• FrökenPT

    Viktuppgång under graviditeten

    Hej alla mammor och blivande!

    Jag undrar när ni börjat gå upp i vikt, vilka veckor det ökade mest och hur mycket det slutligen blev, och hur mycket du vägde innan graviditeten?

    Och när började de synas?

    Ha en fin kväll!

  • Svar på tråden Viktuppgång under graviditeten
  • Anonym (Tess)

    1:a graviditeten: 48 kg vid inskrivning. Gick upp 22kg. Började synas runt v20.

    2:a: 50 vid inskrivning, gick upp 17kg. Började synas v12.

    3:e: 54 vid inskrivning, gick upp 18kg. Började synas v9 redan.

    Yngsta är 7 månader och nu väger jag 59.

    Gick bara upp nåt kilo fram till v 15 ungefär, sen gick det fortare, alla tre gångerna.

  • Mascaraklumpar

    Blev gravid i mitten av maj-16, födde i januari. Gick upp som snabbast mellan vecka 18-37. Totalt gick jag upp 15,6 kg. Nu, 8 mån efter förlossning, har jag precis kommit tillbaka till ursprungsvikten.

  • Ivana1988
    FrökenPT skrev 2016-09-30 22:24:30 följande:

    Jag är i vecka 6 och mår illa typ hela tiden, men de går över om jag äter nått litet... Känns som att jag kommer bli stooor :/ spelar ingen roll egentligen, men de flesta som svarat har gått upp så lite och runt vecka 20. De är kanske så de ska va, jag vet inte. Det jag vet är att jag kommer få kämpa för att inte bli stor som ett hus. Men spännande är det allt :)


    hade det likadant.. började på kanske 55 (måste fråga barnmorskan för hade ingen koll då) och är 60,5 på slutet av v24.. mådde så illa så var tvungen att äta ofta.. så har bestämmt mig att sluta bry mig lite... kunde välja - bli lite större än jag skulle ha varit om jag åt bara bra och när jag skulle eller inte må illa och äta oftare och kanske gå upp lite mer då... väljer extra kilo såklart:))

    har också tappat alla muskler typ.. tränade I flera år innan graviditeten men orkar inget och har inte tid heller så min kropp måste vara riktigt arg på mig...

    men det ordnar sig:)
  • TeresB

    Vägde ca 60 kg (166cm) gick inte upp så mkt i början för jag mådde as illa och åt mest vattenmelon. Vid inskrivning v 13 hade jag gått upp 3 kg. Vägde 73 kg fullgången tid. Var nere på 63 igen efter 1 mån. Nu är bebis 8 mån och de där sista 2-3 kg är kvar.

  • Miaairam

    Första: vägde 70 när jag blev gravid. Gick upp snabbt redan från början. +8 kg i vecka 15. Slutade på +26 kg vid förlossningen i vecka 41+1.

    Andra: vägde 80 när jag blev gravid. Har gått upp långsammare denna gång. +3,5 i vecka 15. Nu, i vecka 32, ligger jag på +13 kg.

    Alltså, mycket långsammare viktuppgång med tvåan, men eftersom startvikten var högre ser jag ut att landa på ungefär samma slutvikt. Min kropp verkar vilja väga strax under 100 kg när det är bebisdags!

  • Jag är bara jag

    Jag har planat ut rejält. Bara gått upp 6 hekto på 2 veckor varav bebben står för drygt 4. Tror det tar på krafterna bara att vara gravid så därför skenar inte vikten längre utan jag gör av med den mesta energin.

  • Anonym (L)

    Började gå upp i vecka 17. Normalviktig innan och nu i vecka 37+0 ligger jag på plus 12 kg. Har gått upp ganska jämnt hela vägen men lite fortare sista 3 veckorna när der börjat komma vätska också.

  • orkidi

    Barn nr 1. startvikt 64 kg, slutvikt 73 kg (magen syntes vid v 32)

    Barn nr 2. Startvikt 48 kg, slutvikt 75 kg (magen syntes vid v 15)

    Barn nr 3. Startvikt 57 kg, slutvikt 73 kg (magen syntes vid v 18)

    Barn nr 4. Startvikt 53 kg, slutvikt 78 kg (magen syntes vid v 10)

    Barn nr 5. Startvikt 53 kg, slutvikt 80 kg (magen syntes vid v 10)

    Har efter alla barnen tappat alla kilon efter ca 2 v efter förlossningen.

  • Venne

    Jag är i vecka 14 och har redan gått upp 7 kg (från 52-59) haha, panik! Beror på att det enda som hjälpt mot illamåendet har varit att äta. Dessutom har jag varit extra hungrig.

    Mitt första barn gick jag upp ca 28-30kg med. Gick ned allt + 5 kg extra på ca 2 månader, tror det var mkt vätska.

  • Vasilisat

    I v 31 och + 3kg till, totalt +18 kg från början ...
    Har fått tid hos dietisten via barnmorskan,men jag kan inte säga att jag småäter eller äter mycket skit ,jag äter mat och njaaa går upp i vikt ..men banta/svälta tänker jag inte göra heller. 
    mmm...promenader,jo så länge det går, får fruktansvärt ont i svanken ... Sen är ju ännu svårare att gå när man har ont och konstant kissnödig :D 

  • FamÅsling

    Födde dottern nu för 5 dagar sedan i vecka 40+6, viktuppgång med uteskor och jacka och fullt på klädd va +2,7kg sedan inskrivning. Så räknade att jag gått upp ca 1 kg under hela graviditen

  • skogstjejen19

    Barn nr 1 startade jag på 58 slutade på 68 gick inte upp ett enda kg innan vecka 28 sen sa det poff, men det var nästan bara vätska för jag gick ner 8 kg på BB gjorde inget annat än kissade på BB :,)))

    Barn nr 2 startade på 64 slutade på 75, började gå upp i vecka 22 innan dess stod vågen still, gick ner 6 kg på BB

    Jag har mått illa båda mina graviditeter och kräkts en hel del, men mer med dottern (nr1) än med sonen ( nr 2)

  • skogstjejen19
    skogstjejen19 skrev 2016-10-22 22:51:52 följande:

    Barn nr 1 startade jag på 58 slutade på 68 gick inte upp ett enda kg innan vecka 28 sen sa det poff, men det var nästan bara vätska för jag gick ner 8 kg på BB gjorde inget annat än kissade på BB :,)))

    Barn nr 2 startade på 64 slutade på 75, började gå upp i vecka 22 innan dess stod vågen still, gick ner 6 kg på BB

    Jag har mått illa båda mina graviditeter och kräkts en hel del, men mer med dottern (nr1) än med sonen ( nr 2)


    Just ja, barn nr1 började synas i vecka 24 barn nr 2 i vecka 14 syntes det tydligt
  • Anonym (Semlan)

    Är gravid i v 37 och har gått upp 4 kg so far, allt det kom mellan vecka 22-28. Är väldigt smal sedan innan så skulle behöva lägga på mig lite mer, kommer att bli ett skelett när bebisen kommit ut :p Gick upp 12 kg med första barnet, varpå allt var borta veckan efter förlossningen, så det är högst märkligt att jag gått upp så lite denna gång. Har fått göra tillväxtultraljud eftersom jag gått upp så lite men allt såg bra ut.

Svar på tråden Viktuppgång under graviditeten