• Anonym (spekulant)

Bostadskrasch?

Går i köptankar men min uppfattning är att bomarknaden är osund och instabil. Min intuition förutspår en bokrasch innan år 2020. Känns inte så lockande att köpa sin första bostad om man saknar tilltro till bomarknaden och bopriserna. Samtidigt måste man ju ha någonstans att bo.

Vad har ni andra för uppfattning om bostadsmarknaden? Är bostadspriserna övervärderade? Bostadsbubbla? Risk för bokrasch?

• Svar på tråden Bostadskrasch?
  • Wolt
    Anonym (B) skrev 2016-09-14 19:49:12 följande:
    Jag har ingen direkt uppfattning om framtiden men vi har några goda vänner som tänkte som du, för 10 år sedan.

Vi köpte då vårt hus för 2 miljoner med mannen i den familjen trodde hela och tror tiden att kraschen snart kommer så de har aldrig velat köpa. Så nu bor deras familj med tre barn i en för trång lägenhet och väntar fortfarande på kraschen...

Värdet på vårt hus har under tiden stigit till ca 3,5 miljoner, så för oss spelar det inte så stor roll om priserna skulle gå ner en del.

Det viktigaste i historien är väl att både vi och vännerna har stabila, fasta löner och klarar de kostnader vi har. Skulle vårt hus sjunka i värde så skulle det teoretisk sett vara trist, men vi vill ju bo här oavsett och är tacksamma att vi får bo här med små barn.

Sen kan ju alltid livet ändra sig, och någon bli långtidssjukskriven eller arbetslös och då kan det ju hända att vi skulle få sälja, men då har vi fått bo bra medan barnen var små.

Jag tänker att man ska välja att bo på ett sätt som gör att man klarar av sina månadsutgifter men samtidigt trivs.

Tänk om kraschen kommer, men inte förrän 2030, orkar du då har väntat på husköp ända tills dess?

(och min amatöruppfattning är nog inte att det kommer någon bostadskrasch i storstadsregionerna inom 4-5 år, och då pga av att det finns så stor efterfrågan, stor inflyttning och för lite byggande). 
    Dina goda vänner kanske skulle färga håret och söka asyl. Då kommer de få en större bostad. Kommunen de bor i köper en bostadsrätt till dem.

http://www.di.se/artiklar/2016/8/26/kommuner-koper-bostadsratter-for-nyanlanda/
  • Anonym (12345)

Hur bor du idag storlek, pris?

Vad funderar du på att köpa och varför?

Priserna är höga och forsätter öka även om det är låga räntor och bostadsbrist så kommer man till en gräns för vad folk har råd att betala.
    Men det finns en efterfrågan och många har gjort bostadskarriär med vinster så det finns alltid folk som säljer och köper och däremed har kapital.

Risken att sitta och vänta på en bokrasch är att man sitter och väntar på någon som kanske kommer om väldigt lång tid 10-20-30år eller mer.
    och under den tiden har man hunnit bo, betala av och även få tillbaka ränta något man ej får på en hyresrätt.
    Om du köper idag och priserna sjunker om 10 år så är chansen stor att bostaden ändå är värd mer än vad du betalar idag.
    Och eftersom man köper för att bo så är det inte omöjligt att priserna går upp igen den dagen  man säljer ett exempel är kraschen 2008  den återhämtade sig snabbt.

Jag gjorde som du gick och var rädd för höga priser att jag inte skulle klara av boendekostnaden om den ökade och då var räntan 8-9%.
    Har dock köpt de senaste året och det känns otroligt bra.
    Köp ett objekt som du har råd med räkna med att du ska klara av en ökad boendekostnad på minst 2000kr.

En sak som håller upp marknaden är utförsäljning av hyresrätterna det finns inga kvar och då har man inget alternativ och det kommer hålla efterfrågan på bostadsrätter uppe.

• Anonym (12345)

Blir ju väldigt intressant nu med Trump vad som kommer hända med räntorna de närmaste 4 åren.

• Anonym (Andra sidan)
    Anonym (B) skrev 2016-09-14 19:49:12 följande:

Jag har ingen direkt uppfattning om framtiden men vi har några goda vänner som tänkte som du, för 10 år sedan.

Vi köpte då vårt hus för 2 miljoner med mannen i den familjen trodde hela och tror tiden att kraschen snart kommer så de har aldrig velat köpa. Så nu bor deras familj med tre barn i en för trång lägenhet och väntar fortfarande på kraschen...

