• pyssel

Han mörkade asperger

Anonym (Ànne) skrev 2016-10-06 18:43:38 följande:

Det är du märker jag som inte läser ordentligt.

Who:s diagnosmanual har inte heller kvar den som egen diagnos.

Den gamla diagnosmanualen är påväg att försvinna helt,även om den inte har hunnit gjort det helt än.

Kod F84.5

Genomgripande utvecklingsstörningar (F84)

- F84.0: Autism i barndomen

- F84.1: Atypisk autism

- F84.2: Retts syndrom

- F84.3: Annan desintegrativ störning i barndomen

- F84.4: Överaktivitetssyndrom förenat med psykisk utvecklingsstörning och stereotypa rörelser

- F84.5: Aspergers syndrom

- F84.8: Andra specificerade genomgripande utvecklingsstörningar

- F84.9: Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad

Källa: ICD-10
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (Ànne) skrev 2016-10-06 19:22:16 följande:

Precis!

Alla dom diagnoserna ingår i Autismspektret.

Asperger finns som sagt inte längre som egen diagnos, varken i den gamla eller den nya diagnosmanualen (WHO:s diagnosmanual)

Om du inte redan visste det är Asperger en lättare form av Autism,med några få skillnader.

Who:s diagnosmanual är den som redan används generellt i Europa.

Inom en viss tid kommer Habiliteringen osv här i Sverige använda sig helt av den.

Nej du har inte förstått.

Ovanstående är ICD-10. 2018 kommer ICD-11 där Asperger förväntas försvinna - SOM I DSM-5. Det handlar inte om att den nu "hamnar på spektrumet" - den är borta i DSM-5 och ICD-11 förväntas göra detsamma. Dvs WHO kommer enligt artiklar jag läst i bl.a Läkartidningen följa APA:s ändringar. Du har nog missförstått det där med "egen diagnos" och ordet "egen" för den kommer att försvinna "som diagnos", inte som "egen diagnos", vad du nu menat med det. Ändringen är inte att den "hamnar på spektrumet" utan att den tagits bort i DSM-5 (ICD-11 har ju inte kommit än).

Ja, jag har koll på AS och ASD, eftersom du frågar. Och det är de påstådda skillnaderna man inte anser att det finns tillräcklig evidens för, därav ändringen.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (Ànne) skrev 2016-10-06 20:18:52 följande:

Det är du som uppenbarligen inte har förstått, trots att personer med uppenbara större kunskaper inom det har försökt att förklara det för dig.

Skillnaderna mellan Asperger och Autism är väldigt små, har man numera kommit fram till (därav att Asperger numera ingår i begreppet Autismspektra)

Några skillnader finns dock ;

Personer med Autism kan till skillnad från personer med Asperger ha grad av Utvecklingsstörning.

Barn med Autism utvecklar till skillnad från barn med Asperger i vissa fall något senare språkutveckling.

Bortsett från dessa få undantag är kriterierna det samma med svårigheter med socialt samspel,svårigheter att anpassa sig till oväntade situationer etc,

Who:s diagnosmanual är som sagt den som redan används generellt i Europa.

Fortsätt göra bort dig. Det finns inget "redan" med vare sig WHO, Europa eller Sverige. Du har inte ens koll på att HFA inte är en diagnos utan H:et är en kompletterande BESKRIVNING till en autismdiagnos som innefattar normal till hög intelligens men inte är AS enligt ICD-10 eller DSM-IV (pga skillnaden i språkutveckling som du lyckats snappa upp). Förstår att detta blir för komplicerat för dig nu. Du får helt enkelt slå dig till ro med att personer som medverkat i x antal utredningar och bedömningar har koll på manualerna. Ska du tjafsa mer kan du pm:a om du har svårt med källor eller manual-läsning och behöver hänvisningar. Att du undviker faktumet att du har fel genom att rabbla basic autismkunskap blir bara märkligt. Och det du tar upp om skillnaden mellan AS och autism är ju just det man kritiserat som ohållbart för att motivera AS som diagnos.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (Tokfia) skrev 2016-10-06 21:05:27 följande:

Jag känner igen mig i det du beskriver , fast utifrån din sambo.

