• Malintbackstrom

Bortskämd?!?

Jag har en 11 årig pojk som inte förstår pengars värde. Nu är han otröstlig för att han inte får ett par nya inne fotbolls skor för 900kr på rea. " alla andra" har ju nya skor. Blir så ledsen att han inte förstår. Försöker förklara, men min pedagogiska förmåga är väl inte tillräckligt bra... Hjälp

• Svar på tråden Bortskämd?!?
  • Birgitta02

En bortskämd unge blir förbannad när han/hon inte får saker den vill ha trots att föräldern öser över grejer över ungen. Den här lillkillen verkar bara vilja ha ett par schyssta fotbollsskor som de använder i sporten. Om alla barnen har bra skor, och inte han, så förstår jag att han är ledsen.

• Topcom

Tycker det låter som en helt normal unge. Givetvis har barn svårt att förstå pengars värde då de aldrig har varit dem som tjänat pengarna, så att säga (tack o lov att barnarbete är förbjudet i Sverige idag) . Om du känner att du inte kan eller vill köpa skorna nu så kan du ju säga att han får vänta till födelsedag eller jul:)

• Annica71

Har han skor som är ok så ska han inte ha nya "bara för att" men behöver han nya fotbollsskor för att utöva sin aktivitet så är ju 900 kr inte mycket.

Vi köpte skridskor till dottern igår som kostade 3500:- (begagnade) Puh!
    Jag är dock glad att båda våra tjejer hittat en aktivitet dom verkligen brinner för. Förhoppningsvis håller det dom borta från "dumheter" och då får det kosta en del.
    Jobbigt för plånboken bara då den ena åker konståkning och den andra rider vilket inte är de billigaste sporterna direkt.

Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
  • Monkii

Om du inte har råd att köpa skorna så säg att han kan spara hälften av sin månadspeng i x månader och så betalar du resten. Vet inte hur länge ett par fotbollsskor håller för en 11åring men är det så att han är aktiv spelare så ska han såklart ha bra skor.

• Malintbackstrom

Tack alla som svarar. Det känns så bra att få lite perspektiv.

Jag har råd.

Han har skor som passar men de är inte nya.

Han får saker, ibland dyra saker, men inte oftare än någon annan.

Blev väl mest irriterad på argumentet "alla andra har".

Just skor är väldigt viktigt för honom. Han är skotokig... Men det är hans mamma med...

• Anonym (nä)

skulle väl inte säga bortskämd men min 10 åring skulle aldrig kräva att få ett par skor för 900 kr för han vet att jag inte har råd med det. köper inte skitskor men köper på rea eller så för en mindre summa om det inte är något jättespeciellt han behöver. Han kan också säga att "alla andra har" men då förklarar jag bara att jag förstår att MÅNGA andra har det men alla har olika ekonomi och att jag bor ensam och ska köpa allt för min enda lön medan många (de flesta) av hans kompisar har två föräldrar som har varsin lön. Han accepterar det och skulle aldrig tjata.

• Monkii
    Malintbackstrom skrev 2016-10-05 20:14:21 följande:

Tack alla som svarar. Det känns så bra att få lite perspektiv.

Jag har råd.

Han har skor som passar men de är inte nya.

Han får saker, ibland dyra saker, men inte oftare än någon annan.

Blev väl mest irriterad på argumentet "alla andra har".

Just skor är väldigt viktigt för honom. Han är skotokig... Men det är hans mamma med...

Då tycker jag att man kan tipsa om att själv spara ihop till skorna eller önska sig i julklapp...eller vänta tills de han har behöver bytas.
  • Anonym (No way)

Hur många gånger kommer han att träna fotboll inomhus innan säsongen ute drar igång igen? Här kör de fotboll en gång i veckan + fysträning i vanliga jympaskor en gång/v under inomhussäsongen. En gång i veckan Nov-feb, ta bort 4 veckor vid jul blir 12 gånger.. för oss skulle det blivit 75 kr gången.

Har också en fotbollsspelande son i samma ålder. Har god råd, men skulle aldrig köpa ett par inne-fotbollsskor för 900! Det är inte många 11-åringar som är så proffsiga att dyrare/bättre skor gör någon skillnad för deras spel, dessutom växer de ju ur dem på trekvart. Förra året ville han ha sina vanliga innejympaskor. Konstgrässkorna används mer så de är viktigare att de blir rätt men här är det ändå reaskor under femhundringen som gäller (eller ärvda eller Blocketskor nån gång, ofta hittar man nästan nya fotbollsskor som vuxits ur innan de ens hinner se använda ut.) Då kan man också köpa skor oftare och se till att de har rätt storlek och inget de ska växa in i eller dylikt. Viktigast är rätt storlek, god passform, hela dobbar/rätt dobbar för underlaget, vilket inte är svårt att hitta billigt om man inte är petig med färg eller att det ska vara senaste modell. Dyrare skor kan han få när han är större och inte växer ur dem på en gång.

• Anonym (jo)

Ja, det låter som om han är bortskämd. 

Om har har skor som passar och är hela så är det väl klart att han inte kan förvänta sig att få nya. 

Min 11 åring är mycket medveten om priser och vill inte slösa pengar på dyra kläder. Vi köpte vinterkängor igår och då ville han själv välja en storlek större så att dom skulle passa nästa år också. Medan jag fick säga till honom att det är viktigt att dom sitter bra även i år. Han valde själv dom billigare trots att dom som kostade ett par hundra mer var skönare. Sedan skulle vi välja jacka och då fick det bli en för 800 trots att det fanns billigare. Det kändes viktigt med bra kvalité och vattenavvisande. Och snygg. Ändå sa han att den har redan haft 3! år nu som verkligen är i minsta laget var ok att ha ett år till. 

Vi har råd, så det handlar inte alls om det. 

• Anonym (No way)

Glömde ju säga det viktigaste med uträkningen av pris per gång - låt 11-åring själv räkna ut hur många gånger han kommer att ha innefotboll och vad det skulle kosta per gång med ett par nya, dyra skor. Jämför sedan med hans veckopeng, vad själva fotbollsträningen kostar, biobiljetter, godis eller annat han kan tänkas ha prisskillnad på.

Svar på tråden Bortskämd?!?