Inlägg från: Iarwain |Visa alla inlägg
  • Iarwain

Ordet "Neger"

klyban skrev 2016-10-06 20:13:38 följande:
    Man kan också tolka detta som att man använde neger till beskriva det var en ickefri människa som var en handelsvara.
    Och fria kulärta, var människor som var svarta och inte någon ägde.
    Sen för vara tydligt, slaveri är inte acceptabelt(då helt enligt mig själv, och behöver inte kommenteras vidare).
    Ändå vill du använda ett ord som i historisk aspekt betydde slav i sitt ursprung?
  • Iarwain

Klyban (och andra som tycker att neger är ok att säga), du(ni) har uppenbarligen inte något intresse att lära dig (er)något utanför dina(era) snäva ramar om hur du(ni) ser på ordet.
    Detta område är faktiskt beforskat.

Har du(ni) läst någon som helst forskning inom området och ordets etymologi eller historisk användning?
    Finns det något annat område som du(ni) hellre lyssnar på anekdoter än går på vad forskningen säger?

• Iarwain
    klyban skrev 2016-10-07 13:32:03 följande:

Jag tycker det är okey att säga neger, men säger inte neger då jag vet ordet är idag rasistiskt.
    Har inte detta kommit fram?

Så vilken forskning inom området har du läst?
    Eller är det så att du spekulerar friskt?

Igen:
    Finns det något annat område som du hellre lyssnar på anekdoter än går på vad forskningen säger?
  • Iarwain
    klyban skrev 2016-10-07 17:57:26 följande:

Matforskning och forskning om svunna tider, tar jag med en grävskopa salt.
    Och anekdoterna är i närtid.

Bra att veta, då lägger jag ingen mer tid på dig, liksom jag inte gör med andra vetenskapsförnekare.
  • Iarwain
    felix le chat skrev 2016-10-13 08:23:40 följande:
    Du kan ju läsa på om Nobelpristagaren i Kemi; Paul H. Muller och återkomma sen om du
    fortfarande tycker att all forskning är sanning.
    Jag har aldrig påstått något liknande.

Nu uppfyllde ju i och för sig DDT allt det som vetenskapligt hade undersökts. Biverkningar var inte inom forskningsscope för liknande medel 1942...

Vetenskap är en metod inte ett påstående. Forskning är inte samma sak som vetenskap.
  • Iarwain
    klyban skrev 2016-10-13 17:47:58 följande:
    Vad menar du?
    Och det är faktiskt du som pratar om vetenskap först nu.
    Nej, du läser inte speciellt noggrant verkar det som.

Jag skrev tidigare att du är en vetenskapsförnekare.
    Därutöver är du totalt ointresserad av forskning inom detta område, då du inte verkar ha läst på detta ämne alls, utan enbart analyserat utefter din egen bias.

Detta gör att du är totalt ointressant att diskutera med, då du tar alla dina påståenden "ur röven" eller andra lika mörka ställen.
  • Iarwain
    felix le chat skrev 2016-10-13 19:55:40 följande:
    Om du inte kan diskutera med andra än dom som doktorerat i ämnet så måste vi nog hänvisa dej till
    andra forum än familjeliv.
    Sluta skriv här om du inte anser att vi är kvalificerade nog.

Fråga: Har du varit i Afrika ? Över huvud taget ? Någonsin ? Någon liiiten erfarenhet kanske ?
    Typ Kanarie Öarna ? Egypten kanske nån all-inclusive på julen ?

Det var inte heller vad jag skrev...

Däremot bör man kanske vara påläst eller allra minst öppen för annat än vad en egen världsbild skulle visa på. Annars kommer det knappast något vettigt ur en diskussion.

