• JohannaSaGo

Olja vid blöjbyte alltid?

Hej! Har en veckas kille här hemma och tycker nu i efterhand att man fick lite dålig info på BB gällande tvättning osv =) 

Det ändå dom sa till oss var vid blöjbyte att använda vatten med olja. Men ska man alltid göra det?? 

Sen har jag tvättat då och då med vatten och olja på barnets hud, men tänker att det kanske inte är bra med så mycket olja dagligen. Men jag har inte hört annat, och det står olika saker överallt. 

Och ska man tvätta alla veck dagligen? Torkar det inte ut huden på bebis?? 

• Svar på tråden Olja vid blöjbyte alltid?
  • Anonym (K)

Olja?

Med mina barn använde jag bara våtservetter, både vid blöjbyte och vecktvätt. Olja hade jag i badvattnet.

Min ens dotter kräktes mycket så henne behövde man rengöra flera gånger per dag. Inte alls lika mycket med den andra. Så det är nog olika. Du märker ju om ditt barn blir torr eller irriterad. Lycka till och grattis till bebisen!

• Linnis92

Använder våtservetter i blöjregionen varje dag och så badar jag henne en gång i vecka. Olja i badvattnet.

• JohannaSaGo
    Linnis92 skrev 2016-09-24 15:45:50 följande:

Använder våtservetter i blöjregionen varje dag och så badar jag henne en gång i vecka. Olja i badvattnet.

ok, så ingen daglig tvätt vid "alla veck" jag läser om på nätet?
  • Linnis92
    JohannaSaGo skrev 2016-09-24 15:56:17 följande:

Hon har inte så mycket veck förutom knäveck armveck. Sen går jag med våtservetter längs halsen på henne, under hakan samlas det mycket skit
  • Anonym (Liv)

Jo! Det är viktigt när de är små! Det blir lätt infekterat, rött och"kladdigt" i hudvecken annars. Särskilt på halsen, under hakan och under armarna. (Tror jag höll på med det till ca ett års ålder på mina)

Passa på att be din BVC-sköterska om en grundlig genomgång med dig om hur man bör göra, det är sådant de är till för!

JohannaSaGo skrev 2016-09-24 15:56:17 följande:

• Aileen Allannah

Vatten, lite olja och en tvättlapp använde vi vid tvättning. Inte våtservetter annat än om vi var ute på stan eller så, och då aldrig i ansikte eller på händerna.

• Alvina

Vi tvättade med enbart vatten när hon bajsat. Vid enbart urin tvättade vi inte alls. Hade på lite Inotyol när det var lite rött. Hade oftast väldigt fin hud i blöjområdet.

• mammalovis

Olja har vi tvättat bort första barnbecket med. Sedan har vi blött torra servetter med vatten och torkat rumpa och veck. Det senare en gång om dagen tills fettet är borta. När de blivit rörliga har vi gått över till våtservetter då man inte hinner med annars. Vid måltiderna tvättas händer och ansikte med papper och vatten. I badet olja typ första året eller något beroende av om man har en torris eller inte. Man får ju helt enkelt kolla att det ser fint ut och inte luktar illa. Råd om olja vid tvätt fick vi nog inte ens med barnbecket, utan det kom vi på själva inför andra barnet.

• Galghumorn
    Alvina skrev 2016-09-24 20:07:05 följande:

Vi tvättade med enbart vatten när hon bajsat. Vid enbart urin tvättade vi inte alls. Hade på lite Inotyol när det var lite rött. Hade oftast väldigt fin hud i blöjområdet.

Exakt så har vi också gjort.

Hudveck tvättade vi av så gott som dagligen. Med första barnet blev det för sällan ibland (omständigheter gjorde att det tyvärr ibland glömdes bort). Hon hann aldrig få svamp, men det blev lite irriterat om vi inte tvättade regelbundet.

Kräkbebisens hals tvättades många gånger om dagen. Och bakom öronen tenderade det att hamna spyor!
  • Sommar15

Gör det lätt för er! Våtservetter vid bajsblöja, annars inget. Vi badade en ggr/vecka och torkade av vid kräks annars. Smorde in huden med mandelolja efter bad och efter bajsblöja. Nån gång blev det rödare i rumpan och då tog vi annan kräm mot just röd bebisrumpa. Nu vid ett års ålder badar hon ca 2 ggr/vecka och torkas av med våtservetter om händer och ansikte flera ggr per dag pga matkladd :)

• Physalis

Alldeles nyfödda har inte inte så många veck att tvätta.

Jag tvättade med vatten och någon droppe olja på bomullspads bakom öronen, runt halsen, i armhålorna och vid ljumskarna.

Sedan när bebisen börjar samla på sig mer fett så är det extra viktigt. Huden viker sig kring halsen bland annat och smuts, kräk, svett, dreggel osv ligger där och fräter på huden.

Jag missade vecket runt halsen i början och kände mig hemsk när jag öppnade upp där och det var alldeles rött och geggigt. Som tur var försvann det på en dag när jag tvättade av med vatten och lite olja.

• Jemp

Vecken dagligen (och extra noga att du fått bort allt fosterfett).

Vid blöjbyte använder jag bara vatten som standard. Olja istället för tvål om ngt är svårt att få bort (samt i badvattnet), bepanthen de få gånger han är röd. Vattenservetter bara om jag inte har nåt annat val när vi är ute.

• Milleman

Har aldrig haft olja varken vid blöjbyte eller bad på våra barn (5 år samt 5 mån)

• Maddi

Jag har bara olja om det är något som ä svårt att få bort, och tvättlappar. Våtservetter används enbart när vi är ute och tyvärr inte ha något annat val.

• Harvester

Använde våtservetter och smorde in med Bepanthenkräm vid varje blöjbyte, aldrig problem med röd rumpa. Bad 1gg/vecka med babyschampo. Gjorde rent i övrigt med våtservetter under hakan etc (glöm inte bakom öronen på kräkbebis som nån sa!)

Haft en smalis så han hade inga övriga veck :)

Svar på tråden Olja vid blöjbyte alltid?