• MailIn

Har vården rätt att kräva drogtest?

Jag undrar om det är någon som vet om vården har rätt att kräva drogtest utan egentlig anledning?

Jag har diagnos ADHD som jag har fått i vuxen ålder. Ätit concerta under många år och sedan bytt till elvanse. Nu vill vården att jag pissar i ett rör medan de ser på, som om jag vore nån jävla knarkare. Jag ställer frågan till er för att jag ser detta som otroligt integritetskränkande. 

Jag är närmare 40, har ALDRIG förekommit i brottsregister, INGA sociala problem, har ett barn i lågstadieåldern, villa, jobb, hund och kombi. Tränar regelbundet och är alltid i tid, skötsam och lydig. 

Jag vill veta om vården verkligen har rätt att kräva ett drogtest av mig då jag är en vanlig svensson helt utan historia. Extra tacksam för svar som kan härleda till patienträttigheter och lagar etc.

• Svar på tråden Har vården rätt att kräva drogtest?
  • Anonym (Damptjej)

Drogsticka tillhör rutinproverna numera (liksom EKG, blodtrycksmätning etc).

• Anonym (damp-bruden)
    Anonym (Damptjej) skrev 2016-09-20 16:24:06 följande:

Drogsticka tillhör rutinproverna numera (liksom EKG, blodtrycksmätning etc).

Vad? För alla patienter på vårdcentralen?
  • Anonym (Damptjej)
    Anonym (damp-bruden) skrev 2016-09-20 16:43:00 följande:

Vad? För alla patienter på vårdcentralen?

I vårt landsting är det endast överläkare inom psykiatrin som får skriva ut denna typ av medicin.
  • Anonym (damp-bruden)
    Anonym (Damptjej) skrev 2016-09-20 16:54:56 följande:

I vårt landsting är det endast överläkare inom psykiatrin som får skriva ut denna typ av medicin.

Aha. Trodde du menade att kisspriv och drogscreening numera tillhörde rutin inom all sjukvård
  • Anonym (Damptjej)
    Anonym (damp-bruden) skrev 2016-09-20 17:30:27 följande:

Aha. Trodde du menade att kisspriv och drogscreening numera tillhörde rutin inom all sjukvård

Jaha!:) Skulle varit tydligare. Sorry.
  • Anonym (Knarkaren)

Jag skulle utredas för add/adhd och berättade snällt för psykologen att jag föredrar gräs framför alkohol. Fick sedan veta att jag vid nästa besök skulle drogtestas för att "ingen läkare gör utredning på en som missbrukar droger". Hur det hade låtit om jag låtit bli att vara så ärlig kan jag inte svara på.

• pyssel
    Anonym (Knarkaren) skrev 2016-09-20 19:47:01 följande:

Jag skulle utredas för add/adhd och berättade snällt för psykologen att jag föredrar gräs framför alkohol. Fick sedan veta att jag vid nästa besök skulle drogtestas för att "ingen läkare gör utredning på en som missbrukar droger". Hur det hade låtit om jag låtit bli att vara så ärlig kan jag inte svara på.

Ja det är detta som är paradoxalt med vuxenpsykiatrin - man måste vara ren orimligt många månader för att få hjälp mot sin egenmedicinering. Bup arbetar inte så enligt mon erfarenhet från flera kommuner.
    Alla hästar hemma
  • Uttran
    gamlapappan skrev 2016-09-19 12:03:23 följande:

Tusentals gravida kvinnor i Sverige "tvingas" varje år till att lämna urinprov för att säkerställa att de inte har HIV eller Syfilis trots att de själva är helt säkra på att de är smittfria. Det är för mammans och barnets skull som provet tas för att säkerställa att de inte är smittade.

Du har fel för att:

1. Man testar varken för HIV eller syfilis via pissprov, det görs via blodprov

2. Det är frivilligt om man vill testa sig som gravid

3. Man kan inte veta om man har HIV eller syfilis men man vet om man tar droger
  • EmberEyes

Har inte läst hela tråden...
    är problemet att a) vården vill drogtesta, eller b) att vården inte vill förklara varför de vill drogtesta?
    Jag hade personligen blivit väldigt upprörd om det var alternative b) som gäller. Jag vet att jag är ren, så att testas är ingen grej egentligen, men om de inte vill tala om varför är bortom all logik.

• Tom Araya

I många fall görs ju tester ändå inför diagnos och behandling. TS kan ju inte veta om de även görs narkotikakontroll på.

Svar på tråden Har vården rätt att kräva drogtest?