• MailIn

Har vården rätt att kräva drogtest?

Jag undrar om det är någon som vet om vården har rätt att kräva drogtest utan egentlig anledning?

Jag har diagnos ADHD som jag har fått i vuxen ålder. Ätit concerta under många år och sedan bytt till elvanse. Nu vill vården att jag pissar i ett rör medan de ser på, som om jag vore nån jävla knarkare. Jag ställer frågan till er för att jag ser detta som otroligt integritetskränkande. 

Jag är närmare 40, har ALDRIG förekommit i brottsregister, INGA sociala problem, har ett barn i lågstadieåldern, villa, jobb, hund och kombi. Tränar regelbundet och är alltid i tid, skötsam och lydig. 

Jag vill veta om vården verkligen har rätt att kräva ett drogtest av mig då jag är en vanlig svensson helt utan historia. Extra tacksam för svar som kan härleda till patienträttigheter och lagar etc.

• Svar på tråden Har vården rätt att kräva drogtest?
  • Ser0tonin

Rent spontant hade jag, om jag vore du, frågat varför? Säga att man inte har något att dölja men att det känns som om dom vore ha någon form motivation till testet. Ring och fråga. Återkom gärna med vad dom svarade :)

• Anonym (?)

Ska du byta medicin eller vad är egentligen anledningen till att du behöver lämna ett urinprov? Jag kan inte förstå varför vården skulle behöva ta ett urinprov helt utan en anledning bakom.

• DownWithEverything

Till och börja med...;

Det är svårt att ta dig och din frågeställning som den är formulerad här på allvar. Du försöker få det att låta som husläkaren tittar ut i väntrummet där folk väntar på influensavaccin och leker ole dole doff om vem de ska förnedra med drogtester?!?

Något har föranlett deras begäran- avvikande beteende, en sol-anmälan från förskola osv osv

Jag säger inte att du är skyldig till något överhuvudtaget men du verkar så upptagen med att vara kränkt att du inte resonerar vuxet i det här

Sjukvården har inte tid eller intresse av att jävlas .

Är du anmäld (polis/soc) så har de förmodligen rätt till det

Sjukvården själva har inte rätt till det om du inte går på något program

• MailIn

Jag har bytt medicin och håller på att ställa in dos. Jag förstår inte alls heller varför detta händer, trodde först att jag bara skulle hämta ett rör och kissa i det för att sedan lämna det på labbet. Kanske för att kolla om njurarna (eller nåt) hade blivit påverkade av medicineringen. Fick information att det var ett övervakat drogtest när jag var där, och jag kan tyvärr inte fråga sjuksköterskan för hon har ju bara sin notering i datorn om att jag ska göra ett övervakat drogtest men inte varför.

Härligt med vårdens "du-behöver-inte-veta-eller-ifrågasätta beslut-mentalitet"! 

• MailIn
    DownWithEverything skrev 2016-09-19 09:55:53 följande:

Till och börja med...;

Det är svårt att ta dig och din frågeställning som den är formulerad här på allvar. Du försöker få det att låta som husläkaren tittar ut i väntrummet där folk väntar på influensavaccin och leker ole dole doff om vem de ska förnedra med drogtester?!?

Något har föranlett deras begäran- avvikande beteende, en sol-anmälan från förskola osv osv

Jag säger inte att du är skyldig till något överhuvudtaget men du verkar så upptagen med att vara kränkt att du inte resonerar vuxet i det här

Hej! Du behöver inte alls vara så nedlåtande, varför är min frågeställning svår att ta på allvar? Jag beskriver det precis som det uppenbarat sig. Är det någon mer information du behöver från mig för att kunna ta mig på allvar?

Du måste ju lita på (och det är ju inte i mitt intresse att ljuga i tråden för då skulle jag inte få svar som relaterar till min situation) att jag talar sanning.
  • DownWithEverything

Då är det troligt att medicinen du får faktiskt är beroendeframkallande och att de vill kolla att du inte självmedicinerar lite extra , eftersom detta är relativt vanligt i "bokstavsvärlden"

Du har all rätt att prata med din läkare innan du lämnar provet, du har naturligtvis även rätt att vägra men det kan innebära att de avbryter medicineringen

• MailIn
    DownWithEverything skrev 2016-09-19 09:55:53 följande:

Till och börja med...;

Går inte på något program eller liknande heller... Tycker du att jag kan hävda att det kränker min integritet i detta fall?
  • DownWithEverything

Menar inte att vara nedlåtande men det finns naturligtvis en anledning ( i vårdens/polisens/soc i ögon) även om den inte alls stämmer med dina åsikter.

Och återigen-jag menar inte att du gjort något som helst fel, men ALLA kan åka dit på tex en socanmälan... Och då finns det ju en "anledning " ....

• MailIn
    DownWithEverything skrev 2016-09-19 10:07:08 följande:

Då är det troligt att medicinen du får faktiskt är beroendeframkallande och att de vill kolla att du inte självmedicinerar lite extra , eftersom detta är relativt vanligt i "bokstavsvärlden"

Du har all rätt att prata med din läkare innan du lämnar provet, du har naturligtvis även rätt att vägra men det kan innebära att de avbryter medicineringen

Men har de utan incitament som du beskrev (soc-anmälningar osv) rätt att kräva detta? Utan det så har de ju knappast rätt att avbryta min medicinering.
  • MailIn
    DownWithEverything skrev 2016-09-19 10:10:46 följande:

Menar inte att vara nedlåtande men det finns naturligtvis en anledning ( i vårdens/polisens/soc i ögon) även om den inte alls stämmer med dina åsikter.

Och återigen-jag menar inte att du gjort något som helst fel, men ALLA kan åka dit på tex en socanmälan... Och då finns det ju en "anledning " ....

Men en soc-anmälan måste jag väl få en kopia på? (Dum fråga kanske)
Svar på tråden Har vården rätt att kräva drogtest?