vad får man INTE äta?!
Vad får man INTE äta när man är gravid?!
Vad får man INTE äta när man är gravid?!
Som jag skrev - tonfisk på BURK går bra. Inte färsk tonfisk.
Som jag också skrev RÅ pilgrimsmussla (dvs på sushi) och andra RÅA skaldjur ska man inte heller äta
Det enda du har rätt i är att det vita köttet på krabba ska gå bra
Det vita köttet på krabba, ostron och pilgrimsmusslor går utmärkt att äta. Bland annat tonfisk går också bra, 2-3 gånger per år.
För min del den bok jag fick vid inskrivningen på MVC men du har faktiskt rätt i att detta hsr uppdaterats på Livsmedelsverkets hemsida, kanske de sista 6 månaderna?! Många andra (tex 1177 och den info man får från sjukvården) säger dock fortfarande det.
För att citera dig själv; säger vem?
Om nötkött har det varit samma på Livsmedelsverket sen minst 2014 när jag var gravid senast.
Oj det var länge, då borde de ju verkligen klara att uppdaterad böcker och broschyrer de delar ut 2016 också
Om nötkött har det varit samma på Livsmedelsverket sen minst 2014 när jag var gravid senast.
Som jag skrev - tonfisk på BURK går bra. Inte färsk tonfisk.
Som jag också skrev RÅ pilgrimsmussla (dvs på sushi) och andra RÅA skaldjur ska man inte heller äta
Det enda du har rätt i är att det vita köttet på krabba ska gå bra
Ostron hade jag nog inte chansat på oavsett om jag ska va ärlig, har blivit matförgiftad av det en gång och det var inte kul så av personliga skäl hade jag inte velat chansa ;) Men nyfiken var nånstans står ostron med som ok? Livsmedelsverket nämner inte det på grsvidlistsn men skriver så här om:
Ostron Musslor och ostron
När du ska tillaga musslor ? använd bara musslor som lever. Det kan du enkelt kontrollera genom att knacka på öppna musslor. De som stänger sig är levande, de andra ska kasseras. Kasta också musslor med trasigt skal. Vid kokning ska skalet öppna sig, släng de musslor vars skal förblir slutna.
Råa ostron och musslor som inte är genomkokta kan innehålla bakterier och virus som orsakar matförgiftning.
Tonfisk som inte är på burk går utmärkt, 2-3 gånger per år. Ostron går utmärkt att äta, också råa. Det är tråkigt om du fått fel information via din mvc!
Ojdå ser nu att hälleflundra också ska undvikas det har jag ätit många gånger :(
Ostron hade jag nog inte chansat på oavsett om jag ska va ärlig, har blivit matförgiftad av det en gång och det var inte kul så av personliga skäl hade jag inte velat chansa ;) Men nyfiken var nånstans står ostron med som ok? Livsmedelsverket nämner inte det på grsvidlistsn men skriver så här om:
Ostron Musslor och ostron
När du ska tillaga musslor ? använd bara musslor som lever. Det kan du enkelt kontrollera genom att knacka på öppna musslor. De som stänger sig är levande, de andra ska kasseras. Kasta också musslor med trasigt skal. Vid kokning ska skalet öppna sig, släng de musslor vars skal förblir slutna.
Råa ostron och musslor som inte är genomkokta kan innehålla bakterier och virus som orsakar matförgiftning.
Oj det var länge, då borde de ju verkligen klara att uppdaterad böcker och broschyrer de delar ut 2016 också
Nej vet inte om jag har kvar den ens, är i vecka 35 nu så har slutat kolla upp saker.
Men den här formuleringen används på många ställen och undrar om inte det är den formuleringen där också - kanske Livsmedelsverkets gamla rekommendation som fortfarande citeras lite överallt? Här är från netdoktor.se men ligger också liknande på viforaldrar mfl
m.netdoktor.se/graviditet/artiklar/kost-for-gravida/
Listeria och toxoplasma är två infektioner som kan smittas via mat och i mycket sällsynta fall kan skada fostret. Råd för att minska risken för dessa infektioner:
Undvik ost som är gjord på opastöriserad mjölk. Undvik även mögel- och kittost som brie, gorgonzola, chévre och taleggio. Om du använder ost i matlagningen som hettas upp ordentligt går det bra.
Frys torkat, rökt eller gravat kött minst tre dygn innan du äter.
Undvik skivat smörgåspålägg när hållbarhetstiden börjar gå mot slutet.
Genomstek alla typer av kött. Ät inte rått kött.
Gravad fisk, rökt fisk och sushi ska ätas nygjord.
Skölj alla frukter och grönsaker.
Tänk också på att förvara kylvaror kallt och tvätta händer och skärbrädor noga.
Har du broschyren där? Exakt vad står det? Det har varit ok alla mina graviditeter från 2011 iaf
I de nya står de iofs lite flummigt:
Ät inte rått kött. Genomstek köttfärs, fågel, lamm, gris och vilt.
Man ska inte äta rått kött, men nöt nämns inte