• Anonym (Skriver av mig)

Bipolära och Borderline människor...

Förlåt men jag är så oerhört upprörd just nu, att jag bara måste skriva av mig.

Folk kommer bli så irriterade och arga på mig nu , jag ber redan nu om ursäkt men jag känner jag bara måste lätta på mina känslor.

Jag ska bara säga innan att jag verkligen inte drar alla över en kam, även om de kommer låta så.

Jag har haft flera förhållande med bipolära samt tjejer som haft borderline. Jag kommer låta så elak nu och jag menar inte alla är samma, kanske har jag bara haft extremt otur. Men hur kommer de sig så många med dom här diagnoserna är så enormt elaka när ni väl blir upprörda/ arga?

Inte nog med den elaka sidan, ni kan va extremt känslokalla för att i nästa stund va helt underbart kärleksfulla. Ni skiftar så oerhört fort och ni sårar alla som står er nära och älskar er. Man hinner inte ens med i ers känslosvängar. Så många dagar man varit på glatt humör så har ni fått en må på botten för ni har lyckats trycka ner ert dåliga humör på oss.

Ni säger elaka saker, personangrepp som ni impulsivt kläcker ur er för att ångra er nästa stund. Ni ljuger ,för många av er saknar samvete. Spelar ingen roll om de är nödlögner, vita lögner som turkosa.. En lögn är en lögn! Ni får inte dåligt samvete på samma sätt som oss andra. Utan fortsätter sen efter era kärleksfulla förlåt ljuga igen..

Två av dom här jag varit med va otrogna mot mig. Jag fick inte ens ett förlåt tillbaka. Gick bakom ryggen totalt. Ni blir sexuellt impulsiva och vissa av er kan inte styra era impulser så ni löper större risk va otrogna än oss andra. Jag vet jag är elak nu och jag ber om ursäkt för de! Är bara så satans besviken när man ger sitt allt till såna här personer som trycker ner en totalt!

Ni är självupptagna och allt handlar bara om er! Ni kan sjävklart ha era fina stunder där ni bryr er om människor. Men när ni väl har den mörka sidan då allt i er värld är vitt eller svart så blir ni dryga, elaka och slänger ur er saker för att såra oss närstående.

• Svar på tråden Bipolära och Borderline människor...
  • Anonym (Bps)
    Rödtjärnens Anna skrev 2016-09-18 21:23:26 följande:

Det spelar egentligen ingen roll vilken kronisk sjukdom man har, fysisk eller psykisk, då finns det en viktig sak.. sjukdomsinsikt.

Men sjukdomsinsikt vet man hur man ska tackla sina brister (både för sig själv och i relationer) och på så sätt kunna leva ett så normalt liv som möjligt i relationer, yrkeslivet och eget vardagsliv.

Sjukdomsinsikt har också med att hitta och ta rätt medicin, verktyg mm för att kunna må bra man kan.

Själv är jag bipolär, jag känner verkligen inte igen beskrivningen du ger av bipolära. Folk skulle nog beskriva mig som lugn, familje-tjej som jobbar inom vården och är omtyckt av alla. Men jag har sjukdomsinsikt och jag har bra mediciner.

Mitt tips är att välja en stabil partner om man är lite känslig själv. Många förstår känsliga personer utan att vara känsliga själva.

Och jag som har haft diagnosen borderline (som inte är kronisk om man har sjukdomsinsikt och jobbar med sig själv) känner inte igen mig alls heller i Ts beskrivning.

Jag har aldrig varit otrogen och skulle aldrig vara det, jag är extremt snäll och omtyckt mkt pga det, är känslig omhändertagande och sätter alltid andra före mig själv.

Tror Ts tjejer hade illa personligheter men det berodde inte på diagnoserna!
  • Rödtjärnens Anna
    Anonym (Bps) skrev 2016-09-18 21:31:34 följande:

Och jag som har haft diagnosen borderline (som inte är kronisk om man har sjukdomsinsikt och jobbar med sig själv) känner inte igen mig alls heller i Ts beskrivning.

Jag har aldrig varit otrogen och skulle aldrig vara det, jag är extremt snäll och omtyckt mkt pga det, är känslig omhändertagande och sätter alltid andra före mig själv.

Tror Ts tjejer hade illa personligheter men det berodde inte på diagnoserna!

Du har rätt. Det gäller att skilja på personlighet och diagnos. Det finns ju många som inte är sjuka på något sätt beteer sig som svin och vice versa.

