• Malintbackstrom

Bortskämd?!?

Jag har en 11 årig pojk som inte förstår pengars värde. Nu är han otröstlig för att han inte får ett par nya inne fotbolls skor för 900kr på rea. " alla andra" har ju nya skor. Blir så ledsen att han inte förstår. Försöker förklara, men min pedagogiska förmåga är väl inte tillräckligt bra... Hjälp

• Svar på tråden Bortskämd?!?
  • Anonym (nä)

Som ovan redan sagt.

Rätt bra att använda deras månadspeng att jämföra. "Om du skulle köpa dessa så skulle det vara 9 månadspengar för att du skulle ha råd med dem". Ibland har de svårt i den åldern att riktigt förstå hur mycket pengar är.

Jag använder ofta det "om du skulle köpt detta så skulle du behövt spara i 7 månader för att har råd" etc... 

• Anonym (##)

Fast om du anser att Ts son är bortskämd..

Din son är nog ovanligare i tänket än han. Bra dock och var glad så länge han är nöjd och inte kräver massor :) men de många ungar, tonåringar ser vad kompisar får och vill ha likadant. Inget konstigt alls. Tyvärr spinns det på och om det funnit helt andra kompisar vars föräldrar från början endast köpt det nödvändiga hade resten runt omkring gjort likadant och nöjt sig med det.

Som ett tex så bor jag i ett attraktivt förortssamhälle.

Här har folk pengar, så är det bara. Det finns vissa föräldrar som mer än gärna öser dyra kläder och presenter på sina barn. Det ser ju bra ut om ungen blir populär och ser dyrbar ut ungefär.

Klart barnens kompisar vill ta efter och tjatar hål i huvudet på sina föräldrar. Likaså senaste prylarna etc.

Hade de istället bott på landet långt ifrån en storstad kanske de nöjt sig med betydligt mindre.

Så är det och går nog inte komna ifrån. Man påverkas. Så det är i slutändan synd att kalla barnen bortskämda. Det ÄR annorlunda än när vi växte upp.

Anonym (jo) skrev 2016-10-06 10:28:57 följande:

Ja, det låter som om han är bortskämd. 

Om har har skor som passar och är hela så är det väl klart att han inte kan förvänta sig att få nya. 

Min 11 åring är mycket medveten om priser och vill inte slösa pengar på dyra kläder. Vi köpte vinterkängor igår och då ville han själv välja en storlek större så att dom skulle passa nästa år också. Medan jag fick säga till honom att det är viktigt att dom sitter bra även i år. Han valde själv dom billigare trots att dom som kostade ett par hundra mer var skönare. Sedan skulle vi välja jacka och då fick det bli en för 800 trots att det fanns billigare. Det kändes viktigt med bra kvalité och vattenavvisande. Och snygg. Ändå sa han att den har redan haft 3! år nu som verkligen är i minsta laget var ok att ha ett år till. 

Vi har råd, så det handlar inte alls om det. 

• Anonym (nä)
    Anonym (##) skrev 2016-10-06 11:09:15 följande:

Fast om du anser att Ts son är bortskämd..

Din son är nog ovanligare i tänket än han. Bra dock och var glad så länge han är nöjd och inte kräver massor :) men de många ungar, tonåringar ser vad kompisar får och vill ha likadant. Inget konstigt alls. Tyvärr spinns det på och om det funnit helt andra kompisar vars föräldrar från början endast köpt det nödvändiga hade resten runt omkring gjort likadant och nöjt sig med det.

Som ett tex så bor jag i ett attraktivt förortssamhälle.

Här har folk pengar, så är det bara. Det finns vissa föräldrar som mer än gärna öser dyra kläder och presenter på sina barn. Det ser ju bra ut om ungen blir populär och ser dyrbar ut ungefär.

Klart barnens kompisar vill ta efter och tjatar hål i huvudet på sina föräldrar. Likaså senaste prylarna etc.

Hade de istället bott på landet långt ifrån en storstad kanske de nöjt sig med betydligt mindre.

Så är det och går nog inte komna ifrån. Man påverkas. Så det är i slutändan synd att kalla barnen bortskämda. Det ÄR annorlunda än när vi växte upp.

Fast beror ju på vad man lär barnen också. Jag bor också i ett "fint" område i en av Sveriges större städer. Jag är dock inte rik på nåt sätt utan bor ensam med mina barn med en medelinkomst och jag har absolut inte råd med det som många av mina barns kompisar får, men jag lär dom det också. Jag förklarar varför jag inte har råd men andra kanske får. Barnen får allt de behöver (och säkert lite till) men jag är ekonomisk och handlar bra men billiga saker på rea eller på billigare kedjor. Än så länge så förstår mina barn det mycket väl även om de såklart kanske önskar att de kunde få samma saker som de andra barnen på skolan.
  • PuppetOnAChain

Om han spelar mycket fotboll kan det faktiskt vara bra med två par skor, jag brukar låta det bli så att ett par är nytt och ett par är ärvt. 

• Tom Araya
    PuppetOnAChain skrev 2016-10-06 20:05:07 följande:

Om han spelar mycket fotboll kan det faktiskt vara bra med två par skor, jag brukar låta det bli så att ett par är nytt och ett par är ärvt. 

Vad är bra med det?
  • Tom Araya

Barn behöver inte vara bortskämda för att de vill ha, däremot blir de bortskämda om de alltid får.

Det är dina pengar TS, prioritera efter behov och inte efter önskemål.

• PuppetOnAChain
    Tom Araya skrev 2016-10-06 21:46:02 följande:

Vad är bra med det?

De kan behöva byta skor om de blir blöta eller så, ett snöre går av, vad som helst. Men som sagt, beror på hur mycket han tränar. Är det en av akademierna utgår de nästan ifrån att barnen har två par skor. Men jag skulle inte köpa två nya så turligt nog finns äldre kusiner.
  • Tom Araya
    PuppetOnAChain skrev 2016-10-06 21:51:29 följande:
    De kan behöva byta skor om de blir blöta eller så, ett snöre går av, vad som helst. Men som sagt, beror på hur mycket han tränar. Är det en av akademierna utgår de nästan ifrån att barnen har två par skor. Men jag skulle inte köpa två nya så turligt nog finns äldre kusiner.
    Blöta inomhus? Ett trasigt snöre byter man på fem minuter.

• PuppetOnAChain
    Tom Araya skrev 2016-10-06 22:00:59 följande:
    Blöta inomhus? Ett trasigt snöre byter man på fem minuter.

Vattenflaskor, vad som helst kan hända när det är smågrabbar inblandade ju ;) Men det är bara hur jag gör, ingen manual på något vis. 
  • Tom Araya
    PuppetOnAChain skrev 2016-10-06 22:13:20 följande:
    Vattenflaskor, vad som helst kan hända när det är smågrabbar inblandade ju ;) Men det är bara hur jag gör, ingen manual på något vis. 
    Det är inte vad jag skulle kalla rimligt av riskbedömnig som grund för att köpa nya pjuck till en 11-åring för niohundra spänn.
Svar på tråden Bortskämd?!?