Nu är jag ännu utan klar diagnos men pendlar inom ett extremt brett spektra där jag har drag av flera olika typer - Gud hjälpe mig!

Fler än en av mina partners har känt sig bedragna eller lurade ett tag in i förhållandet när jag landar i det som egentligen är mitt habituatillstånd. I början är jag som i ett energirus där jag vill en massa, är fin, glad o sexuell.

Sen blir jag som din karl. Men samtidigt har det att göra med att jag känner mig trygg med personen så att jag kan "slappna av".

Innan dess är jag uppe i varv och "säljer in mig" . Det gör väl alla egentligen i förälskelsen men min nivåskillnad är påtaglig.

Jag påtalade verkligen för min nuvarande sambo att jag inte är bra för någon och att jag inte begär att nån ska klara att leva med hur jag är. Då är jag inte alls martyr utan helt uppriktig.

Vi har hållt ihop i 2,5 år nu och det är helt otroligt att han stått ut. 

Nu är jag 36 år och först i denna ålder och efter livserfarenhet kan jag "ta" att bli "uppfostrad". Jag vet att han inte hackar på mig för att han vill felgöra mig utan för att han verkligen vill mig och oss väl. 

Mycket i mitt liv har förvisso handlat om att imitera och lära mig hur andra uppträder och göra likadant, men det har varit helt utan genuinitet.

Jag är väldigt självupptagen och det mesta kretsar runt mig o mina behov. Jag kräver mycket förståelse från sambon men är väldigt kass på att ge tillbaka.

Men jag är iaf öppen för att lära mig numera.

Jag tänker lite typ;" jag behöver inte säga till dig att jag älskar dig mer än en enda gång. Varför skulle jag det när du redan fått veta det? Jag säger ju till om det ändras"

Men jag kräver å andra sidan att han öser betygelser över mig så att jag känner mig älskad o trygg.

Jag påtalar flera gånger i den utredning jag nu påbörjat att jag inte vill uppfattas som arrogant eller egoistisk etc men jag förstår att det är så som andra kan uppfatta mig när jag är mig själv helt o hållet.

Jag tror att det är väldigt väldigt krävande att leva med en person som har den problematik som din sambo har. Det finns ju anhöriggrupper, kanske kan det vara något för dig? Det betyder så himla mycket för motparten att bli förstådd.

Man, - eller JAG, är ju inte känslokall egentligen, men känslorna och uttrycken för dem tar liksom omvägar och hittar oftast inte ens ut.

Jag utgår ofta t ex från att min sambo vet att jag tänkt att jag uppskattar honom. Men hur skulle han kunna veta det om jag inte visat det?

Jag kan tycka att jag visar det på mitt egna sätt, kanske genom att ge kaffe på sängen etc, men HAN önskar hellre att få det verbalt eller fysiskt, vilket absolut inte kommer naturligt för mig.

Jag vågar nästan lova att din sambo inte har det lätt alls och att han inte hittat rätt redskap för att närma sig dig utifrån hur du behöver ha det.

Kommunikation är AoO, men det är inte lätt med det heller, eftersom man i "min värld" SKA tänka som jag.

Läs på, visa att du är intresserad av att förstå o nå honom. Att du respekterar honom men är nyfiken på honom.

Min sambo hittar ständigt nya sätt att lägga fram saker på och det är ett ständigt upptäckande. I all den rigiditet som jag diggar så stenhårt så kan till och med jag uppskatta att känna lite "nytänkande" ibland : )

Vilken självinsikt du har.

Min man är väldigt lik dig i sitt sätt att tänka och agera, dock är du så oerhört mkt längre i dina insikter.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (Ànne) skrev 2016-10-06 21:33:52 följande:

Det är ingen mer än du som gör bort här i tråden!

Who:s diagnosmanual är den som gäller här i Sverige!!

När den gamla diagnosmanualen används ska den omkodas till Who:s diagnosmanual!!

Det är inte förrän på senare år man har kommit fram till att skillnaderna mellan Asperger och Autism är små (ohållbara) för att Asperger ska kunna klassas som egen diagnos.