Men det går ju inte att komma ifrån att vi borderlinare/bipolära har en viss känslighet. Men vet man om den går det ju att ha fullständigt normala och kärleksfulla relationer.

Självklart som jag sa innan så är inte alla otrogna o jag va upprörd när jag skrev inlägget o jag förstår sjukdomen är från person till person. Kanske va de för dom jag varit med inte gått på medicin eller jobbat med sin själva..vad vet jag . Vet bara att googlar man på forum för bipolära / borderline o läser hur folk uppfattar dom i parrelationer så är de just mycket, lögner , dom är elaka o känslokalla (förmodligen då dom mår som värst) självupptagna kanske under de maniska perioderna . Men är de ofta såna problem o personen aldrig förändras så tycker jag de känns väldigt svårt leva i en sån relation. Ni kanske är underbara hela tiden , men jag har pratat med så många under dom här åren o många säger samma..

• Anonym (Really)

Men seriöst, det är en del av deras sjukdomsbild, dom blir så när dom inte mår bra att det borde du veta vid det här laget. Du skriver själv att du varit med flera personer med samma sjukdom. Fool me once, shame on you, fool me twice, shame on me. Eller hur? Ingen idé att du spyr galla här, det är som sagt en del av deras sjukdomsbild och det är inte alla som klarar av att leva med det. Jag vet att jag verkligen inte gör det!!

Börja dejta mentalt friska tjejer istället!

• Anonym (D'archangel)
    Anonym (borderlina) skrev 2016-09-18 20:19:09 följande:

Det krävs en speciell typ av kille för att klara av en relation med en psykiskt sjuk tjej. Ofta dras vi ju till män med egna störningar och då går det åt helvete. Vad vi, eller åtminstone jag, behöver är en stabil kille. En väldigt snäll, försiktig, ansvarsfull och förlåtande kille. Någon som är direkt motsats till mig själv egentligen. Vi (åtminstone jag) är inte stabila nog att själva ta ansvar, och vi behöver någon som tar hand om oss.

Är du inte beredd att vara en sådan kille så kommer relationen bli knas. Om du är en sådan kille så kan relationen bli helt underbar.

Nej, relationen blir inte underbar. Maktballansen är helt skev. En sån kille behandlar dig som ett barn. Att inte låta en psykiskt sjuk person ta konsekvenserna av sitt eget handlande gör att personen får ännu svårare att anpassa sig till livet i övrigt. Killen kommer vara din enda vän eftersom alla andra ställer normala, vuxna krav på dig.
    Möjligen kommer det kännas bra för den psykiskt sjuke att ha någon som daltar hela tiden, men för killen är det en enkelbiljett till ensamhet och självförakt.
  • Anonym (Bip)

Bipolär här.

Jag är en sådan som kan säga elaka saker när jag är arg. Jag tror att det dels handlar om att jag oftare blir arg än "normala" människor, men jag tror också att det handlar om att jag vet vilka tår som är ömma så att jag vet vad jag ska säga för att verkligen tränga igenom en annan människas "rustning".

Jag har aldrig tänkt på att det skulle ha med min bipolaritet att göra, men det kanske det har. Min pappa har liknande svårigheter och han vet också hur man sårar. I mina ögon har han dessutom framstått som känslokall och som en person som helt saknar ett samvete.

Med åldern har jag dock förstått att det inte alls stämmer att min pappa saknar samvete, och att det jag upplevde som humörsvängningar - alltså när han plötsligt blev glad och snäll - egentligen var hans försök att göra allt bättre igen. Jag har också förstått att han lidit av samvetskval och att det lidandet i sig gjort honom ännu mer ledsen och utmattad.

Jag känner själv igen mig i det. När jag är arg vill jag såra. Jag vill att fokus flyttas från mig och det jag har gjort till personen jag pratar med, så att denna får känna sig lika värdelös som jag känner mig. Det är förstås ett fruktansvärt beteende och ett som jag har en helt annan kontroll över nu (på ett bra sätt) än när jag var yngre. Men det smyger sig fram ibland, framförallt i min kontakt med gamla vänner och familj, där problem från mina yngre år fortfarande spökar.

Men att jag inte skulle få dåligt samvete, det stämmer inte. Sömnlösa nätter, hjärtklappning, känslan av att det är bättre för alla om jag inte finns... Allt det är standard. Med all rätt, kanske, men ändå.

