• klyban

Hur FASEN slutar man dricka för mycket?

Domesticgoddess skrev 2016-10-13 16:46:42 följande:
    Om du bor i Sthlm eller Malmö ts kanske Riddargatan 1 resp beroendecentrum mottagning triangeln kunnat vara något för dig? De är mer "sansade" än aa och patientgrupperna är, mig veterligen, personer utan de sociala problem som annars ofta förknippas med missbruk, och som inte tidigare sökt hjälp för sitt missbruk.

Dessutom behöver målet inte vara absolutism utan att dra ner på ett skadligt drickande. Man kan skicka egenremiss så du behöver inte gå genom din ordinarie läkare om du inte vill.

Finns säkert på fler håll i landet, nämnde dessa två då det är de jag hört talas om.

Tyvärr är det för ofta man använder fraser "en gång alkoholist, alltid alkoholist".
    Som då betyder att absolutism är den enda vägen, vilket inte är sant på långa vägar.
    Det går mycket väl återgå till ett ansvarsfullt drickande, men visst är det många som inte ens klarar av att vistas nära alkohol.
    pga de blir sugna och vill ha, och då falla tillbaka till gamla dåliga vanor.

TS dricker du 1 liter vin varje dag?
    Eller bara att din bag in box går åt på 3 dagar om det köps en?
    Dricker man 1l vin varje dag, så är väl det kanske lite väl mycket, men samtidigt de som verkligen har problem med alkohol de sörplar oftast i sig betydligt mer.

• klyban
    Domesticgoddess skrev 2016-10-13 18:25:51 följande:
    Precis vad jag menade ; i mitt tycke är det positivt att de inre nödvändigtvis har total avhållsamhet som mål.

Det är alldeles säkert så att en del behöver avstå helt ifrån alkohol men för den stora majoriteten tror jag att ett sansat drickande är en bättre lösning.

Jo, jag förstod och höll med, och utvecklade.

Men som råd till TS, måste man dricka vin varje dag, varför inte nöja sig med ett glas på kvällningen, den skadan detta glas gör är ju rätt låg.
    Vissa säger ju att rödvin tom är nyttigt i den mängden.
    Och sänka sig ifrån 100cl till 15-20cl är inte så svårt som det låter.
    Dock så kanske man behöva hjälp till en början med minskningen.

Och för bryta vanor som dricka vid en viss sysselsättning, så tvingar man sig göra denna sysselsättning utan alkohol.
    Oftast denna som är svår för många, att man nykter aldrig gör vissa saker.
    Pratar då inte om att stå och skräna på balkongen, utan mer vardagliga saker.

• klyban
    Anonym (Ledsen själ) skrev 2016-10-13 20:55:29 följande:
    En bag in box går åt på ca 3 dagar, sedan vet jag inte exakt vad som går på en dag så att säga. 

Var mer svar i den jag ville ha.
    Dricker du varje dag, genom att du skaffar dig en ny bag in box när den du har tar slut, alltså dricker varje dag.
    Om du köper 3 liter på fredagen och dricker upp denna på fre-sönd, så har det betydligt mindre problem att hantera.
    Än om du sörplar upp dig ~1liter per dag, VARJE dag.
    Men här ska man inte lura sig, minska en sådan konsumtion är inte så lätt heller.

• klyban

Anonym (D'archangel)
    Ok, är sprit så viktigt så är du alkis.

Nä, det är bara tom retorik, alkis är bara ett nedvärderande ord du använder här.
    Att få ta sig 1-2 glas vin på fredagen och lördagen, kan aldrig bli alkis NÅGONSIN.

• klyban
    Tow2Mater skrev 2016-10-13 22:44:07 följande:
    Frågan är ju varför? Jag skulle aldrig ge upp smågodis heller bara för att jag skulle vilja t ex "äta mindre".

Riskzon för vad?

Jag tror personen ifråga är en sådan där moralis, där är det svårt att hantera en fråga som denna på annat sätt än svart och vitt.
    Där finns bara absolutism och vill du ta ett glas ändå(och inte mer), så ska det sparkas och nedvärdera dig genom kalla dig alkis.
    Kan det bli mer tokigt än så?

