• orzia1

Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera

Anonym (Vågar jag?!!!) skrev 2017-11-09 09:37:43 följande:

Hoppar in här,

Jag ska börja med provera och letrozol. Men!!! Jag ammar fortfarande, vilket min gynekolog vet om. Enligt gyn är det ändå ok att börja med letrozol. Jag dubbelkollade med honom, ?så jag kan ta letrozol trots att jag ammar? och fick ja som svar.

Min dotter är 9 månader och vi ammar mellan 2-4 ggr per dygn. Överallt läser man att amning och letrozol ej går ihop. Kan det vara så att min tjej är 9 mån nu samt att hon inte helammar som gör det ok? Vad tror ni? Vågar jag? Man borde ju ändå kunna lita på sin läkare..

Din mjölkproduktion kan minska om du ammar samtidigt. Min gyn ville inte skriva ut under tiden man amma
  • orzia1
    Ammar skrev 2017-11-22 08:42:02 följande:

Slänger in en fråga här. Läste i denna tråd att en annan kvinna fått letrozole medan hon ammar. Jag ammar också fortfarande. Har träffat 2 gynekologer, den ena sa att jag kan ta letrozol medan jag ammar och den andra sa att man inte får amma. Har läst mycket på nätet om att letrozol och amning inte går ihop.

Jag ringde till gyn 1 igen och frågade om hon var säker, och ja, jag får ta Letrozole. Min son är 11 månader och ammas endast 2 ggr per dygn. Mjölken har anpassat sig så det kommer bara en skvätt. Annars äter han mycket och får 3 flaskor ersättning per dygn. Så han får inte i sig mycket mjölk, kan det vara orsaken till att man får amma och ta letrozol? Någon som vet? Vågar jag ta letrozol om en gynekolog vet att jag ammar och säger kör på?

Kan tillägga att gyn 2 som sa nej är en av de stora aktörerna. En vän till mig sa att de inte vill att man ska amma för statistiken, de vill ha så bra förutsättningar som möjligt för att varje fertilitetsbehandlingar ska fungera så att deras statistik ser hög ut i antalet gravida efter behandling.

Till mig har de sagt att mjölkproduktionen minskar och kan helt sluta, så man får väga för o nackdelar.
  • orzia1
    EmmaB1988 skrev 2017-12-04 20:36:51 följande:

Uppdatering efter några månaders tystnad. Gravid efter första IVFen :) Fick ut 7 ägg, 5 befruktade och 1 såg bra ut efter 5 dagar. Den sattes tillbaka och plussade kvällen innan testdag. Teststrecket kom före kontrollstrecket :) Är idag i v7. Ska på vul på tors för å se om hjärtat slår <3 Lycka till alla!

Stort lycka till
  • orzia1
    KCEG skrev 2017-12-14 13:00:49 följande:

Hej tjejer!

Får man hoppa in här?

Jag tar iof inte provera men ovitrelle, vad är skillnaden? Jag har inte fattat det... 

Är inne på min andra kur med letrozol och var på VUL idag, blåsan 12 mm så ska tillbaka på måndag igen.. nyhet VUL och beslut om ovitrelle då.

Sen stänger min klinik över jul och nyår och är tillbaka den 7/1 igen så då får jag ta en ofrivillig paus. Vi får försöka ändå, men tron på att det skulle gå...njae... inte riktigt där.

Vi har försökt i 16 månader, vi blev gravida i maj 2016 till vår enormt stora glädje. en liten kille... tyvärr dog han i min mage i vecka 17 och det upptäcktes på RUL i vecka 20. Jag födde honom på samma dag som jag gick in i vecka 21, mardröm.. kan knappt fatta att ska kunna ske, hur är det möjligt?!

Sen dess har vi kämpat för att lyckas bli gravida igen, men det vill sig inte. 