• Rödtjärnens Anna
    Anonym (Skriver av mig) skrev 2016-09-18 22:25:13 följande:

Självklart som jag sa innan så är inte alla otrogna o jag va upprörd när jag skrev inlägget o jag förstår sjukdomen är från person till person. Kanske va de för dom jag varit med inte gått på medicin eller jobbat med sin själva..vad vet jag . Vet bara att googlar man på forum för bipolära / borderline o läser hur folk uppfattar dom i parrelationer så är de just mycket, lögner , dom är elaka o känslokalla (förmodligen då dom mår som värst) självupptagna kanske under de maniska perioderna . Men är de ofta såna problem o personen aldrig förändras så tycker jag de känns väldigt svårt leva i en sån relation. Ni kanske är underbara hela tiden , men jag har pratat med så många under dom här åren o många säger samma..

Det är mellan 1 och 3 procent av befolkningen som har bipolär sjukdom, det är alltså en hel del personer. Alla dessa personer har sina speciella "egenheter" under maniska perioder, jag studerar språk och tränar på ett extremt sätt, jag vet om en som blir tokig i tåg och köpte ett lok under en manisk period, jag vet om en som gjorde av med 700 000 kr på shopping under en helg, jag vet om en som köpte en lägenhet i Köpenhamn och raggade karlar i flera veckor under en mani. Det är en jävligt jobbig sjukdom, men med rätt medicin kan man få ett normalt liv och kunna ha normala relationer.

Jag har suttit med i många grupper med bipolära och de flesta har haft ordnade familjeliv, många har dock träffat sina partners efter de fått ordning på sin sjukdom.

Jag själv har haft min bipolär sjukdom i ca 15 år, var mellan 20 och 25 då jag insjuknade, började medicinera då jag var 32. Jag träffade min fd man då jag var 20 och vi skildes då jag var 34 (det var jag som valde att gå), Min nuvarande relation är 2,5 år och är hur bra som helst, typiskt Svenssonliv med villa, sommarställe och vi jobbar på tillökning.

Jag är aldrig arg och säger aldrig elaka saker, inte ens då jag själv blir illa behand, har alltid varit ytterst trogen och kärleksfull. Så har jag alltid varit, det är min personlighet. Min bipolärt är inte min personlighet.

Välj partner med omsorg och vad jag förstått behöver du en stabil partner. Då lovar jag dig att du också kommer att bli lyckligast i världen precis som jag.

Va fint du skrev! Jag förstår vad du menar.. Alla bipolära ter sig olika, men de vi ändå kan komma överens om , är att med medicin kan du ha mer kontroll över dina känslor o förmodligen bättre kontroll på vad du säger under ett gräl o kanske lite bättre konsekvenstänkande. Även hålla koll på sina impulser osv.

Jag kan inte tvinga min partner ta medicin när denna säger mår sämre av det, då man blir zombie o trött, man tappar dom här "topparna" då allt är bra o man är glad osv (manierna)

Blir glad du ändå säger du säger man visst kan ha långa relationer för antar då man jobbat så mycket på sig själv att man kanske kan klara bråk o tjafs som sker i en relation utan att vara enormt elak. Att man ändå kan tänka på att saker sårar o vad man ska säga o inte säga.

Jag kan inte hjälpa jag känner en dragning till personer med psykiska problem , de känns ibland som vanliga " friska"människor inte förstår min ångest o därför blir de väl man dras till såna som mår dåligt. Jag har ingen diagnos förutom (GAD - generell ångest o panikångest ) tack för ditt svar förresten!

Rödtjärnens Anna skrev 2016-09-18 23:25:10 följande:

Det är mellan 1 och 3 procent av befolkningen som har bipolär sjukdom, det är alltså en hel del personer. Alla dessa personer har sina speciella "egenheter" under maniska perioder, jag studerar språk och tränar på ett extremt sätt, jag vet om en som blir tokig i tåg och köpte ett lok under en manisk period, jag vet om en som gjorde av med 700 000 kr på shopping under en helg, jag vet om en som köpte en lägenhet i Köpenhamn och raggade karlar i flera veckor under en mani. Det är en jävligt jobbig sjukdom, men med rätt medicin kan man få ett normalt liv och kunna ha normala relationer.

Jag har suttit med i många grupper med bipolära och de flesta har haft ordnade familjeliv, många har dock träffat sina partners efter de fått ordning på sin sjukdom.

