Inlägg från: Iarwain |Visa alla inlägg
  • Iarwain

Ordet "Neger"

Konservativ skrev 2016-10-01 15:55:36 följande:
    Det bevisar ju bara min ståndpunkt. Ett ord som låter lika i två språk behöver inte betyder samma sak. Det svenska neger har inte exakt samma betydelse och konnotationer som det engelska negro. Att enfaldiga ängsliga hysteriska pkmänniskor använde order neger för att genomdriva sin Habermaskommunism har inget med rasism att göra.
    Du får läsa på lite.
    Det svenska ordet neger uppstod i St Bartholemy, där finns första noteringen någonsin i det svenska språket. Det användes vid tal om slavar.
    Därifrån fick det en glidning till något mer neutral betydelse. I ett internationellt samhälle har den betydelsen börjat glida tillbaks inom vissa delar av befolkningen.

Detta avhandlas i en papper som publicerades för ett antal år sedan.
  • Iarwain
    EnAnonumius skrev 2016-10-01 18:47:11 följande:
    Tragiskt. Du hävdar att du växte upp på 80-talet och använde dessa ord, ändå har du inte lärt dig vad namnet på bakverket har för ursprung.
    Men då skall du få en liten lektion från en 70-talist.

Nej "negerbollen" var aldrig namngivet efter folkslaget "negrer".  Vad har du fått det ifrån? Bara för att ordet "neger" förkommer i bakverket "negerboll" så är det en fellogisk slutsats du drar om att bakverket är döpt efter folkslaget. Även om man brukade SKÄMTA om det fram till 80-talet att det var så. Just för samröret mellan på YTAN med "neger" om folkslaget och "bakverket".

Neger kommer från spanskan "negro" som betyder just "svart". När negerbollarna kom så var det väldigt mörkbruna på gränsen till svarta.

Sedan så kommer du med mer felaktigheter.

Neger är inte ett "svenskt gammalt ord". Det är ett låneord från spanskan/latin.
    Svenska språket har många inlånade ord, mest från franska och tyskan faktiskt men även lite från engelskan.

Det ENDA du lyckades pricka rätt på var att ordet neger "förr i tiden" inte ansågs som rasistiskt och var ett s.k neutralt ord.      
    Jag själv säger så här, jag tycker det är lustigt att man skapar värde i ord på det sättet som görs. Då alla ord är egentligen neutrala. Dock så kan jag skilja på "allmäna rummet" och "min privata åsikt".  I bland så kryddar jag med moderna rasistiska ord i mina texter som "svennebanan"  och blattar, men då går det åt bägge hållen. Då rasism har inget med hudfärg att göra utan rasister kan även mörkhyade vara mot ljushyade.

Dock så känner jag en polsk romsk kvinna som kallar sig själv för zigenare och har inga problem med att folk kallar henne för zigenare. Dock så är det ju som så att det är ju HON som acceptera detta.  Jag ser dock inga problem med att använda rom som är det riktiga namnet om "resande folket".

Jag ser inte det som något problem att säga chokladboll även om jag driver hårt med konceptet om "rasistiska bakverk", själv ofta och tycker det är smått komiskt att man klassar ett bakverk som rasistiskt. Dock även om jag växte upp själv med zigenare och neger var neutrala ord, men inte i dag och jag själv undra "vad fan hände". Så klara man faktiskt av att lära sig om även om man kan missa ibland och falla in i det gamla.

Fast när jag bakar chokladbollar och slänger fram dem i slutet sällskap (bland mina vänner) så säger jag. "Ni får kalla den för vad fan ni vill".  Så skiljer ju jag på "offentliga rummet" och "slutet sällskap", det går också om man vill.

Dock, vad är det för fel med att säga chokladboll? Det är ju den huvudsakliga ingrediensen i "boll jäveln" och det är ju så den smakar, med en viss smaknyans av mocca då man gör det vanligast med kaffe och kaffe och choklad i kombo ger en viss "mocca smak".  Fast jag gör mina chockladbollar med apelsinjuice i stället då min EX man föredrog det då han inte gillade mocca smaken som uppstod av det "klassiska receptet".

Bra inlägg.

Den stora anledningen för mig att inte säga negerboll, är att det är inget problem för mig att säga chokladboll. Kan jag därigenom minska någons upplevda obehag, så gör jag gärna så.
  • Iarwain
    monkees skrev 2016-10-02 11:20:28 följande:
    Ja en underbar bild. Så befriande. Jag brukar envist hävda att svarta människor kan ha både humor och självdistans och här visar denne man prov på just det.
    Eller är det ett uttryck av "onkel Tom" mentalitet?
  • Iarwain
    klyban skrev 2016-10-02 12:47:06 följande:

Varför inbillar du dig detta, eller har du insider information ifrån 1600-talet?