Värdet på vårt hus har under tiden stigit till ca 3,5 miljoner, så för oss spelar det inte så stor roll om priserna skulle gå ner en del.

Det viktigaste i historien är väl att både vi och vännerna har stabila, fasta löner och klarar de kostnader vi har. Skulle vårt hus sjunka i värde så skulle det teoretisk sett vara trist, men vi vill ju bo här oavsett och är tacksamma att vi får bo här med små barn.

Sen kan ju alltid livet ändra sig, och någon bli långtidssjukskriven eller arbetslös och då kan det ju hända att vi skulle få sälja, men då har vi fått bo bra medan barnen var små.

Jag tänker att man ska välja att bo på ett sätt som gör att man klarar av sina månadsutgifter men samtidigt trivs.

Tänk om kraschen kommer, men inte förrän 2030, orkar du då har väntat på husköp ända tills dess?

(och min amatöruppfattning är nog inte att det kommer någon bostadskrasch i storstadsregionerna inom 4-5 år, och då pga av att det finns så stor efterfrågan, stor inflyttning och för lite byggande). 

Jag köpte en bostadsrätt för 15 000 för 25 år sedan. Mina grannar hade då betalat 2-300000 för sina lägenheter... Jag sålde med god vinst under uppgången. Idag är samma bostäder värda många miljoner. Min bror löpte några år innan dess en liten brf för 130000. Priserna rasade och han träfade sin fru, de köpte hus. Han fick 10000 för lägenheten. De betalade 350000 för huset. Idag säljs liknande hus för 2 800000-3 300000. Det är alltid en risk men man måste även bo någonstans.
  • Anonym (12345)
    Anonym (Andra sidan) skrev 2016-11-10 23:24:26 följande:
    Jag köpte en bostadsrätt för 15 000 för 25 år sedan. Mina grannar hade då betalat 2-300000 för sina lägenheter... Jag sålde med god vinst under uppgången. Idag är samma bostäder värda många miljoner. Min bror löpte några år innan dess en liten brf för 130000. Priserna rasade och han träfade sin fru, de köpte hus. Han fick 10000 för lägenheten. De betalade 350000 för huset. Idag säljs liknande hus för 2 800000-3 300000. Det är alltid en risk men man måste även bo någonstans.
    Precis som du säger så går det ner så går det även upp över tid.
    Även om priserna går ned så förlorar man heller inget föränn och köper man nytt i samma marknad så köper man  när det är billigt.
  • Anonym (...)
    Anonym (12345) skrev 2016-11-11 00:11:09 följande:

Precis som du säger så går det ner så går det även upp över tid.

Även om priserna går ned så förlorar man heller inget föränn och köper man nytt i samma marknad så köper man  när det är billigt.

Fast precis som TS skriver (nedan) så gäller det att se till att man har egna pengar kvar efter ett ras så att man inte måste sälja och står kvar med ett lån efter försäljningen.

Det är alltså bra att inte ligga på sin absoluta marginal vad gäller kostnaderna. Du vill kunna klara en ränteuppgång. Jag räknar dock själv med att räntan kanske max uppgår till 6%. Det viktiga är att inte tvingas flytta pga höga kostnader utan du vill kunna rida ut en eventuell värdeminskning så att du klarar av att köpa nytt i samma marknad om dina behov ändras.
    Anonym (spekulant) skrev 2016-09-14 20:10:49 följande:

Alltså säg att bopriserna generellt skulle rasa med 50%. Innebär inte det att endast de med en belåningsgrad < 50% kan byta bostad då?

• Anonym (12345)
    Anonym (...) skrev 2016-11-11 07:32:11 följande:
    Fast precis som TS skriver (nedan) så gäller det att se till att man har egna pengar kvar efter ett ras så att man inte måste sälja och står kvar med ett lån efter försäljningen.

Det är alltså bra att inte ligga på sin absoluta marginal vad gäller kostnaderna. Du vill kunna klara en ränteuppgång. Jag räknar dock själv med att räntan kanske max uppgår till 6%. Det viktiga är att inte tvingas flytta pga höga kostnader utan du vill kunna rida ut en eventuell värdeminskning så att du klarar av att köpa nytt i samma marknad om dina behov ändras.
    Anonym (spekulant) skrev 2016-09-14 20:10:49 följande:

Alltså säg att bopriserna generellt skulle rasa med 50%. Innebär inte det att endast de med en belåningsgrad < 50% kan byta bostad då?