Jag är 34, min man är 40 och alla tester visar okej värden, det som kommit fram är att jag har en äggledare. Däremot har jag två äggstockar, så är jag född och det har ju funkat.. så tankarna går ju automatiskt till att jag undrar vad det var som hände och om det påverkar min fertilitet, men inget man kan se? så sjuk tanke.. men ändå.

Provera är väl tabletter för att starta mens och ovitrelle för att ägget ska lossna.

Välkommen hit och beklagar ditt ma.
  • orzia1
    Anonym (SannaB) skrev 2017-12-30 17:08:32 följande:

Hej på er:)

Jag hoppar gärna in här och delar med mig av min historia.

För ca 7 år sedan fick jag reda på att jag har PCOS. Efter flera försök med mitt ex fick jag utskrivet letrozol, flera månader av försök utan resultat. Blev inskriven för insemination- utan resultat. Vi la av med alla försök och gick ett år senare isär. Träffade i januari förra året min nuvarande sambo, utan stimulering och planering blev jag 3 månader senare gravid. Överlyckliga gick sommaren och vi skulle göra vårt första VUL. Där fick vi mardrömsbeskedet ingen vill ha. De kunde inte finna något hjärtljud!!! Detta var i v14. I 4 månader efter missfallsbeskedet åkte vi in och ut på akuten med smärtor och blödningar. Gjorde 3 vaginala behandlingar samt 3 skrapningar för att få ut alla kvarlevor från fostret. I februari i år blev jag ?friskförklarad? och vi kunde på riktigt försöka bli gravida igen! :D

I augusti konstaterades det att min kropp stängts av och fick då utskrivet Provera och letrozol. I 2 månader har kroppen svarat på behandlingen men tyvärr ingen graviditet, men varit glad över att ägglossningen har funkat. Nu vid tredje letrozolbehandlingen säger läkaren vid ultraljudet att jag har 3 äggblåsor så vi får samlagsförbud.

Nu min fråga till er, hur stor är risken/chansen att alla tre äggen befruktas? Ska man ta läkarens utlåtande på fullaste allvar eller är det en rekommendation? Man vill ju inget hellre än att försöka nu när kroppen svarar och fungerar som i ?normala? fall. :)

Tack på förhand!

Vi har kört även vid två el fler stora äggblåsor. Dessutom har jag fått pergotime (innan det försvann) utan ul o kontroller.
  • orzia1

För mig har inte letrozol el andra hormoner påverkat mitt ägglossningstest.

• orzia1
    Orkide skrev 2018-01-09 21:20:37 följande:

Alltså jag är i chock. I torsdags så hade jag rosa flytningar pch har hundra på att nu kommer mensen. Idag tänkte jag att jag tar ett test för skojs skul de går ut snart.

Har gråtit å gråtit men av oroa för att något ska gå fel. Ska det bli vår tur efter nästan tre år..

Åhhh såååå glad jag blir. Stort grattis
  • orzia1
    Orkide skrev 2018-01-10 06:49:19 följande:

Men testet är svagare idag så det blir nog inget

I början kan nivåerna pendla. Jag köpte de digitala med vecko angivelse o tog lite då och då för att se att veckorna ökade. Stilla min oro. Vul såhär tidigt gav i alla fall mig mer ångest, bättre o få ta blodprov o mäta hcg halten o försöka vänta med vul till v 7-9.. Lycka till
  • orzia1

För mig har inte ägglossningstesten visat annorlunda efter jag ätit hormoner.

• orzia1
    Aylina88 skrev 2018-01-12 14:02:20 följande:

Hur menar du?

Alltså att ett positivt ägglossningstest har alltid varit att ägglossning närmar sig, har ej fått felaktigt resultat pga jag ätit hormoner
  • orzia1
    3villbli4 skrev 2018-01-17 19:20:56 följande:

Hej tjejer hoppar in i tråden för att ställa en fråga. Jag vet inte om någon av er kan svara på detta. Men jag svarade jättebra på Letrozole när jag tog det innan dottern. Nu skulle jag verkligen vilja testa igen för jag har en hel del tabletter kvar, är det någon som vet hur det är med att amma på den? Känns ju som det inte borde vara något problem eftersom det är så få dagar och barnet är rätt stor nu. Men är ändå osäker.