"Det är ju såhär det är"
    "Nähä"
    "Joho"
    "Nähä"
    osv...
  • Iarwain
    klyban skrev 2016-10-13 20:34:13 följande:
    Men tyvärr så blir det, då vi inte riktigt vet.
    Ett alternativ är att läsa på vad folk som ägnat tid åt att reda ut detta åt oss har skrivit och ta avstamp därifrån.
    Speciellt när man säger sig vilja basera diskussionen på fakta...

Vi vet faktiskt ganska mycket.
    Att man har ett ointresse i fakta, ändrar inte på dessa fakta.
  • Iarwain
    felix le chat skrev 2016-10-13 20:50:45 följande:
    Viket nonsenssvar !

Jag citerat dej själv:
    "Detta gör att du är totalt ointressant att diskutera med, då du tar alla dina påståenden "ur röven" eller andra lika mörka ställen"

Du vet att när man pekar finger åt någon så har man oftast tre fingar som pekar på en själv.

Det var länge sedan jag stött på en så självgod och "påläst" person och jag har ändå varit här på FL
    i 10 år ( minst )

Oj då...
  • Iarwain
    klyban skrev 2016-10-14 11:39:50 följande:

Men du har fler än en avstamp att ta fart ifrån, det är detta som är problemet.
    Jag ser inte denna forskning som fakta, utan mer som en trolig teori av flera.
    Kalla det för fakta om saker man inte med säkerhet vet, det anser jag är ett extremt slav av ordet fakta.
    Och även om det skulle visa sig det till 100% rätt, så tappade ordet sin nedvärderande betydelse på vägen in i nutiden.
    Min gissning är att detta skedde pga vi inte haft slavar till tala om eller svarta.

Du har uppenbart inte brytt dig tillräckligt mycket om ämnet för att läsa på.
    Du vet inte ens vad denna forskning säger.

Du är totalt ointressant att diskutera med.
  • Iarwain
    klyban skrev 2016-10-14 17:03:34 följande:
    Ändrar inget jag säger.
    Exakt, totalt ointressant att diskutera med.

Om du hade intresserat dig hade du sett vilka sakfel du har och denna typ av forskning är baserad på fakta.
  • Iarwain
    klyban skrev 2016-10-14 18:15:17 följande:

Den som inte tar sådan här forskning med en nypa salt, den gör fel.

Sen även om det stämmer till 100%, så råder det ingen tvekan om att ordet tappade sin nedsättande betydelse under åren som gick.
    För sen återfå denna nedsättande betydelse.

Du har ju inte läst den, så du vet ju inte vad den behandlar alls. Hur kan du ens uttala dig om sanningshalten i den.
    Du vet inte vilken typ av analys som görs eller vad underlaget är.
    Du visar på din okunskap och ointresse och är totalt ointressant att diskutera med.
  • Iarwain
    klyban skrev 2016-10-14 18:56:16 följande:
    gäsp, faktum kvarstår, det är en tidsperiod som det inte varit nedsättande.
    ... och det där snyter du ut näsan, helt utan underlag.

När det finns underlag visar det sig att du är totalt ointresserad av fakta utan "vill inte få (din) sköra värld förstörd av någonting"
  • Iarwain
    klyban skrev 2016-10-14 20:32:28 följande:

Alla vet att det var så som levde på denna tid.

Om vi nu skulle göra en vetenskaplig "approach" på detta...

Hur skulle du göra för att bekräfta denna hypotes?
  • Iarwain
    klyban skrev 2016-10-16 18:01:01 följande:

Lagt på ytterligare 3 på min lista, och som säger EXAKT samma sak.
    Dessa är heller inga rasister.

Varför vägrar du titta på denna förfrågan som gjorts på ett vetenskapligt baserat sätt?
  • Iarwain
    klyban skrev 2016-10-17 16:21:10 följande:

...
    Dock avsett, så har ordet haft en tidsperiod där det inte använts eller ansetts som rasistiskt, svårare än så är det inte.

Vilket du fortfarande inte presenterat någon som helst stöd för...
Svar på tråden Ordet "Neger"