Just därför valde man år 2013 att ta bort Asperger som egen diagnos och låter den numera ingå i Autismspektret tillsammans med Autism och andra autismtillstånd.

Den gemensamma nämnaren för diagnoserna inom Autismspektrumet är just svårigheterna med socialt samspel med andra människor!!!

När DSM används kodar man om till ICD (WHO:s). När ICD används behöver man inte "koda om" för statistikens skull, det är ju redan enligt det av Socialstyrelsen bestämda systemet. Omkodandet har inte med "gammalt och nytt" att göra. Fattar du nu?? WHO:s manual är för övrigt inte nyast, som du gapar om, och har inget med 2013 att göra. Det är APA:s manual DSM-5 som är från 2013 och inte ens har AS med som diagnos, till skillnad från förra DSM och nuvarande ICD. APA har även gjort fler ändringar än AS rörande spektrumet i nya DSM.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Johan75 skrev 2016-10-06 21:56:18 följande:

Ni gör bort er båda två. Trist att se två personer som uppenbarligen har betydligt mer kunskap i ämnet än oss övriga hänga upp sig på att förklara hur mycket den andra "gör bort sig" istället för att diskutera fram eventuella åsiktsskillnader (ifall ni nu verkligen har några). 

Jag har koll och den andra inte. Jag har gett Ts min syn on topic tidigare i tråden. Att det dyker upp först en med desinformation om diagnosen, som jag korrigerade, utan att ana att det skulle dyka upp en som hakar på och kunde ännu mindre.. Ja då rättar jag några ggr till tills jag tröttnar. Det går ju inte in hos vederbörande vad ändringarna är så det är väl dags att låta okunskap förbli okunskap.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (Ànne) skrev 2016-10-06 22:01:41 följande:

Ja,när DSM används kodar man den till Who:s.

Who:s är den som gäller i Sverige!!

Who:s är nämligen den som används som standard ute i Europa.

Det är inte förrän på senare år som man kom fram till att likheterna mellan Asperger och Autism är för stora för att låta Asperger fortsätta vara en egen diagnos.

Därför valde man år 2013 låta Asperger ingå i Autismspektret som är "ett samlingsrum" för Autismtillstånd.

Återigen är Asperger en lättare form av Autism där till skillnad från Autism inte kan ingå utvecklingsstörning.

DSM ÄR FRÅN 2013. Inte WHO:s manual ICD-10. Varför fattar du inte? Asperger i ICD ingår i "genomgripande störningar i utvecklingen" - före 2013 i ICD-10 och efter 2013 i ICD-10. Det FINNS INTE MED alls i DSM från 2013. Du hat fått allt om bakfoten. Jag vet skillnaden på AS och övriga störningar i ICD så varför rapar du upp det?

Du får ta och fatta att i Sverige UTREDS vissa efter DSM och andra efter ICD men kodningen följer ICD. Du får skilja på vad som "gäller" gör sjukvårdens statistik och adhd som "gäller" vid utredning.

Jag är inte här för att undervisa dig mer - du får läsa på själv nu.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    pyssel skrev 2016-10-06 22:23:05 följande:

DSM ÄR FRÅN 2013. Inte WHO:s manual ICD-10. Varför fattar du inte? Asperger i ICD ingår i "genomgripande störningar i utvecklingen" - före 2013 i ICD-10 och efter 2013 i ICD-10. Det FINNS INTE MED alls i DSM från 2013. Du hat fått allt om bakfoten. Jag vet skillnaden på AS och övriga störningar i ICD så varför rapar du upp det?

Du får ta och fatta att i Sverige UTREDS vissa efter DSM och andra efter ICD men kodningen följer ICD. Du får skilja på vad som "gäller" gör sjukvårdens statistik och adhd som "gäller" vid utredning.

Jag är inte här för att undervisa dig mer - du får läsa på själv nu.

*adhd=vad

Tack Freud..
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (Ànne) skrev 2016-10-06 22:24:31 följande:

Det är ju du av oss som inte har koll,trots att du säger dig ha suttit med i olika utredningar.

Jag försöker bara på ett artigt sätt påtala det du har fel i det vi diskuterar.

Det är som sagt Who:s diagnosmanual som gäller här i Sverige.

Där fortfarande DSM diagnosmanualen används kodas den om till a Who :s diagnosmanual.

Asperger är som sagt en lättare form av Autism.

Jisses... Goddag yxskaft igen.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (Ànne) skrev 2016-10-06 22:40:07 följande:

Who:s diagnosmanual är från år 2013 och framåt.

Det är den som redan gäller här i Sverige och generellt i övriga Europa.

All form av Autism är neuropsykiatrisk "störning" i hjärnan.

Jag skulle tro att det finns personer med Autism som vill få uppleva hur det är att uppfatta omvärlden som "normala" personer gör det.

Du och jag får helt enkelt enas om att vara helt oense om vem av oss som har rätt.

Ja,jag har under vår diskussions gång läst på för att ha stöd i att kunna uttala mig så tvärsäkert.

Hade jag inte skrivit från mobilen, hade jag mer än gärna länkat till det som stödjer att jag uttalar mig så tvärsäkert.

Då får du allt söka lite till för jag har inte svårt att läsa vare sig DSM-IV, DSM-5 eller ICD-10 från min mobil.

APA:s manual DSM-5 är från 2013. ICD-10 från 1992. Nu har jag varit inne i pdf:en i 1a utgåvan av ICD-10 och det är samma rubrik och samma koder som idag på just "pervasive developmental disorders" - detta som jag kopierade in tidigare på svenska. Du har blandat ihop DSM med det du betecknar som "gammalt" och ICD med "nytt". Nya ICD har dessutom inte kommit än och tillägg, senast 2011, rör inte AS alls. Det står kvar med samma kod, under samma rubrik som 1992. DSM (2013) är däremot rykande färsk i dessa sammanhang. Båda används men ICD är officiell i Sverige. Man kodar inte om från något "gammalt till nytt", utan av andra skäl. Detta är inte en tycka-fråga utan en fråga om din okunskap.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (Ànne) skrev 2016-10-06 23:14:08 följande:

ICD -10 (WHO:s diagnosmanual) är som sagt den diagnosmanual som används som standard ute i Europa!!

Här i Sverige används fortfarande både DSM diagnosmanual och ICD -10diagnosmanual.

I dom fall där DSM diagnosmanual använda kodas den om till ICD diagnosmanual.

Det är knappast det som är invändningen, och inte har varit i ett enda av mina inlägg, utan att du hävdar att "det nya" från 2013 finns i WHO:s manual, vilket är galet. Det nya är att AS är borta sedan 2013 i DSM-5. Ingen förändring på AS-fronten 2013 i ICD-manualen för den är inte ens från 2013. Däremot förändring att vänta 2018. Det har inget med "används fortfarande" hitan o ditan att göra som du påstår. Man kommer fortsätta använda olika och båda vid diagnostisering.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (Ànne) skrev 2016-10-06 23:27:59 följande:

Det handlar inget om vilken av diagnosmanualerna som kom till först (åratal sett) utan att DCI diagnosmanualen räknar man numera som standard ute i Europa (även i Sverige)

Det ska bli intressant att se när DSM diagnosmanual försvinner helt här i Sverige.

Jag förstår att detta är krångligt för dig att greppa.

Det handlar om att du återkommer till 2013 vilket har med DSM att göra men inte ICD. Enklast är att du läser direkt i manualerna så förstår du förhoppningsvis var du går vilse i dina missuppfattningar om "egen diagnos". Asperger är en diagnos i DSM-IV och ICD-10. Asperger är INTE en diagnos i DSM-5 som kom 2013 för utredningen som föregick nya manualen kom fram till, precis den biten du fått någorlunda rätsida på: ingen evidens stöder diagnosen AS fortsatta existens. Nu går det inte att skriva detta på fler enkla sätt till dig. Sov på saken så ramlar poletten kanske ner imorgon att 2013 är årtalet för DSM-5 och inte året då "ICD stoppade in AS i autismspektrum"
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (Ànne) skrev 2016-10-06 23:34:02 följande:

Jag har inte tagit upp något om vilken av diagnosmanualerna som är nyast, utan det jag har tagit upp är vilken av diagnosmanualerna som används som standard i Europa ( även här i Sverige) numera.

Även om DSM mot förmodan kommer att fortsätta att finnas kvar här i Sverige kommer den när den används kodas om till DCI diagnosmanual.

Du dök felaktigt på mig när jag rättade någon annans sakfel om manualerna och ändringar. Sedan spädde du på med egna missuppfattningar om nyheter i ICD som inte finns.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (Solen) skrev 2016-10-07 11:26:01 följande:

Kan förresten inte alls hålla med dig om att det inte spelar någon roll ifall han inte kan eller inte vill, att han är egoist i alla fall. Stör mig också på att jag själv använt det ordet om honom i tråden... det är ju inte rättvist.

Jag jobbar med funktionsnedsatta och oavsett om benen är förlamade eller hjärnan skadad så är det ju inget de vill, de är inte lata för att det är jag som får göra det de inte kan. Däremot i ditt fall så kanske inte inte anledningen spelar någon roll för ditt beslut, men det är inte samma sak.

Faktum kvarstår: Vi som har en funktionsnedsättning som "sätter sig på personligheten" kommer oundvikligen göra avtryck på omgivningen ifråga om samspel och hänsyn som skiljer från den som har en fysisk funktionsnedsättning. Så denna ständiga jämförelse har en tendens att, mer än att skapa förståelse för NP-personen, förminska anhörigperspektivet och den överkompensation i både empati och förståelse anhöriga förväntas ha. Som både anhörig och NP-person tycket jag att en vuxen människa har största ansvaret för sin nedsättning och partnern ansvar och beslutsrätt, fri från klander, hur långt den vill kompensera, anpassa och förvänta sig.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (Lurad) skrev 2016-10-07 13:53:50 följande:

Jag har sagt att jag inte vill fortsätta. Att jag inte orkar leva med någon som bara sitter framför TVskärmen från det han kommer hem till det han går och lägger sig.  Som inte vill äta middag tillsammans. Som bara äter hämtmat. Som inte tycker att man behöver städa överhuvudtaget, jag hade inte tänkt mig att jag skulle sköta all städning alltid. Som inte vill gå utanför dörrarna på helgerna, utan landar i soffan på fredagseftermiddagen och sedan inte lämnar den förrän måndag morgon. Som inte vill prata och diskutera saker. som inte är omtänksam. som inte kunde bry sig om mig efter min operation, inte stötta mig före eller efter den. Utan hans obehag av sjukhus skulle gå före mitt behov av stöd. Om han är är rädd för sjukhus hur skulle då en förlossning bli?

Ja, jag har tagit upp en massa saker. Han tycker bara att det är gnäll och att vi har det bra och an vill inte att jag flyttar. Han börjar bara gestikulera och mässa om hur bra vi har det att det är mysigt att där är någon. Att jag också kan titta på dokumentärerna OM jag är tyst. Ja, och så smällde han med en massa saker när jag pratade.  Han blev bara mer och mer högljudd och överröstade mig helt.

När jag frågade varför han slog glaset och höjde med Coca Cola i soffbordet så att det gick sönder sa han att det var för att jag skrek. Jag skrek inte men han gjorde det hela tiden. När jag frågade om han inte själv märkte att han höjde rösten hela tiden så skyllde han det bara på att jag skrek, att han inte orkade höra mitt skrikande.

Till slut gick han emot mig när han plockade upp det sönderslagna glaset och jag tyckte det var obehagligt, han liksom gick emot mig med magen och bröstet och skuffade emot mig. Då undrade jag vad han gjorde, du slår mig ju sa jag. Men det utlöste samma diskussion som om lögnen han hade inte slagit, det var inget slag.

Spelar liksom ingen roll vad det var, det var fysiskt obehagligt i alla fall.

Du behöver planera din reträtt ur det där förhållandet - utan att inviga honom i dina planer så han försöker hindra dig. Han har mästrande, hot och våld som "verktyg", i den ordningen, när ngt går honom emot. Att han faktiskt inte "kan" bättre må vara synd, men du får rädda dig bort från det där man-barnet nu som råkar ha AS i tillägg.
    Alla hästar hemma
Svar på tråden Han mörkade asperger