• pyssel

Han mörkade asperger

Vad tråkigt att han undanhållit detta. Förstår att du är besviken över både hur ert liv ser ut nu och den här livslögnen, samt hans reaktion på konfrontationen om svek. Jag tycket inte alls det är orimligt att förvänta sig öppenhet om sådant som beteendediagnoser, personlighetsstörningar och psykisk sjukdom. Man går på tillräckligt många minor med de odiagnostiserade ändå och vetskap ger en ändå ngt slags val. Jag har egen NP-diagnos som medför vissa saker och är öppen med det på ett tidigt stadium.

Alla hästar hemma
  • pyssel
    Stårschan skrev 2016-10-05 17:34:00 följande:

Om han hade låtit bli/glömt bort  att berätta för dig att han har lätt för att drabbas av öroninflammationer, hade du varit lika upprörd och känt dig lika bedragen då?

En beteendediagnos sätter ett helt annat avtryck på omgivningen än upprepade öroninflammationer. Det påverkar relationen man håller på att skapa tillsammans på helt grundläggande vis.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (Lurad) skrev 2016-10-05 20:14:54 följande:

Gick in och störde honom i hans dokumentär tittande och där satt han med fötterna på soffbordet , halvpizza i kartong och sax att klippa bitar med av pizzan.Fräscht.

I alla fall rågade jag honom vad han tycker om vi ska flytta isär.

Han var helt frågande till det. Varför det. Han tycker inte att vi har några problem. Inte att vi har tråkigt. Vi äter ju inte tillsammans längre ens, menade jag och det kunde han inte förstå varför man behöver göra. Det hade han aldrig gjort när han bodde hemma.  Han åt tydligen  bara med resten av familjen om det var något speciellt.

Alltså jag fattar inte vad han vill ha ut av att ha en sambo?

Han kan väl lika gärna bara hyra ut ett rum om det är att han vill att det skall finnas en annan människa ni lägenheten

Det låter som dags att gå vidare.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (Solen) skrev 2016-10-06 15:28:16 följande:

Haha. Ja det är ju så :) Faktim är att jag på allvar funderade på att "go lesbisk" under en period eftersom jag har viss dragning till tjejer men det räckte inte hela vägen... Vi får aldrig veta om ts senare kommer skriva en tråd där hon gråter för att hennes nya hellre är ute och svirar (och kanske tittar för mycket på andras bröst), men det känns liksom inte omöjligt.

Varför raljerar du över TS i inlägg efter inlägg? Anhörigperspektivet som partner eller syskon är betydligt mer negligerat än som förälder. Varför är det tabu att lyfta just autism? Det är ingen picknick att ha en partner med autism, om än självvalt. Generaliseringar är inte alltid av ondo utan en självklar del av kategorisering inom psykiatrin.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (Solen) skrev 2016-10-06 16:41:23 följande:

Att kategorisera gör man för att kunna avgöra på vilka punkter en patient behöver insatser, och för att se just hur många/svåra problemområden är, inte för att kunna trakassera ;)

Och jag raljerar inte, det är ett viktigt ämne som berörs.

Det finns däremot inget som hindrar en partner från att fråga om man får läsa (delar av) en utredning om man behöver förstå hur denne fungerar, få personer har en "manual" över sina brister. Bara man har förmågan att tolka det man läser.

Att lufta och lyfta frustration kallar jag inte att "trakassera". Jag har inga problem att förstå att "huvudpersoner" i trådar har olika nyanser i det de uttrycker om personliga förhållanden, men många verkar ha svårt för det. Jag lever självvalt med en man med både autism och annat och det är förenat med en hel del svårigheter. Det diskussionen ofta handlar om: Jag tror få anhöriga sväljer att autism "bara" är en "funktionsvariant" som empowermentrörelsen gärna hävdar (för alla oss med NPF). Mina egna svårigheters effekt på en partner eller barn kan heller inte reduceras till en liten spännande betraktelse över personlighetstyper (har ADHD). Och jag ger mina diagnosfränder samma invändningar när de ojar sig på forum och fb-grupper. Det är ju löjligt att vi ska ha diagnoser som renderar stöd och behandling samtidigt som vi ska kräva att alla beskrivningar av funktionshindret ska kläs i positiva ord.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (L) skrev 2016-10-06 17:14:19 följande:

Håller helt och hållet med dig!

I vissa delar av Sverige används fortfarande den gamla diagnosmanualen även om den är påväg att ersättas helt av den nya.

Så här ligger det till: Vissa team använder DSM-5 andra ICD-10, en del använder båda. Använder man DSM ska det ändå kodas i ICD för det statistiska ändamålet. ICD-11 förväntas dock följa efter DSM-5 beträffande ändringarna i autismdiagnosen.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    pyssel skrev 2016-10-06 17:24:12 följande:

Så här ligger det till: Vissa team använder DSM-5 andra ICD-10, en del använder båda. Använder man DSM ska det ändå kodas i ICD för det statistiska ändamålet. ICD-11 förväntas dock följa efter DSM-5 beträffande ändringarna i autismdiagnosen.

ICD (WHO:s klassificeringar) är alltså det som "gäller" i Sverige enligt Socialstyrelsen för kodning i sjukvården.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (L) skrev 2016-10-06 17:30:07 följande:

Nja...

Saken är den att Asperger försvann i slutet av 90 talet som egen diagnos, utan ingår numera inom Autismspektra tillsammans med Autism och en rad andra diagnoser.

Det finns fortfarande delar av Sverige som använder den gamla diagnosmanualen dock.

Sluta nu. Den försvann ur DSM-5 som kom 2013. I föregångaren DSM-IV-TR finns den. I ICD-10 finns den men i ICD-11 som kommer 2018 försvinner den (förhoppningsvis, i mitt subjektiva tycke).
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (L) skrev 2016-10-06 17:43:19 följande:

Det är ju precis det som jag försöker säga också.

Den innehåller kriterierna för dom olika diagnoser inom autismspektrumet,

Asperger finns sen i slutet av 90 talet inte längre som egen diagnos utan tillhör numera där

Läs mitt inlägg igen och läs sedan diagnosmanualerna jag refererat till
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (Ànne) skrev 2016-10-06 18:08:39 följande:

Skribenten du citerade verkar vara mer påläst än dig ser jag.

Det äe precis som denne skriver,nämligen att AS inte längre finns som egen diagnos.

Who :s diagnosmanual ( som används på dom flesta håll i Sverige) innehåller kriterierna för diagnoserna inom Autismspektrumet.

Nu har du inte läst ordentligt. Jag har skrivit att WHO:s manual ICD-10 har kvar den men att den är borta ur DSM-5 (2013). Team i Sverige använder olika manualer och de som använder DSM kodar om för statistiska ändamål till ICD:s diagnoskoder enligt Socialstyrelsens bestämmelser. Både DSM och ICD används och 2018 förväntas ICD-11 följa efter DSM-5 och ta bort Asperger.
    Alla hästar hemma
Svar på tråden Han mörkade asperger