• ika_109

Kejsarsnitt eller vaginalt?

Hej,

Första förlossningen skedde med akut kejsarsnitt pga att hjärtfrekvensen gick ner, man fick avstanna och sätta igång mina värkar flera gånger då bebis mådde dåligt. Problem med att få ut honom och fick kalla på jourhavande läkare och hjälpa till med sugklocka, fick ytterligare ett ärr i livmoderna när dem försökte få ut honom och när dem väl fick ut honom tog dem honom direkt och gav honom syrgas och behandling och jag fick åka till uppvaket och ligga där i nästan 3 timmar utan att få träffa min bebis..

Inte nog med det sen visade det sig att han hade en svår infektion som resulterade i 9 dgr på NEO med en massa antibiotika, men slutet gott allting gott och idag är han världens friskaste lilla 17 månaders.

Jag har ingen positiv upplevelse av min förlossning,

Nu väntar vi barn nr 2 känner mig villrådig och vet inte vad jag skall göra.. Ni som haft en komplicerad förlossning med akut kejsarsnitt, vad valde ni vid barn nr 2 att föda vaginalt eller blev Ni erbjudna planerat snitt? Om ni blev erbjudna valde ni då att göra kejsarsnitt?

• Svar på tråden Kejsarsnitt eller vaginalt?
  • Jw83

Under första förlossningen så fastnade sonen. Det blev timmar av krystande innan han mådde så pass att dom beslutade om katastrofsnitt. Dom sprang iväg med min säng, sövde mig snabbt och 10 minuter efter att dom sprungit iväg med sonen så fick pappan träffa honom. :) Själv låg jag på uppvaket några timmar.

När vi födde dottern 17 månader senare så gick allt mycket bättre. Vaginal förlossning och det behövdes bara pyttelite sugklocka på slutet för att hindra att hon gled tillbaka. Hon hade något för kort navelsträng.

Jag valde en vaginal förlossning med andra barnet då det faktiskt är det bästa för både mamma och barn i de flesta fall. Men jag hade fått ett planerat snitt om jag ville det.

Efter snittet hade jag ont länge.. Magen hängde länge, det kändes som om jag skulle dö när jag skulle bajsa, röra mig och amma. Snittet var ingen barnlek.

Efter den vaginala så sved det när jag kissade i några dagar. Lite öm och trött men återhämtade mig otroligt fort!

• Anotherone

Jag har fött ett barn med akut snitt och hade en jättetuff första tid efter förlossning med sjukdom och sjukhusvistelse.
    Så jag tog upp redan på inskrivningen att jag starkt lutar åt att jag vill ha ett planerat snitt den här gången.
    Jag får ångest bara av att tänka på hela förlossningsgrejen, och då är jag ändå bara i vecka 11 nu.
    Det vore skönt att kunna må bra och njuta lite utan att ha hela den processen hängande över sig men jag får väl förbereda mig på att det kommer bli tuffa möten med läkare osv för att få det beviljat......

För mig så vore det den bästa starten på föräldraskapet den här gången känner jag. Jag VET att kejsarsnitt är en stor operation som är förenad med risker. Jag vet det, och min man också. Men jag är livrädd att vi ska ge oss på att föda vaginalt och sen få avsluta med akut snitt igen, eller råka ut för någon annan oväntad komplikation. Jag behöver tryggheten känner jag och eftersom jag har varit igenom kejsarsnitt och hela den processen en gång så är det vad som skulle få mig att känna mig trygg.

Första barnet behövde plockas ut akut pga storleken (5kg) och värksvaghet. Plus att bebisen började bli stressad där inne.

• ika_109

Jag vill föda vaginalt men är precis som du Anotherone räddför att det skall sluta i akut snitt igen. För precis som Ni skriver, den första tiden efter är ingen lek. Jag vill så gärna iaf en gång i mitt liv fått gå igenom en vaginal förlossning.

Men jag skall tala med min bm så får vi se vad vi kommer fram till.

Tack för Era berättelser.

• Elisa77
    Jag födde första med akut snitt och andra vaginalt.

Första var jobbigt mest för att jag bara fokuserade på "min överlevnad" och hamnade själv på uppvaket i 6h, anknytningen till sonen och livet som mamma inte helt optimalt därefter. Men snittet minns jag läkte bra och inga komplikationer sen.