När tror du att vi når 4-6%?
    Om det tar 5 år så hinner man ju spara lite.
  • Anonym (...)

Jag skulle tippa på att man tar det i etapper

Här finns en prognos från riksbanken

www.riksbank.se/sv/Penningpolitik/Prognoser-och-rantebeslut/Aktuell-prognos-for-reporanta-inflation-och-BNP/

Reporänta med osäkerhetsintervall. Bild från länken.

[img]www.riksbank.se/Documents/Bilder/Rapporter/Prognoser/2016/PPR161027/rap_prognoser_repo_161027.jpg[/img]

Jag gissar att vi når en positiv reporänta någon gång under nästa år. Längre än så vågar jag inte riktigt sia. Vi väljer i vilket fall att hålla en hög spartakt.

• Anonym (Man i hus)
    Anonym (spåman) skrev 2016-09-14 19:37:11 följande:

Man har pratat om det de sista fem åren. Ändå höjs fastighetsvärdena. Ingen kan sia om framtiden så det är bara att köra på :)

5år??? Man har pratat om det i minst 31år då jag köpte min första insatslägenhet, säkert länge innan dess också.

Det är ofta avundsjuka personer som inte äger sitt boende som tjatar om det. Det har varit 2 dippar på marknaden, men priserna har snabbt ökat igen.
  • StevenDiese
    PeterPolo skrev 2016-11-10 13:33:24 följande:

Med det nya amorteringskravet har ju bostadsmarknaden mättats något.... Svårt att säga vad det blir för effekter av det på lång sikt. Hade jag varit du hade jag avvaktat till nästa år. 
    24finans.se/bostadsmarknaden-har-tappat-takten-efter-amorteringskravet/

Priserna har mättats i städer men ökat ofantligt i förorter. Mitt boende gick upp 50% i värde på ett år då köpstarka inte hade råd med stan längre och sökte sig till närbelägna orter
  • Anonym (Man i hus)
    StevenDiese skrev 2016-11-11 12:59:49 följande:
    Priserna har mättats i städer men ökat ofantligt i förorter. Mitt boende gick upp 50% i värde på ett år då köpstarka inte hade råd med stan längre och sökte sig till närbelägna orter
    Nja, priserna stagnerade lite i somras efter amorteringskravet. Men har sean dess ökat igen. (Stockholm+Gbg)
  • Anonym (Kon)

Ska man diskutera skuldsättningsgrad (skulder i relation till inkomst) ska man också nämna hur mycket folk faktiskt sparar. Många förräntar sina pengar istället för att amortera så mycket. Om räntorna höjs kan man engångsamortera. Att bara diskutera skulder ger ingen komplett bild.

jJag upplever att olyckskorparna sitter i hyreslägenheter och leker dystra makroekonomer.

• Anonym (Håller med)
    Anonym (Kon) skrev 2016-11-11 13:35:27 följande:

Ska man diskutera skuldsättningsgrad (skulder i relation till inkomst) ska man också nämna hur mycket folk faktiskt sparar. Många förräntar sina pengar istället för att amortera så mycket. Om räntorna höjs kan man engångsamortera. Att bara diskutera skulder ger ingen komplett bild.

jJag upplever att olyckskorparna sitter i hyreslägenheter och leker dystra makroekonomer.

Vi har lån på 3,5 miljoner och rätt bra inkomster. I dag värderas huset till 8 miljoner. Skulle vi få svårt med räntorna skulle vi nog betala av ca 1,5 miljon. Få som vet det.
  • sextiotalist
    Anonym (Man i hus) skrev 2016-11-11 12:46:45 följande:
    5år??? Man har pratat om det i minst 31år då jag köpte min första insatslägenhet, säkert länge innan dess också.

Det är ofta avundsjuka personer som inte äger sitt boende som tjatar om det. Det har varit 2 dippar på marknaden, men priserna har snabbt ökat igen.
    Även internationella banker har visat oro över detta. Men en sak är säkert, det är tack vare de låga räntorna som priserna kan ligga så högt. För skulle räntorna upp till de nivåerna som var för 15 år sedan, då är det inte många som har de inkomsterna att de kan bära ett lån på 4 millioner, då finns det en stor risk att det blir en rejäl krasch.

Även om priserna har återhämtat sig snabbt, så finns det fortfarande de som har stora skulder kvar från 90-talets krasch.
Svar på tråden Bostadskrasch?