Vad ett kränkande ord kan vara, jadu det kan bli en väldigt lång berättelse.
    Men ensak som är fundamental, och det är ens syfte med att säga ordet.
    För mig är det sak samma som säga svart eller neger, eller vad nu för "mildare" ord man nu kan ha i åtanke.

Jag har accepterat ordet är kapat och anses som rasistiskt idag, dock utan förståelse för detta.
    Men så är det när antirasisterna ska äga ord, då blir det lite konstigt ibland.

Läs Fredrik Thomassons forskning, där har du så nära vi kommer "insider information från 1600-talet".
  • Iarwain
    klyban skrev 2016-10-02 16:13:10 följande:

Nu är ju det så att neger härstammar ifrån Spanskan och negro, som än idag frodas i Spanien.
    Och även för mig, då en bit pata negra är ljuvligt.
    Det har inte varit någon större skillnad att säga svart och neger innan, det är detta jag delvis säger.
    Men av någon anledning som blir du rosenrasande, över nått som inte varit rasistiskt ens innan.

Har du inte läst vad jag skrivit om detta tidigare och väljer aktivt att ignorera det?

Neger på svenska används första gången i skrift på St Bartholomei, på 1700-talet. Då uteslutande i betydelsen slav.
  • Iarwain
    Miss Lycka skrev 2016-10-03 15:45:43 följande:

Tycker här är helt andra i tråden som skrivit enorma mängder med inlägg som verkar smått besatta. Ger dem bara ett tips på hur de kan gå vidare få ut sin frustration.

jag tycker inte att några ord skall plockas bort, neger har en funktion att fylla i språket. Så det så.

Vilken funktion menar du att "neger" fyller som svart/mörk/etc inte ära fullgoda komplement till?
  • Iarwain
    klyban skrev 2016-10-06 16:16:55 följande:

Finns inga halmgubbar som ens ska skapas, jag är medveten att ett fåtal personer inte representerar landet.
    Dock så hör jag detta för ofta för ignorera.

Ja, historian säger det kommer ifrån Negro som är svart på Spanska.
    Inget märkvärdigt alls.
    Och pata negro hittar man i närmaste välsorterade charkdisk(så du vet vart du ska hålla dig ifrån, så du iten utsatts "rasism").

Måste vara jobbigt vara en antirasist och se spöken i var hörn.

Klyban, hur ser du på det jag skrivit till dig om tidigare?

Fredrik Thomassons forskning säger att orden neger användes i skrift för första gången på St Bartholemy, då uteslutande i betydelsen slav.

Kommentar?
  • Iarwain
    klyban skrev 2016-10-06 17:57:22 följande:
    Andra källor säger att det kommer ifrån ordet svart på Spanska, och tidigare än skrift såklart.
    Hur kommenterar man något ifrån 1600-talet?
    VIlka källor, wikipedia?
    Den delen är översatt från den engelska sidan.

Var har du en enda svensk skrift från 1600-talet, där det förekommer?
    Vad som sades eller inte sades under 1600-talet kan vi bara spekulera om.

Du har med andra ord ingenting på fötterna här, utan gissar vilt.
  • Iarwain

Jag kan ju tillägga att de svarta som inte var slavar benämndes "fria kulörta".

• Iarwain
    klyban skrev 2016-10-06 20:11:22 följande:

Språkbruk börjar före det hamnar i skrift på den tiden, idag sprider sig språkbruk i text mer ofta.
    Du säger spekulationer i hur man sa och använde ordet.
    Det innebär att du har lika mycket på fötterna.
    Och sen har vi ett faktum att vi inte haft slavar på evigheter i Sverige.

Så om ordet som ni påstår var rasistiskt vid dess skapande, så har det definitivt fått ändrad betydelse senare.
    För sen då återgå till vara nedsättande.
    Vet mina far/mor föräldrar sa neger, utan det minsta nedvärderande.

Som jag känner det, och utan den minsta påstående det är så.
    Och det är att efter Sune-filmen, där basketspelarna som var svarta besökte ett café.
    Och undrade vad dessa hette, så tycker jag att det tog fart att ändra sig efter detta.

" target="_blank">

Mitt liv tar verkligen inte slut efter att neger blivit ett rasistiskt ord, utan är okey med detta.
    Men när man påstår det alltid varit nedsättande och rasistiskt.
    Så kommer jag aldrig någonsin hålla med.

Men det är ju rena spekulationer du skriver.
    Finns det inte dokumenterat i skrift vet vi ingenting om det.

Jag lutar mig mot den forskning som finns. Du lutar dig mot ett luftslott.

Angående din morfar kan du läsa historikern Dick Harrisons skrifter om hur uttrycket neger ändrat sig under nittonhundratalet.

De belägg som finns säger att historiskt:
    Neger = svart slav
    fri kulört = svart icke-slav.

Har du något annat du vill framföra?

Svar på tråden Ordet "Neger"