Inlägg från: Anonym (rastlös virrpanna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (rastlös virrpanna)

ADD/ADHD utredning som vuxen

Fiiee skrev 2016-11-13 20:32:43 följande:
    Ja. Jag ska börja göra det nu. Alltså stiga upp extra tidigt. Kanske två timmar innan. Dock är det väldigt svårt eftersom jag är extremt trött. Har svårt att somna. Och när jag väl somnar så sover jag fruktansvärt oroligt. Min hjärna vilar inte ens på natten

Vet inte hur det är med er? Hur sover ni?

jag somnar ofta som en klubbad säl då jag är helt slut på kvällen, sover typ 15-20 min och sen vaknar och är pigg! Typ en powernapp kl 23 på kvällen,, skitbra!. Sen kan det ta timme innan jag somnar om. Kommer på saker jag ska göra, vill kolla upp etc. Börjar ibland surfa och googla hur man tex bygger en innervägg, eller om jag söker en snygg jacka jag vet i mitt huvud hur den ska se ut

Vaknar ofta massa ggr per natt och är sååå trött när kl ringer.

Fiiee skrev 2016-11-14 22:21:12 följande:

Idag har jag;

Fixat frukost till kidsen och skjutsat till skola.

Handlat

Hämtat i skolan och fikat hos barnens farmor.

Skjutsat ena barnet till en kompis, och hämtat.

Skjutsat det andra barnet till stallet och hämtat.

Glömt att äta frukost och lunch. Men åt middag, eftersom barnen och maken måste ju ha mat.

Nu är jag helt slut.

Detta "lilla" kräver mycket energi och extremt mycket planering.

Ändå blir det stress och kaos. Suck.

Hur ser era dagar ut?

just nu känns det som jag spelar teater och är en karaktär som har ordning, men det är inte jag och jag fixar det inte egentligen.

Vi har nu haft två mornar  av trallande följsamma barn och vi har gjort ett bra schema där alla ansvarar för sina saker, vi har tid över och vad händer..jo jag sätter mig ned glömmer bort tiden och vi stressar ändå iväg och jag glömmer allt och måste gå tillbaka in. Står ju och tittar på bilnycklen i lådan!! Men den är inte i min ficka sen när jag står vid bilen! Jag har ändå lyckats glömma att ta med dem. och det står ju på min kom-ihåg-tavla BILNYCKEL. men det krävs ju att man tittar och gör som tavlan säger. Orkar inte hålla på så här! Skäms inför mina barn.

Det kräver så mycket energi av mig och jag blir arg och ledsen på mig själv.

Jag vill inte rätta in mig i ledet, jag vill skrika rakt ut.. LÅT MIG VARA!

Jag vill bara bry mig om mig själv, orkar inte ansvara för någon annan. Men jag måste ju, jag har allt detta föräldraansvar och jag vill inte!

Så himla trött på min snurriga hjärna, samtidigt älskar jag den. Jag älskar min virrighet och charm och tankspriddhet och energi. Jag brottas med min seghet, min virrighet och mina totala offlägen där jag inte får något gjort. Jag jagar konstant att bli bättre, att ändra på mig.. hela tiden att försöka ändra på mig.

Känner mig så understimulerad på mitt jobb nu. 3 års gränsen närmar sig...måste ha nytt, nytt nytt. Alltid ngt nytt!

Jagar något jag aldrig kan ta på. Jag vill känna jag är grym, på mitt sätt grym och att det ska räcka fint...hur tusan kommer man dit??

Idag lyssnar jag på Petter "Krafter" på hög volym.

Anonym (ida) skrev 2016-11-15 07:29:45 följande:
    Jag går upp, tar en pw eller går ut och springer
    dricker några koppar kaffe i tystnaden när min sambo fortfarande sover
    gör frukost till båda och gör matlåda att ta med till jobbet.
    Går till jobbet och jobbar ofta rätt sent.  Skulle aldrig kunna glömma att äta.
    Det där ständiga "körandet" inuti dämpas oftast av att jag äter.. 

Jag mår bra av att jobba. Jobbet har nog alltid vart min livlina. 
    Ibland har jag stannat hemma från jobbet för att jag är så slut, men då mår jag så himla dåligt psykiskt. Blir rastlös, slö och passiv av att ha dötid. Kan inte se på serier eller filmer själv. Sätter på dem ibland men det kör i mig och jag stänger av och gör annat. Ofta är det då jag tar till alkoholen. För att dämpa något inuti. 

På fredag har jag iaf en läkartid på vårdcentralen. Känns så himla pinsamt att tänka på att jag ska sitta där och övertyga någon att jag har Adhd. "Diagnoser är ju så populärt" JAg vill inte vara populär. Jag vill inte sticka ut. Jag vill bara ha hjälp. 

