• Anonym (mellanbarnet)

Hur ofta hälsar ni "vuxna barn" på era föräldrar?

Som frågan lyder. Anledningen är att jag antar att jag själv är väldigt dålig på att hälsa på min mamma som tagit väldigt illa upp. Vi bor 30 mil ifrån varandra, till skillnad från mina syskon som bor i samma stad eller åtminstone i närheten. Senaste gången jag var nere var nog förra året Och anledningen är egentligen att jag jobbar 6 dgr i veckan, det är mitt första år som egen företagare och även om det gått bättre än förväntat är man ändå nojig inför all skatt och räkningar som ska in. Jag och sambon sparar även för bröllop och resor nästa år därför är det nödvändigt att jobba häcken av sej ett tag. Min mamma vägrar acceptera detta, utan ser det som att jag inte vill åka ner och undrar vad hon gjort, trots att jag försökt förklara detta för henne flera gånger! Vår relation har väl förändrats till det sämre de senaste åren pga detta, samt att vi är väldigt olika som personer så det är väl inte så konstigt att det skär sej ibland. Jag har tröttnat på allt skitsnack om släktingar och deras respektive, samt den här samhället-går-åt-helvete-attityden som florerar i småstäderna, och att man inte kan berätta nånting i förtroende (det har jag lärt mej genom åren) utan att det blir hetaste samtalsämnet när man åkt hem igen. När man väl hälsar på blir det också ett jävla liv om man inte vaknar kl. 8 och äter frukost tillsammans (äter inte ens frukost normalt sett) eller om man inte stannar tillräckligt länge. Det är mindre kravfyllt att va på jobbet ibland. Men det som stör mej mest är att det känns som min mamma och jag pratar två olika språk, där hon är den som vill förstora upp allt eller hitta på egna historier som hon berättar för syskonen mfl. istället för att bara lyssna på mej och för en gång skull förstå. Jag brukade tycka det var jättekul att åka och hälsa på över en helg, men de senaste diskussionerna vi haft gör att man blir mindre pepp, och det känns som man gör det bara för att man måste.
    Nån i samma sits eller är jag bara en dålig dotter som inte tar ledigt för att hälsa på morsan?

• Svar på tråden Hur ofta hälsar ni "vuxna barn" på era föräldrar?
  • Anonym (mellanbarnet)
    Anonym (D'archangel) skrev 2016-09-16 15:03:18 följande:
    Det här är lite motsägelsefullt. Du brukade tycka att det var kul att hälsa på, men inte längre. Du skriver som att något har hänt i och med era diskussioner, men du skriver att du önskar att hon skulle lyssna på mig "för en gångs skull". När du uttrycker det så så antar jag att hon inte lyssnat på dig tidigare heller.

Med andra ord är det väl kanske inte mamma som förändrats utan du som tröttnat. Det är ok, alla kan få nog. Men det är ibland lättare att förlägga orsaken till något utanför sig själv.
    Jag är själv en bit över 40 och jag har seriöst tröttnat på framför allt min pappa. Han är samma sura gubbe som han alltid varit. Men jag har väl mognat sent för det är först nu jag förstår hur störd jag är på honom.
    Det finns småsaker som legat och malt en längre tid, men som jag börjat störa mej mer och mer på senaste tiden. Droppen var nog det här ifrågasättandet om varför jag aldrig hälsar på, varför jag inte stannar längre än ett par dagar etc när hon vet mycket väl att jag måste jobba (eller borde veta med tanke på hur många gånger jag förklarat det). Det känns som att jag anklagas för en massa saker som inte är sant och att jag måste va på ett visst sätt varje gång vi ses. Är för gammal för att spela teater. Så kanske har jag också mognat sent.
  • Anonym (Elsa)

Varje vecka, bor 10 min från dom. Hade aldrig velat bo längre bort heller. Älskar mina föräldrar och mina barn älskar att umgås med sina morföräldrar :D 

• norrlandsflicka

Pappa bor två timmar bort. Senaste året har vi hälsat på tre ggr. Påsk, jul och i sommar. Eftersom han är pensionär och har lättare resa än en hel familj med dessutom åksjuka barn så blir det han som kommer hit mest. Ungefär en gång i månaden. Svärmor bor i samma stad hon hälsar på nästan varje vecka och vi är Max en gång i månad hos henne då det är lättare vara hos oss där barnen har något att roa sig med...

Skulle inte ta ledigt för besöka. Därför det också blivit när vi ändå varit långlediga som vi besökt pappa.. Känns jobbigt åka över helg fredag till söndag.

Vore väl bättre din mamma kom till er istället?!

• Anonym (.)

Mamma flyttade 65 mil bort för några år sen, vi hälsar väl på 1-2 gånger/år, de kommer till oss 1 gång per år. De är friska pensionärer och vi är en 3-barnsfamilj+en massa djur...
    Min pappa är psykiskt sjuk, så.. Nä.
    Men han kommer hit ibland och det får han väl, suck

• Amanda84

Jag har väldigt nära kontakt med min mamma. Vi pratar med varandra nästan varje dag och då pratar vi allt från 10 minuter till 2 timmar i sträck. När jag bodde 70 mil i från henne så träffades vi två gånger per år. Nu bor jag 3 mil ifrån henne och det är väldigt varierande hur mycket vi träffas. Ibland kan det ta 3 månader, men ibland träffas vi mer än en gång per vecka. Vi träffas när vi båda har tid och lust, helt enkelt.

• Anonym (varannan vecka)

En gång varannan vecka brukar det bli, de bor tre mil bort.
    Det går inte riktigt att jämföra i och med att du bor betydligt längre bort från dina föräldrar och bara har en helgdag.
    Ni är unga och mitt uppe i karriär och bröllopsplaner. Tycker att era föräldrar kan hälsa på er oftare i stället (ifall ni vill det). Bara onödigt att skuldbelägga.

• scanmia

Jag försöker hälsa på en gång om året med barnen och mina föräldrar kommer hit två gånger om året och så försöker vi sammanstråla någon annanstans (semesterställe el dyl) en gång per år. Livet kommer för det mesta emellan någon av de gångerna - ja du vet jobb eller sjukdom eller oplanerad renovering - men grundplanen ser ut så. Sedan pratar vi i telefon och facetimar flera gånger i veckan. Vi bor i olika världsdelar så några spontana besök blir det inte direkt.

• ikna

Min pappa bor 30 min bort och vi ses kanske 1-2ggr/månad, ibland oftare och ibland mer sällan. Vi är ganska nära så vi pratar i telefon åtminstone 1gång/vecka också.

• Anonym (anna)

Min pappa ser jag ett par gånger i veckan, mamma ser jag aldrig. När man själv blivit någorlunda vuxen har man ju förmånen av att kunna välja själv, och jag älskar min pappa men hatar min mamma (Hon är en psykopat).

Fast jag kallar pappas sambo för mamma, trots att hon är mer som en storasyster i ålder och det är så pass få år mellan oss att det skulle vara fysiskt omöjligt att hon var min mamma på riktigt. Hon är ändå en bättre mamma än min riktiga mamma. 

• Anonym (Ofta)

Min mamma bor ca 10 mil bort och jag åker dit varje helg. Det är bara skönt att komma bort från stan.

Svar på tråden Hur ofta hälsar ni "vuxna barn" på era föräldrar?