Ordet "Neger"
Och fria kulärta, var människor som var svarta och inte någon ägde.
Sen för vara tydligt, slaveri är inte acceptabelt(då helt enligt mig själv, och behöver inte kommenteras vidare).
Klyban (och andra som tycker att neger är ok att säga), du(ni) har uppenbarligen inte något intresse att lära dig (er)något utanför dina(era) snäva ramar om hur du(ni) ser på ordet.
Detta område är faktiskt beforskat.
Har du(ni) läst någon som helst forskning inom området och ordets etymologi eller historisk användning?
Finns det något annat område som du(ni) hellre lyssnar på anekdoter än går på vad forskningen säger?
Jag tycker det är okey att säga neger, men säger inte neger då jag vet ordet är idag rasistiskt.
Har inte detta kommit fram?
Matforskning och forskning om svunna tider, tar jag med en grävskopa salt.
Och anekdoterna är i närtid.
Men du har fler än en avstamp att ta fart ifrån, det är detta som är problemet.
Jag ser inte denna forskning som fakta, utan mer som en trolig teori av flera.
Kalla det för fakta om saker man inte med säkerhet vet, det anser jag är ett extremt slav av ordet fakta.
Och även om det skulle visa sig det till 100% rätt, så tappade ordet sin nedvärderande betydelse på vägen in i nutiden.
Min gissning är att detta skedde pga vi inte haft slavar till tala om eller svarta.
Den som inte tar sådan här forskning med en nypa salt, den gör fel.
Sen även om det stämmer till 100%, så råder det ingen tvekan om att ordet tappade sin nedsättande betydelse under åren som gick.
För sen återfå denna nedsättande betydelse.
Alla vet att det var så som levde på denna tid.
Lagt på ytterligare 3 på min lista, och som säger EXAKT samma sak.
Dessa är heller inga rasister.
...
Dock avsett, så har ordet haft en tidsperiod där det inte använts eller ansetts som rasistiskt, svårare än så är det inte.