• Oline

    Ni i tredje trimestern, hur tränar ni?

    Ni som närmar er slutet på graviditeten, orkar ni fortfarande träna och isåfall hur? Jag är i v 33 och håller igång med 50-minuters powerwalks 6 ggr i veckan och 3 styrkepass (lätta vikter eller enbart kroppsvikt, ca 30-40 min). Orkar jag så klämmer jag in ett yogapass på söndagkvällen.

    Hur "duktiga" är ni? Hoppas jag orkar köra på ända fram till bf men jag har en del sammandragningar så vi får se..

  • Svar på tråden Ni i tredje trimestern, hur tränar ni?
  • Oline
    Jag är bara jag skrev 2016-09-19 14:06:45 följande:

    Går till brevlådan och tillbaks och vilar kanske däremellan också.


    Bättre än inget ;)
  • Jag är bara jag
    Oline skrev 2016-09-19 14:38:30 följande:
    Bättre än inget ;)
    Ja, med världens alla grav.besvär får det bli så. Glad Fruktansvärda sd så fort jag försöker röra mig.
  • LaFontaine

    Jag har kört 50 -60 min trappmaskin eller crosstrainer två gånger i veckan och två styrkepass (med vikter) i veckan. Vissa övningar är klart modifierade, medan andra körs på som vanligt. Så här hat jag kört hela graviditeten, förutom att jag kunde springa fram till vecka 22.

    Nu i vecka 38 har jag dock lugnat ner träningen ytterligare. Förra veckan bjöd på två styrkepass, men enbart lugna promenader dagligen. Nu har jag rätt kraftiga förvärkar, så vi får se om det hinns med mer träning!

  • FiaLottaPäronkvist
    Jag är bara jag skrev 2016-09-19 14:06:45 följande:

    Går till brevlådan och tillbaks och vilar kanske däremellan också.


    Haha otroligt bra beskrivning :P Preggo i v 35 och är som en flodhäst!
  • ems86

    Min man och jag driver en crossfit box. Jag är där ibland och dammar av proteinbarsen i receptionen.

    Nä men på allvar. Förra gången rodde jag mycket och försökte träna modifierade crossfitpass hela vägen. Denna gång har jag så mycket förverkar att jag inte vågar. Behöver dessutom vilan på ett helt annat sätt denna gång.

    Mammamage-appen kör jag med förhoppning om att snabbt få ordning på magmusklerna igen.

  • Jag är bara jag
    FiaLottaPäronkvist skrev 2016-09-19 16:29:41 följande:
    Haha otroligt bra beskrivning :P Preggo i v 35 och är som en flodhäst!
    Tur man inte är ensam! Tungan ute  Dock "bara" v.30 här så värre lär det bli.
  • MammaEm

    Tränar?!

    Genom att gå mellan Coop norra och coop södra och leta pistaschglass i frysdisken. Ibland är detta dock för ansträngande så jag får sammandragningar eller någon obestämbar magsmärta. Föredrar att ligga på sidan i sängen.

  • Kary

    Går till gymmet 2 - 3 ggr/vecka och går långsamma promenader ut på ärenden osv annars. Inget snabbare än så funkar pga yrsel och foglossning...

  • palmskan

    Tycker det är skönt att se att det är en blandad skara bland oss blivande mödrar. Och jag tycker inte det är "duktigare" att träna för fullt långt in i graviditeten än det är duktigt att klara av att ta det lugnt när man behöver. 

    Jag går promenader när jag inte har för ont, och cyklar nere på gymmet någon gång ibland när andan faller på. Går/cyklar till sonens skola och lämnar/hämtar, samma när det är dags att handla. 

    Går jag i rask takt längre än 2-3 km får jag sammandragningar, och om natten har jag så ont i bäckenbotten framtill att jag inte kan sova alls. 
    Får bli korta snabba promenader eller långsamma långa, haha.

  • bpumpkin
    Oline skrev 2016-09-19 11:56:03 följande:

    Ni som närmar er slutet på graviditeten, orkar ni fortfarande träna och isåfall hur? Jag är i v 33 och håller igång med 50-minuters powerwalks 6 ggr i veckan och 3 styrkepass (lätta vikter eller enbart kroppsvikt, ca 30-40 min). Orkar jag så klämmer jag in ett yogapass på söndagkvällen.

    Hur "duktiga" är ni? Hoppas jag orkar köra på ända fram till bf men jag har en del sammandragningar så vi får se..


    Jag har styrketränat regelbundet med PT större delen av graviditeten. 3 ggr i veckan före och fram till c:a vecka 16 och därefter 2 ggr/v, fram tom v 36. Är nu i v 39 och har inte gjort något särskilt de senaste veckorna. Jag promenerar varje dag, allt långsammare antar jag, i ungefär en timme. På helgerna 2-3 timmar beroende på foglossning o ork. Gör ibland lite övningar hemma som att dra i gummiband för att stärka ffa axlar, göra lite benböj eller vadhävningar. Det är nog mest på nivån att det stimulerar blodcirkulationen i musklerna mer än gör så mkt för styrkan nu men jag hoppas att tidigare träning ska ha räckt där. Gör också lite magaktiveringar och försöker komma ihåg att göra knipövningar varje dag.

    Men jag känner att det är viktigt att ta det lugnt och jag får ofta hindra mig lite att gå lite kortare än jag "vill" eftersom jag har lite foglossning som blir värre om jag går för långt, då kan jag få ont dagen efter också. Känner att det är viktigare för mitt mående att vara utomhus varje dag än jag måste röra på mig max. Blir fort andfådd osv. Så jag måste helt enkelt ta det ganska så lugnt och alltså 36 veckor av 40(-42) är väl ganska bra tränat ändå eller... hoppas jag :)
  • jyns00

    Finns här några tränande mammor? :) jag kör spinning och skivstång. Behöver hjälp med enkla övningar som jag kan träna nu när det börjar bli svårt att ligga på rygg och mage :)

Svar på tråden Ni i tredje trimestern, hur tränar ni?