klyban skrev 2016-10-13 19:03:16 följande:
Jag förstod inte och fråga vad du menade.
Läsa hjälper inte, då jag inte riktigt kommer på vart du kommer ifrån med den meningen.
Okey, så du svarade den personen men hade mig i åtanken?
Men om du är intresserad av neger, så ser man att det finns mer än bara den teorin.
Och säga denna forskning säger så och så är neger endast använt i starten, har jag svårt att hålla med om.
Dock så förkastar jag absolut inte den förklaringen, men skriver inte den i sten heller.
Och om vi även leker med tanken att ordet enbart skapats som nedvärderande.
Så har det uppenbart mist sin betydelse under åren, och för sen blivit nedvärderande igen.
Det du inte greppar är att när kolonisatören och slavhandlaren äger benämningen så blir det pejorativa uttryck i sig. Även om det "hängde kvar" i dina, mina eller andras umgänge, även om en majoritet både använde ordet frekvent och ansåg det oladdat. Det handlar inte om att du mfl inte la mer värderingar i det. I synen på vår omvärld, då som nu, är det laddat med rasism, det är liksom inget ord som kan stå ensamt och kontextlöst. Inte heller efternamnet "Hitler" kan stå ensamt som att det varken fanns en historia eller ett alltid närvarande sammanhang.
klyban skrev 2016-10-13 18:58:20 följande:
Okey "ingen" kan man tolka som svart och vitt, så mitt fel.
Många såg inte det som rasistiskt eller nedvärderande att säga neger.
Pillertrillare är ett ord jag aldrig hört någon säga, förutom i film och i diskussioner i vad jag kan minnas.
Kanske ett ord man inte använder i mina trakter, vad vet jag.
Men haschtomte är svår och jämföra med, då samtliga som säger haschtomte säger det på ett nedvärderande sätt.
Och detta har jag redan avhandlat, och det är att det går säga nästan vilket ord som helst på ett sätt att det är nedvärderande.
Sen säger ju vissa som använder cannabis att dom är haschtomtar, och dessa nedvärderar oftast inte sig själva när de säger så.
Knarkare hade varit ett bättre exempel, då det inte alltid varit nedvärderande.
Men idag nästan uteslutande används av knarkkrigaren, och enda syfte att nedvärdera och stigmatisera.
Knark är även ett ord som används på samma sätt, där man vill stigmatisera nån.
Det bevisar dom om och om igen, då de säger knark fast än man vet vad den aktuella substansen är.
Då knark är så oprecist det kan vara, då knark innefattar tusentals substanser.
Jämförelsen är att det är nedsättande. Inte att det "blivit kapat" som du påstår.