Jag var alltid arg när jag var i yngre tonåren. Så pass arg att min mamma tog mig till läkaren. Läkaren sade att jag bara var bortskämd. Så hemskt. :( 
    Nu i vuxen ålder så är jag inte arg längre. Jag är mest ledsen och känner mig desperat. 

Mår också bäst i rörelse. Är jag sjuk och inte kan träna är fruktansvärt. Folk säger "lyssna på kroppen". Hatar de orden, vet inte vad man menar, Jag blir så stressad och rastlös om jag inte får göra det jag mår bra av, in mitt fall klättra.

Åh lycka till på fredag. Förstår din känsla, det är skitjobbigt att bli bedömd och ett ens liv på något sätt ligger i just denna läkares vilja. Kan du kanske skriva ned allt du vill få fram? var förberedd! Du kommer säkert få frågan..Varför vill du ha en utredning? Är du inte bara stressad?

Jag togs inte heller på allvar ordentligt. Någon PBU tant sa "nu mår ju du bra, nu har ju du inte några problem längre"...jag gick hem och skar mig i min armar och hetsåt som aldrig förr.

Fiiee skrev 2016-11-15 10:21:06 följande:
    Ojoj vad lika vi är!

Kunde varit jag som skrev det.

På pricken.

En kram till dig.

Har du förresten fått en diagnos?? (Har nog läst det innan men glömt )

Ja detta med att skriva upp saker och allt ser så fint och bra ut, precis som det står att ADHD personer ska göra och att det är bra hjälpmedel och bla bla bla.. Jag njuter av att se hur allt ser ut som ett tjusigt dockhus...men i detta dockhus står en totalt förvirrad pippi långstrump och inte vet vad hon ska ta vägen, som faller gång på gång. Tycker det är så tråkigt med regler!

Hur ska man komma ihåg att ta med sig lapparna och ska man skriva upp att man ska komma ihåg att titta på det man skrivit upp :) :) ..Blää

Det du skriver är som du beskriver mig också ofta :). har ännu inte fått diagnos, min utredning har paus till efter nyår då tester och psykolog kommer

ha ha ja det är skönt att ingen här tar illa upp av att vi inte minns ett dyft av vad vi tidigare sagt ;)

Fiiee skrev 2016-11-15 10:21:06 följande:
    Ojoj vad lika vi är!

Kunde varit jag som skrev det.

På pricken.

En kram till dig.

Har du förresten fått en diagnos?? (Har nog läst det innan men glömt )
    Kram till dig med såklart Glad
    Fiiee skrev 2016-11-16 09:13:52 följande:
    Haha! Ja... jag fattar inte heller varför det blir rörigt så snabbt efter städning.

När jag städar brukar jag lägga saker på "bra platser". Sedan hittar jag ju givetvis inte dom när jag ska ha dom.

För mig tar det nästan en hel dag att städa huset. Och med det menar jag; plocka undan, dammsuga och städa toaletterna.

Damma och sånt ingår inte i det. Då kan det ta fleeeera dagar.

Jag har aldrig fattat folk som tycker att det är enkelt att städa.

För mig är det ett helt projekt och väldigt energikrävande.

Vi har åtta rum i huset, två toaletter och en stor altan.

Och att städa i alla rummen samtidigt är jobbigt. Det går verkligen inte att bara ta ett rum i taget.
    Jag var så pedant som barn, städade mitt rum och dammsög mitt i nätterna. Kunde inte sova om jag visste ngt låg snett på skrivbordet. Mina OKEJposters på coola hårdrocksband satt prydligt i rad på min vägg Skrattande.

Är inte pedant längre, har inte så stökigt i mitt hem egentligen, men en kaosgarderob där jag aldrig hittar något. Har inte så mycket saker längre sedan jag separerade och flyttade till mindre lägenhet, vilket är rätt skönt. Men jag inser att jag fixar mina egna klädhögar och saker här och där, hårnålar och borttappade nycklar, men när barnen kommer och också droppar sina grejer överallt blir det stopp i mitt huvud och jag kan inte tänka, blir galen på min dotter som är likadan som mig.

helt underbart med en kalender som ligger i lådan ..hahaha Skrattande
    Fiiee skrev 2016-11-16 11:01:52 följande:

Idag har jag pratat med min husläkare på vårdcentralen.

Är fortsatt sjukskriven till sista mars 2017 till att börja med.

Är inskriven på arbetsförmedlingen för att börja arbetsträna, men det tar sådan tid!! Håller på med möten med arbetsförmedlingens arbetsterapeut och psykolog och gör en massa tester där för att dom ska kunna se hur jag funkar.

Dom har även kontakt med min läkare på NP-enheten..

En stor jävla karusell är det.

Hade ju jobb när jag blev sjukskriven.

Men min psykolog, läkare och f-kassan var rörande överens om att jag aldrig skulle gå tillbaka dit.

