• mangelica

    2 åring feber i 2,5 vecka!

    Hej, mitt 2 åring har nu haft feber sedan den 1 september. Vårdcentralen nonchalerar mig lite. Vart in i fredags, då dem tog en sänka på henne. Den visade 21. Så skulle komma tillbaka idag och ta sänka och eventuellt ytligare blodprov. Sänkas va på 20 idag och hon sa att minskningen är väldigt liten så att dem släpper inte hem oss utan ytligare blodprov. Det blodprovet får jag svar på imorgon. Men jag undrar ju om någon annan varit med om den samma. Hon har i garaget övriga symptom på förkylning g eller något annat. Utan i stort sett bara feber. Läkaren jag träffa i fredags skyllde på att barn alltid är sjuka och undrade vad hon skulle göra åt det. Hade jag inte insisterat hade hon inte ens tagit sänka på henne. Jag frågade oxo om det kunde vara något allvarligt men då dem förklarade hon mig bara. Någon som har någon aning omvad detta skulle kunna vara?

    Mvh angelica

  • Svar på tråden 2 åring feber i 2,5 vecka!
  • gamlapappan

    Det låter inte som att de tagit sänka, utan CRP, stämmer det?

    Feber utan andra symptom kan vara nästan vad som helst om man förutsätter att din 2 åring inte kan berätta vad som är fel. Kanske bihålorna, kanske lungorna, vem vet?

    Bra att du gått till vårdcentralen, men ta fasta på att de inte verkar vara särskilt oroade, så du kan nog lungt avvakta att din 2åring tillfrisknar.

  • gamlapappan

    Litet tillägg, du skriver inte hur mycket feber din 2åring haft, men för ett så litet barn är feber i drygt två veckor mycket. Väldigt viktigt att du ser till att han/hon dricker ordentligt för att undvika uttorkning som kan bli väldigt allvarligt för ett litet barn. Det finns olika vätskeersättningar att köpa, t.ex sempers, men avslagen CocaCola eller avslagen läsk kan också vara bra, Huvudsaken är att barnet får i sig vätska ordentligt. Att han/hon inte kissar eller kissar mycket mindre än vanligt är en varningssignal att vara uppmärksam på!

  • cosinus

    Två av mina har haft så. Inte så länge för vi sökte vård efter typ 1.5 vecka och då fick vi hjälp men samma symtom. Feber som inte går över och inte sjuk i övrigt.

    Snabbsänkan var där i krokarna. Lite förhöjd men inte mycket, de kollade öronen och sa typ "tja det är lite rött men det borde inte vara det som ger febern" men eftersom de inte hade något bättre alternativ så fick vi penicillin för öronen och 2 doser senare var febern borta.

  • mangelica

    Hon har haft mellan 38,3 till 39.6 så inte allt för hög feber. Hon dricker mycket men äter sämre. Vilket är förståeligt. Hon är periodvis slö och vill bara sitta med nappen och mysa. Lungorna lät bra, öronen är fina. Halsen är fin. Så inga tecken på typiska sjukdomar som halsfluss och öroninflammation. Här om natten va blöjan dock torr och kan väll tycka att hon inte "fyller" blöjan som hon gjort innan. Men hon är duktig på att säga till att hon är törstig. Och då får hon självklart att dricka.

Svar på tråden 2 åring feber i 2,5 vecka!