Till mig sa de att mjölken kan försvinna el minska väldigt mkt. Men det finns ju olika märken osv så bäst är o prata med gyn. Hur gammal är dottern?
  • orzia1
    3villbli4 skrev 2018-01-17 22:46:50 följande:
    Hon är 22 mån ca, vi har tänkt amma ett tag till. Skulle gärna vilja försöka på egen hand innan vi väljer att göra ett FET med de embryon vi har i frysen. Vi har ju ändå 3 barn, två gemensamma med hjälp av IVF/FET. Men jag har ingen egen äl vare sig jag ammar eller ej. Fått en mens, och innan det äl såklart, efter henne och det var nu nyligen. Är på dag 16 idag. Var in på gyn idag för kraftiga buksmärtor och jag hoppades på äl, men icke. Bara massa små blåsor i äggstockarna :( Jag behöver opereras och sen sätta in hormonspiral, men operationen vill de inte göra förrän vi vet säkert att det inte blir fler barn. Jag känner att då vill jag nog ha en till för att sen anse oss färdiga. Men någon hjälp att få äl medan jag ammar får jag nog inte av dem. De brukar tycka att amningen ska avslutas först. Men Pergo har ju slutat säljas som jag förstår det. Letrozole har jag hemma men vill inte ta om det kan skada barnet såklart. Läste att du ammar? Vad har du fått för svar ang Letrozole just?
    Jag fick det svaret ang letrozol, menar att det finns olika tillverkare av letrozol så vet int om ngn är ok att amma på...

Jag ammade när jag ville börja med letrozol,men de skrev int ut, hade pergotime hemma som jag tog när jag knappt ammade, läste på engelska sidor att barnet ej tar skada av pergotime, min mjölk försvann sen,men för mig var det inget problem, då vi knappt ammade.
  • orzia1
    Aylina88 skrev 2018-01-19 15:46:28 följande:

Hej tjejer! Är det vanligt och ha mensvärk 2 dagar efter ägglosning när man går på letrozol?

Ja det kan vara ägglossnings smärtor
  • orzia1
    stragge skrev 2018-02-10 11:37:57 följande:

Hur länge var ni tvugna att försöka på egen hand innan ni fick Letrozol? Tempar och har kört med ägglossningstest i snart tre månader utan att ha hittat ägglossning.. :( slutade med minipiller i december men otålig som man är vill jag ha tillbaka min ägglossning :P

De brukar rek att man försöker 12 mån om man inte är ca 35 typ el äldre. Olika gräns beroende var man bor. Då kan man få utredning ef ett halvår. Sen kan utredningen ta sin lilla tid.
  • orzia1
    Marie357 skrev 2018-02-22 15:57:47 följande:

I vecka 8 fick vi veta att jag hade väntat tvillingar, men att det ena inte utvecklades som det skulle, men det skulle kroppen nog ta hand om. 2 Veckor senare nu i tisdags har det andra också dött. 

Väntar på att blödningen ska komma igång, annars blir det medicinsk hjälp nästa vecka och sedan hoppar vi på detta tåget igen..

Nej vad ledsamt. Beklagar. Hoppas kroppen stöter ut allt av sig själv

Kram
  • orzia1
    ronjajakobsson skrev 2018-02-24 22:31:47 följande:

Hej tjejer!

Är ganska ny här, jag och min sambo har försökt i tre år och inte fått någon hjälp men jag tog tag i allt och sökte till en privat klinik, jag får ingen ägglossning så jag fick min mens idag och ska börja med letrozol för första gången dag 3 :D är jätte nervös! Hoppas bara det tar snart, och kan bli ett + för mig!

Kramis

Håller tummarna
Svar på tråden Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera