• Bosan

Föräldrar! När fick ni sova som minst?

Kul och höra vilken ålder era barn hade när ni fick sova som minst? Allt ifrån spädbarn till tonåring :)

• Svar på tråden Föräldrar! När fick ni sova som minst?
  • Fjäril kär

Första barnet: Prematur och skulle matas varannan timme. Fick inte sova alls första halvåret. Han hade litet sömnbehov och sov över huvud taget väldigt lite. Vaknade tidigt på morgonen. Fick diagnos ADHD som 6-åring och sömnen stabiliserades inte förrän omkring 10-års ålder.

Andra barnet: Föddes året efter första barnet och sov bra men då storebror var som han var drogs jag länge med trasig sömn. Lillebror sov gott under alla utvecklingsfaser.

Tredje barnet: Utvecklingsfaserna var de värsta bitarna vad gäller sömn. Första tänderna, sluta amma, sova egen säng , dagisstart osv var alla perioder av total sömnhaveri.

• NollÅtta

1a året har varit värst. Många uppvak för amning, blöjbyten osv. Är mitt i det nu med trean..*gäsp*

Mamma till 3
  • Pedalen

När mina tvillingar var mellan 0-1,5 år och sov halvtimmespass omlott. Så fort den ene somnade vaknade den andre... om de inte var vakna och skrek samtidigt 5-6 timmar per natt vill säga. Fattar inte att vi stod på benen, men vi hade ju inget val.

• Connie07

Två barn.I båda fallen var första året värst.Det var jobbigt.Efter 1-årsåldern lite bättre.

• lövet2

Yngsta barnet hade en galen dygnsrytm när hon föddes. Hon var vaken och åt hela natten, somnade runt 5 på morgonen och sov större delen av förmiddagen. Storasyskonen skulle till skolan, så de skulle väckas vid 7. Barnens pappa veckopendlade, så jag hade ingen avlastning förutom på helgerna. Efter 2 månaders ålder började det i alla fall vända, så hon somnade tidigare och tidigare.

Annars har det stora eldprovet varit när de tre äldsta hade kikhosta. Det var obeskrivligt. Max 2 timmars sömn/dygn, upphackat i 10-minuterspass. Det pågick i ca 8 veckor.

• Litet My

Vid 8 månader med ettan, 2:an som nyfödd då hon åt 2 gånger per natt första veckorna och 3 an vid 1,5 år då hon är orolig och ligger över en och helst velat krypa in i ens kropp eller nåt av närhetsbehov.

• Noran

Första barnet har alltid sovit bra. 

Andra barnet slutade ta bröstet vid ca 12 månader. Vägrade flaskan.. Hade vakenperioder på 1,5 -4,5 h varje natt. Skrek om man inte var uppe och gick med honom. Vid 15 månader accepterade han vällingflaskan och allt vände! 
    Han kan nu, 4,5 år gammal, fortfarande ligga vaken på natten någon timme, men han ligger ganska tyst, så vi behöver inte vara uppe. 

• ebe91

Sonen sov bra första 3 månaderna, mellan 3-6 månader kunde han tjorva lite om natten - ville amma oftare och gormade endel vid amning. Mellan 6-8 månader åt han 1-2 flaska/natt för att sen sluta äta nattetid. Från 8 månader till nu (18 månader) sover han väl okej, behöver ge han napp ibland och ibland sover han hela nätter. Nu har vi även en 3-månaders lillasyster som ätit 1-2 ggr/natt sen födsel, men ser tendenser till att hon börjar vilja äta mer nattetid (2-3ggr) så det ska jag genast försöka styra om! Men annars har hon sovit nattetid sen födseln. Båda har haft tydlig dygnsrytm direkt de föddes.

• elin1989

Typ vecka 5-7. Han var svårsövd och kunde vara vaken 2-6 för att sova sex timmar i sträck på förmiddagen. Runt vecka åtta började jag väcka honom på morgonen och han fick rätt på dygnet efter det, tog några dagar. Har sovit bra sen dess, tre år nu.

• Archandra

Yngsta dottern hade period när hon var fyra till sju månader, då hon vaknade varje natt, utan undantag, mellan åtta och elva gånger. Vissa nätter vaknade hon så mycket som 23 gånger. Under den perioden var både maken och jag zombies.

För att överleva gick vi i skift. Maken tog hand om båda döttrarna på kvällen medan jag sov. Från midnatt och framåt tog jag hand om lilla dotterns alla uppvaknanden, medan maken sov. De nätter där stora dottern också vaknade, var det han som tog hand om henne.

• Duckan

Måste säga att vi har fått sova oförskämt bra med vårt barn. Självklart åt hon några gånger per natt första månaderna, men jag vilade alltid på dagen och hade inga problem med det. Sen vid 8 mån fick hon ett il och var vaken hela nätterna med gråt i några veckor. Då var jag rätt sliten, men sen var det också över.

• MammAmma

De första veckorna, med alla fyra (de första 2-3 månaderna med tvåan som var lite prematur och hade kolik). De sket dygnet runt, åt väldigt ofta och länge och mina bröstvårtor var jätteömma. Med fyran drog jag på mig en streptokockinfektion i ena bröstet redan på BB som jag inte fick någon hjälp med förrän flera veckor senare och så fort den läkt ut fick jag en brutal mjölkstockning i andra. De väldigt täta och smärtsamma amningarna med 'sjuka' bröst höll mig vaken.

• tofslan

Mellan 1-3 år. Visade sig sen att han hade grav sömnapné. När körteln bakom näsan och halsmandlarna avlägsnats fick vi ÄNTLIGEN sova. Himmelriket. Han var ganska stökig som bebis också men det var inget emot apnéstörningarna som kom sen med massa uppvak varje natt, ständig dagtrötthet och stark motvilja att somna.

Svar på tråden Föräldrar! När fick ni sova som minst?