Andra ville jag verkligen föda vanligt. Bebis mådde dåligt i magen och det blev bråttom att få ut honom tillslut. Vi slet med sugklocka och han var livlös och fick återupplivas. Inga bestående men. Men det var fruktansvärt som förälder att tro att man förlorat sitt barn...

Efter dessa förlossningar så bestämde vi oss att inte utsätta oss eller något nytt liv för detta igen. Men naturen ville annorlunda och nu har jag trean i magen. Vi har ett planerat snitt för att få så mycket "kontroll" på det som möjligt.

Lycka till med din förlossning, ingen är den andra lik! : )
  • ika_109

Min BM bokade in ett läkarbesök där vi skall diskutera kommande förlossning då man verkligen vill försöka få till en positiv upplevelse för mig när det inte gick som vi tänkt vid första...

Bara att få diskutera förlossningsförloppet med en läkare gör mig lugnare, så får vi se vad vi kommer fram till.

Mitt drömscenario är ju givetvis en "normal" vaginal förlossning, men vi får se vad läkaren rekommenderar.

• kixan

Jag har haft lite annorlunda, först fött två barn vaginalt utan större bekymmer (ettan kom dock med sugklocka pga kort navelsträng), med trean blev det akutsnitt 16 dagar över tiden pga avvikande fosterläge som de hade missat, hon mådde skitdåligt och jag var helt förstörd psykiskt men hade i princip inga besvär av själva snittet.
    Fyran föddes vaginalt efter många om och men (låg i tvärläge länge, men vände sig själv till huvudläge 6-7 dagar innan bf).
    Skulle aldrig göra ett kejsarsnitt om jag fick välja, trots att två av mina vaginala förlossningar inte varit superenkla (bara tvåan, värkar i 5 h och sen typ 30 minuter på förlossningen innan hon var ute) utan faktiskt rätt jobbiga skulle jag alla gånger i veckan göra om det.

A -03, F -05, V -10, S -14
  • ika_109
    kixan skrev 2016-12-06 14:19:29 följande:

Jag har haft lite annorlunda, först fött två barn vaginalt utan större bekymmer (ettan kom dock med sugklocka pga kort navelsträng), med trean blev det akutsnitt 16 dagar över tiden pga avvikande fosterläge som de hade missat, hon mådde skitdåligt och jag var helt förstörd psykiskt men hade i princip inga besvär av själva snittet.
    Fyran föddes vaginalt efter många om och men (låg i tvärläge länge, men vände sig själv till huvudläge 6-7 dagar innan bf).
    Skulle aldrig göra ett kejsarsnitt om jag fick välja, trots att två av mina vaginala förlossningar inte varit superenkla (bara tvåan, värkar i 5 h och sen typ 30 minuter på förlossningen innan hon var ute) utan faktiskt rätt jobbiga skulle jag alla gånger i veckan göra om det.

Jag har ju haft lite tid att fundera nu sen jag skrev inlägget och om jag får välja fritt så lutar jag nog åt att jag vill försöka med vaginalt. Tiden efter kejsarsnitt är inte vidare rolig, speciellt eftersom jag nu även kommer ha en 2-åring att ta hand om.. men jag har min tid på torsdag så det skall bli spännande att höra vad läkaren kommer råda mig till.
  • Furstinna
    ika_109 skrev 2016-12-06 14:55:51 följande:

Jag har ju haft lite tid att fundera nu sen jag skrev inlägget och om jag får välja fritt så lutar jag nog åt att jag vill försöka med vaginalt. Tiden efter kejsarsnitt är inte vidare rolig, speciellt eftersom jag nu även kommer ha en 2-åring att ta hand om.. men jag har min tid på torsdag så det skall bli spännande att höra vad läkaren kommer råda mig till.

Vill bara poängtera att ett akut snitt inte går att jämföra med ett planerat snitt. Det är två helt skilda saker. Jag har bara gjort ett planerat snitt men kan ju säga att jag definitivt var piggast och hade minst bekymmer av mammorna på bb. Hälften satt i rullstol.
  • ika_109

Du tog faktisk upp ngt jag funderat på länge om det är stor skillnad på akut eller planerade snitt... jag får lite olika svar, men alla har ju sin upplevelse! Dock så blir det en fråga att diskutera med läkare.

Tack för din input.

