Anonym (Solen) skrev 2016-10-06 16:41:23 följande:
Att kategorisera gör man för att kunna avgöra på vilka punkter en patient behöver insatser, och för att se just hur många/svåra problemområden är, inte för att kunna trakassera ;)
Och jag raljerar inte, det är ett viktigt ämne som berörs.
Det finns däremot inget som hindrar en partner från att fråga om man får läsa (delar av) en utredning om man behöver förstå hur denne fungerar, få personer har en "manual" över sina brister. Bara man har förmågan att tolka det man läser.
Att lufta och lyfta frustration kallar jag inte att "trakassera". Jag har inga problem att förstå att "huvudpersoner" i trådar har olika nyanser i det de uttrycker om personliga förhållanden, men många verkar ha svårt för det. Jag lever självvalt med en man med både autism och annat och det är förenat med en hel del svårigheter. Det diskussionen ofta handlar om: Jag tror få anhöriga sväljer att autism "bara" är en "funktionsvariant" som empowermentrörelsen gärna hävdar (för alla oss med NPF). Mina egna svårigheters effekt på en partner eller barn kan heller inte reduceras till en liten spännande betraktelse över personlighetstyper (har ADHD). Och jag ger mina diagnosfränder samma invändningar när de ojar sig på forum och fb-grupper. Det är ju löjligt att vi ska ha diagnoser som renderar stöd och behandling samtidigt som vi ska kräva att alla beskrivningar av funktionshindret ska kläs i positiva ord.