• MailIn

Har vården rätt att kräva drogtest?

Jag undrar om det är någon som vet om vården har rätt att kräva drogtest utan egentlig anledning?

Jag har diagnos ADHD som jag har fått i vuxen ålder. Ätit concerta under många år och sedan bytt till elvanse. Nu vill vården att jag pissar i ett rör medan de ser på, som om jag vore nån jävla knarkare. Jag ställer frågan till er för att jag ser detta som otroligt integritetskränkande. 

Jag är närmare 40, har ALDRIG förekommit i brottsregister, INGA sociala problem, har ett barn i lågstadieåldern, villa, jobb, hund och kombi. Tränar regelbundet och är alltid i tid, skötsam och lydig. 

Jag vill veta om vården verkligen har rätt att kräva ett drogtest av mig då jag är en vanlig svensson helt utan historia. Extra tacksam för svar som kan härleda till patienträttigheter och lagar etc.

• Svar på tråden Har vården rätt att kräva drogtest?
  • Anonym (Dr)
    MailIn skrev 2018-01-11 15:26:08 följande:

Jag skulle tycka det var rimligt att någon frågade mig om jag har problem med droger. Tycker du den frågan är orimlig?

Absolut, och det skall man naturligtvis fråga patienten om, en jätteviktig fråga att diskutera. MEN tyvärr skulle detta inte göra drogtestet mindre aktuellt, även om det är mycket möjligt att du talar sanning så kan man som ansvarig läkare inte lita allt för mycket på vad patienten säger om sitt eventuella drogbruk då många inte är ärliga om detta. (Vilket man vet genom erfarenhet inte minst inom psykiatrin)
  • Anonym (—)

Med tanke på att adhd medicin är amfetamin så är det ju konstigt att de vill se när du tar provet. Det lär ju liksom vara positivt... bara en tanke..

• Anonym (Dr)
    MailIn skrev 2018-01-11 15:27:03 följande:

Där har du en poäng. Läkaren gör det för sin skull.

Naturligtvis vill de flesta av oss göra rätt och sköta våra jobb, men det handlar inte (iallafall inte för mig) om att göra det gör sin egen skull utan att man vill ge sina patienter en bra och söker vård.
  • Anonym (—)
    MailIn skrev 2018-01-11 15:10:43 följande:

Vidare så är OBEHANDLAD adhd en större riskfaktor än BEHANDLAD (med mediciner). Det finns det evidensbaserade studier på. Är det inte mer logiskt att kontrollera den gruppen? De kontrolleras ju inte alls.

Hoppas du ser min poäng...

Adhd medicin är ju en drog!?! :*D
  • MailIn
    MammAmma skrev 2018-01-11 15:36:30 följande:
    Nu var frågan inte riktad till mig, men tänkte ge mina 2 cent ändå... Frågan är inte orimlig, däremot kan det vara det att förvänta sig ett ärligt svar från någon som missbrukar. Som nämnts tidigare, DU vet att du inte missbrukar, men läkaren kan ju inte vara säker på det för missbrukare ljuger ofta om det. Nej, jag tycker inte att det är så kul att hopblandas med den gruppen när jag faktiskt inte tillhör den, men jag har även insikt i vårdens perspektiv via mitt arbete, så jag förstår motiveringen med dessa screeningar.
    MailIn skrev 2018-01-11 15:27:03 följande:

Där har du en poäng. Läkaren gör det för sin skull.

Ja, delvis. Och det är inget fel med att vilja skydda sitt jobb och yrke.
    Motivera varför Benzo-baserade sömnmedel skrivs ut utan drogtester. Kom ihåg att sömnproblem oftast är länkat till depression och/eller alkoholmissbruk.
  • MailIn
    Anonym (Dr) skrev 2018-01-11 15:38:59 följande:
    Absolut, och det skall man naturligtvis fråga patienten om, en jätteviktig fråga att diskutera. MEN tyvärr skulle detta inte göra drogtestet mindre aktuellt, även om det är mycket möjligt att du talar sanning så kan man som ansvarig läkare inte lita allt för mycket på vad patienten säger om sitt eventuella drogbruk då många inte är ärliga om detta. (Vilket man vet genom erfarenhet inte minst inom psykiatrin)
    Varför kräver man inte drogtester vid förskrivning av tyngre sömnmedicin?
  • Anonym (Dr)
    Anonym (?) skrev 2018-01-11 15:39:56 följande:

Med tanke på att adhd medicin är amfetamin så är det ju konstigt att de vill se när du tar provet. Det lär ju liksom vara positivt... bara en tanke..

Fast urinprov för drogscreening testar flera olika droger och det är ju övriga man är ute efter i det fallet...det ger ju inte ett svar ja eller nej på droger som en sak.
  • MammAmma
    MailIn skrev 2018-01-11 15:41:29 följande:

Motivera varför Benzo-baserade sömnmedel skrivs ut utan drogtester. Kom ihåg att sömnproblem oftast är länkat till depression och/eller alkoholmissbruk.

Det tycker jag också är en bra fråga. Tycker alldeles för många läkare är alldeles för frikostiga med bensodiazepiner. Många av våra patienter har halkat in på missbruk på just det sättet.
  • MailIn
    MammAmma skrev 2018-01-11 15:47:34 följande:
    Det tycker jag också är en bra fråga. Tycker alldeles för många läkare är alldeles för frikostiga med bensodiazepiner. Många av våra patienter har halkat in på missbruk på just det sättet.
    Men du vet att tester inte görs. Anledningen är i min mening att adhdmänniskan placeras i ett fack och diskrimineras systematiskt. Vi får se om herr DR. har något att tillägga.... 
  • MailIn
    MailIn skrev 2018-01-11 15:42:56 följande:
    Varför kräver man inte drogtester vid förskrivning av tyngre sömnmedicin?
    Jag frågar igen: Varför kräver man inte drogtester vid förskrivning av tyngre sömnmedicin?
Svar på tråden Har vården rätt att kräva drogtest?