• Jw83
    Furstinna skrev 2016-12-06 21:34:08 följande:

Vill bara poängtera att ett akut snitt inte går att jämföra med ett planerat snitt. Det är två helt skilda saker. Jag har bara gjort ett planerat snitt men kan ju säga att jag definitivt var piggast och hade minst bekymmer av mammorna på bb. Hälften satt i rullstol.

Jag har legat på bb två gånger. Aldrig sett någon i rulkstol mer än precis när fdom tas upp från förlossningen. Måste vara olika rutiner. Har rekommenderar dom alla att gå upp och röra på sig. Förutom om man är snittad, då vill dom att man tar det lugnt.
  • Furstinna
    Jw83 skrev 2016-12-07 09:47:40 följande:

Jag har legat på bb två gånger. Aldrig sett någon i rulkstol mer än precis när fdom tas upp från förlossningen. Måste vara olika rutiner. Har rekommenderar dom alla att gå upp och röra på sig. Förutom om man är snittad, då vill dom att man tar det lugnt.

Kan varit att dom varit nyförlösta såklart. Ser ju också dagligen nyförlösta i rullstol då jag jobbar i nära anslutning till förlossningen. Det är väldigt individuellt såklart. En av orsakerna att jag vill föda nästa med ks är ju att jag vill komma upp på benen så fort son möjligt för att sedan komma hem.
  • ika_109

Talade med min läkare igår och gick därifrån lugn och glad.

Jag kör på vaginal förlossning dock med en del villkor som vi skrev ner på papper som förlossningen får vilket känns tryggt! Så nu ser vi fram emot rul och senare en förlossning som förhoppningsvis går helt utan komplikationer.

• Wooden
    ika_109 skrev 2016-12-09 11:26:23 följande:

Jag kör på vaginal förlossning dock med en del villkor som vi skrev ner på papper som förlossningen får vilket känns tryggt! Så nu ser vi fram emot rul och senare en förlossning som förhoppningsvis går helt utan komplikationer.

Hej!
    Får jag fråga vilka typ av villkor för förlossningen ni kom fram till?
    Jag födde mitt första barn vaginalt och har en fantastisk upplevelse av 95% av förlossningen. Barnet fick sen komma med sugklocka och det blev kortslutning hos mig. Jag fick panik och det ledde (kanske tillsammans med andra orsaker förstås) till förlossningsdepression. Vill gärna prova att föda vaginalt igen, men skulle gärna vilja "kräva" snitt om denna bebis inte heller kommer ut vaginalt, alltså snitt i första hand istället för att först prova med andra instrument.

Skönt att du är nöjd med ditt möte hos läkaren!
  • kixan
    Furstinna skrev 2016-12-06 21:34:08 följande:
    Det är väl olika från person till person också. Som jag skrev hade jag inga fysiska besvär av mitt akuta snitt, jag var uppe och duschade runt lunch, snittet gjordes vid 1 på natten. Hade i princip inte ont alls och behövde inte ens alla smärtstillande de gav mig.
    Jag har vänner som gjort planerade snitt och mått skitdåligt efteråt också..
  • kixan
    ika_109 skrev 2016-12-09 11:26:23 följande:

Spännande! Önskar dig all lycka till! När är du beräknad?
  • ika_109

Villkoren vi satte upp var:

* Erfarna läkare och BM
    * Att sätta igång mig tidigare om vattnet går utan värkar (gick 2,5 dygn med första)
    * Att ta till kejsarsnitt i ett tidigare skede än vad som gjordes under första om barnet visar sig må "dåligt"
    * Rak och tydlig information och inget "det kommer nog gå bra ska du se..."

• ika_109
    kixan skrev 2016-12-09 12:39:01 följande:
    Spännande! Önskar dig all lycka till! När är du beräknad?
    Det är långt kvar men är beräknad till 17 maj..
  • Bimbim79

Första barnet akutsnitt, vikt och hjärtljud som gick ner, hon vägde för lite, tillväxt hämmad från v 32. Läkte ju bra osv men första minnet efter är att jag säger, jag ska aldrig mer gå igenom ett snitt, andra barnet vaginal förlossning utdragen men bra, 32 timmar start med vattenavgång, 3 estetiska stygn som sved ett par dagar. 20 minuter efter frågade jag mannen när vi skulle göra det igen :) 15 månader senare kom 3:an vaginal förlossning inte ett stygn och mådde hur bra som helst!

Svar på tråden Kejsarsnitt eller vaginalt?