Anonym (B) skrev 2016-09-14 19:49:12 följande:
Jag har ingen direkt uppfattning om framtiden men vi har några goda vänner som tänkte som du, för 10 år sedan.
Vi köpte då vårt hus för 2 miljoner med mannen i den familjen trodde hela och tror tiden att kraschen snart kommer så de har aldrig velat köpa. Så nu bor deras familj med tre barn i en för trång lägenhet och väntar fortfarande på kraschen...
Värdet på vårt hus har under tiden stigit till ca 3,5 miljoner, så för oss spelar det inte så stor roll om priserna skulle gå ner en del.
Det viktigaste i historien är väl att både vi och vännerna har stabila, fasta löner och klarar de kostnader vi har. Skulle vårt hus sjunka i värde så skulle det teoretisk sett vara trist, men vi vill ju bo här oavsett och är tacksamma att vi får bo här med små barn.
Sen kan ju alltid livet ändra sig, och någon bli långtidssjukskriven eller arbetslös och då kan det ju hända att vi skulle få sälja, men då har vi fått bo bra medan barnen var små.
Jag tänker att man ska välja att bo på ett sätt som gör att man klarar av sina månadsutgifter men samtidigt trivs.
Tänk om kraschen kommer, men inte förrän 2030, orkar du då har väntat på husköp ända tills dess?
(och min amatöruppfattning är nog inte att det kommer någon bostadskrasch i storstadsregionerna inom 4-5 år, och då pga av att det finns så stor efterfrågan, stor inflyttning och för lite byggande).
Dina goda vänner kanske skulle färga håret och söka asyl. Då kommer de få en större bostad. Kommunen de bor i köper en bostadsrätt till dem.
http://www.di.se/artiklar/2016/8/26/kommuner-koper-bostadsratter-for-nyanlanda/