Psykologen på arbetsförmedlingen tror att det bästa för mig vore att jobba 50% och söka sjukpenning eller va det heter på 50%.

Rörigt är det.. med två läkare och tre psykologer, en arbetsterapeut (ännu sålänge) och en snubbe på arbetsförmedlingen. Mycket möten just nu..

Mycket att hålla reda på..

Oj du har att göra låter det som. Jag undrar vad som hände med själva Adhd diagnosen..har du fått medicin eller vad ska du göra?

Jag själv har verkligen en konstant dialog med mig själv i mitt huvud och jag ser lite  klarare kring mina styrkor och mina svagheter, framförallt i jobbet. Börjar mer anamma detta och bli snällare mot mig själv. Och nu försöka klura ut hur tusan jag ska få till att vara den förbaskade minnesantecknaren på möten. Det är ju ett rullande schema och idag min tur. Hatar att minnesant åt andra. Jag kan inte återberätta åt andra, Vet inte vad jag ska notera av det som sägs och det babblas ju så in i tusan mycket så jag blir knäpp!!Skrikandes{#emotions_dlg.djavulsk}. Skriver så slarvigt och sen vet jag inte vad mina anteckningar betyder. Jaja de får väl bli som det blir.. ingen som läser dessa ändå antar jag
    Fiiee skrev 2016-11-22 09:09:13 följande:

Oooookej.... Detta var veeeerkligen skumt.

Gjorde ju en massa olika tester på arbetsförmedlingen för ett tag sedan. Ett av dessa tester var tydligen ett uppmärksamhetstest. Och det klarade jag tydligen bra! Jag låg på medel, som en normal person!

Tanten på af ringde till psykologen på NP som gjort testerna på mig där (som visade att jag hade GRAV uppmärksamhetsstörning) och han hade tydligen sagt att det var olika tester. Ja, det var det ju..

Och att dom på NP tittade på andra saker än på af enkla tester.

Jag vet inte vad jag ska tro! Känner mig jätteförvirrad och psykologen på NP går inte att få tag på..

Men vad har de på AF för kompetens kring ADHD och tester? Vad var det för test och varför gör de egna på AF när du gjort utredning på NP?
    Fiiee skrev 2016-11-22 12:07:46 följande:
    Ja. Alltså dom har nog ingen speciell kompetens kring just adhd. Deras test var ett allmänt, lätt test tydligen.

Och tydligen ingår uppmärksamhetstest i arbetsförmedlingens tester för att utreda arbetsförmåga..

Och att dom på NP inte kollade på samma saker vid uppmärksamhetstester. Testerna var för övrigt heeelt olika.

Så.. tanten på arbetsförmedlingen skriver in i "min journal" som dom har där. Att jag INTE har problem med uppmärksamheten.

Trots att jag inte lyckades med deras andra tester pga att jag inte orkade koncentrera mig (hennes egna ord)

shit vad rörigt det låter. Det kan ju bli jättetokigt om AF bedömer att du inte har ngt problem med uppmärksamhet och anser du kan ta jobb och sen har du i andra handen intygen från NP son säger helt annat.

de verkar liksom inte synka riktigt

Kom av mig helt....har inte orkat läsa vad ni skrivit. Väntar egentligen bara att få fortsätta med min utredning.

Vill bara få det tyst i mitt huvud :(

Tänkte inte starta tråden igen..tappade intresset själv :)...men min utredning är klar...adhd med drag av asperger.

Ska landa i detta nu. Utredningen har tagit så mycket kraft att jag liksom bara tog slut nu känner jag. Ska på olika återbesök och sedan läkare för att diskutera ev medicinering. Men just nu vill jag nog bara sitta på en klippa vid ett vatten i solen helt för mig själv och bara landa i allt och mig själv.

43 år och nu fått veta varför det varit som det varit....men just nu känner jag mig bara tom.

Anonym (ida) skrev 2017-03-20 15:19:09 följande:
    Hur lång tid tog din utredning? Min utredning tog ca 2 månader. Påbörjade den i Januari och slutförde den i början av mars... 
    Vad får du för hjälp?

Från första besöket till svar tog det 6 mån. Hade en del väntetid mellan.

Än så länge vet ja inte, ska på ett återbesök om en vecka hos psykologen och ett läkarbesök för att prata ev medicinering. Satt på väntelista för arbetsterapeut och ev tyngdtäcke. Men jag skulle vilja också prata med någon, så mycket tankar som ska sorteras. Just nu, två veckor efter så är jag som en maskin, som går på högvarv och är supereffektiv och klar i huvudet...tills dess jag ska ta mig för allt jag finner tråkigt.

vad får du själv för hjälp? Vad fick du för svar?

Svar på tråden ADD/ADHD utredning som vuxen