Jag själv har haft min bipolär sjukdom i ca 15 år, var mellan 20 och 25 då jag insjuknade, började medicinera då jag var 32. Jag träffade min fd man då jag var 20 och vi skildes då jag var 34 (det var jag som valde att gå), Min nuvarande relation är 2,5 år och är hur bra som helst, typiskt Svenssonliv med villa, sommarställe och vi jobbar på tillökning.

Jag är aldrig arg och säger aldrig elaka saker, inte ens då jag själv blir illa behand, har alltid varit ytterst trogen och kärleksfull. Så har jag alltid varit, det är min personlighet. Min bipolärt är inte min personlighet.

Välj partner med omsorg och vad jag förstått behöver du en stabil partner. Då lovar jag dig att du också kommer att bli lyckligast i världen precis som jag.

Jag förstår vad du menar, kan ju självklart själv känna att man vill såra så mycket som möjligt i ett bråk med någon man älskar, då man är tillräckligt upprörd o man ser "rött" .. Dåligt samvete får jag med o jag förstår ju själv folk ändå får dåligt samvete . Är bara att jag som nu va upprörd när jag skrev detta får en känsla många bipolär och borderline personer saknar samvete ibland ..

Anonym (Bip) skrev 2016-09-18 22:54:33 följande:

Bipolär här.

Jag är en sådan som kan säga elaka saker när jag är arg. Jag tror att det dels handlar om att jag oftare blir arg än "normala" människor, men jag tror också att det handlar om att jag vet vilka tår som är ömma så att jag vet vad jag ska säga för att verkligen tränga igenom en annan människas "rustning".

Jag har aldrig tänkt på att det skulle ha med min bipolaritet att göra, men det kanske det har. Min pappa har liknande svårigheter och han vet också hur man sårar. I mina ögon har han dessutom framstått som känslokall och som en person som helt saknar ett samvete.

Med åldern har jag dock förstått att det inte alls stämmer att min pappa saknar samvete, och att det jag upplevde som humörsvängningar - alltså när han plötsligt blev glad och snäll - egentligen var hans försök att göra allt bättre igen. Jag har också förstått att han lidit av samvetskval och att det lidandet i sig gjort honom ännu mer ledsen och utmattad.

Jag känner själv igen mig i det. När jag är arg vill jag såra. Jag vill att fokus flyttas från mig och det jag har gjort till personen jag pratar med, så att denna får känna sig lika värdelös som jag känner mig. Det är förstås ett fruktansvärt beteende och ett som jag har en helt annan kontroll över nu (på ett bra sätt) än när jag var yngre. Men det smyger sig fram ibland, framförallt i min kontakt med gamla vänner och familj, där problem från mina yngre år fortfarande spökar.

Men att jag inte skulle få dåligt samvete, det stämmer inte. Sömnlösa nätter, hjärtklappning, känslan av att det är bättre för alla om jag inte finns... Allt det är standard. Med all rätt, kanske, men ändå.

• Anonym (D'archangel)

Problemet till dig som är anhörig till en person med bipolär sjukdom eller borderline är att det inte finns något utrymme för dig i relationen. När den "sjuka" personen gjort något elakt mot dig så behöver du en ursäkt eller någon sorts erkännande av det som hänt för att du ska kunna går vidare. Det får du inte. Den "sjuka" personen känner så mycket skam över det som hänt att du inte på några villkor får nämna det som hänt, aldrig någonsin igen. Jag kallade det för "arkivet" i min förra relation. Källaren dit man stoppade allt man aldrig fått en ursäkt för. Det är där nere som alla vi "förlåtande" personer stoppar alla oförrätter.

Den "sjuka" personen kan lida så mycket av det hen gjort att det nästan blir som att *du* har varit elak i stället. Att få utskällning efter noter och bli sågad efter fotknölarna är jobbigt nog utan att behöva trösta den personen som du just blivit angripen av, men det är oftast så det blir. Och någon ursäkt får du inte. Det väcker för mycket skam. Istället får du "Jag är värdelös, jag vill inte leva!" och så ska du berömma och peppa personen som för några minuter sedan använde alla trix i boken för att få dig att må dåligt.

Jag har anlänt till psykakuten med mitt ex och dom frågade hur *jag* mådde. Det var någon sorts tankeställare. Jag mådde sämre för varje dag som gick, år ut och år in.

Svar på tråden Bipolära och Borderline människor...