• klyban
    Anonym (Ledsen själ) skrev 2016-10-14 01:05:09 följande:
    Heter det "Beroendeenheten" om jag googlar på det? Tack, ska kolla!

Du kan även välja VC och få hjälpt där och med en psykolog tex.
    Men varför inte börja i hemmet, där du sätter dig ner och skriver upp på papper vad du max ska dricka varje vecka.
    Sen tar du dig med lagom fart ned till denna mängd.
    Och börja för guds skulle inte ljuga och greja om alkohol för nära och kära.
    Det är ofta en indikation att det inte går så bra för en.

• klyban
    Anonym (F.d) skrev 2016-10-14 10:08:25 följande:
    Jag är alkoholist. Och jag kan säga att det är du med.
    Du inte bara "sluta dricka för mycket". Du måste sluta dricka helt!
    Jag drack inte alls i samma mängder som du gör, men jag drack flera gånger i veckan.

Vid ett tillfälle slutade jag dricka genom att äta antabus.
    En annan gång slutade jag genom att äta Naltrexon.
    Denna gången slutade jag bara att dricka. Och röka.
    Visst är det svårt i början och man måste vilja det själv.
    Men det verkar inte som att du har förstått att du har allvarliga problem med ditt missbruk, och då tror jag inte heller att du kan sluta på egen hand.
    Du måste ta upp detta med någon som är utbildning inom missbruk. Du måste inse att du har ett problem!

Vad är en alkoholist?
    En missbrukare?
    Om det är så, så ser jag inget i hennes tex som tyder på ett missbruk, men väl beroende kan komma upp.
    Det beror på vad hon svarar på frågan om hur ofta hon dricker, om det är varje dag eller en box i veckan.

• klyban
    monkees skrev 2016-10-14 11:05:48 följande:
    Ursäkta att jag lägger mig i men HUR får man tag på Cannabis?  Går man ner på sitt lokala torg med en skylt "Cannabis köpes"? Funkar det? Tänker du Sergels Torg?

Idag skulle säkert det funka.
    Men en del skulle ge dig ett par blickar.
    Vad folk inte inser idag, det är att det är så sjukt vanligt nuförtiden.

• klyban
    Flygfotogen skrev 2016-10-14 11:32:11 följande:
    Vad är det med AA som inte är för dig? Har du testat?

Många gillar inte den religiösa framtoning de har.
    Men för TS del så tror jag det mer är för att slippa träffa andra, utan vill helt lösa det själv.
    Vilket går som första försök, dock handlar det mer än att tänka tanken.
    Det krävs planering och förberedelser för lyckas.

• klyban
    Anonym (F.d) skrev 2016-10-14 12:20:22 följande:
    Om du läser trådstarten så förstår du ganska snabbt att det är en missbrukare det handlar om.

Jaså, finns inte en enda information där som stödjer diagnosen missbruk.
    Men möjligtvis beroende.

• klyban
    Anonym (Tacksam) skrev 2016-10-15 01:31:16 följande:
    Alltså hon svarar ju tydligt att en bag in Box på tre liter tar slut på tre dagar. Förmodligen dricker hon runt en liter per dag.

Du skriver "Om du köper 3 liter på fredagen och dricker upp denna på fre-sönd, så har det betydligt mindre problem att hantera." det är ju i princip samma sak som att häva i sig en liter om dagen i snitt.

Jaså, att dricka varje dag innebär 7liter per vecka dricka en box på helgen och sen uppehåll innebär 3 liter.
    Informationen som gavs förklarade inte hur frekvent dessa boxar kom in, men nu vet jag efter jag fått svar på detta.

Sen vet jag inte hur det är för dig, men jag ser en rätt fundamental skillnad på 3l och 7l, gör du?

• klyban
    Anonym (Annica) skrev 2016-10-16 00:21:27 följande:
    Härligt! Tycker att du är jätteduktig! Själv blir jag på en enda dag fruktansvärt rastlös och lättirriterad när jag inte har alkohol hemma och det inte heller går att få tag på... Min plan är att sluta dricka på vardagar till att börja med. Men samtidigt så vet jag inte riktigt hur jag ska lägga upp det, har läst att det är rentav livsfarligt att sluta dricka tvärt smile4.gif

Då får du ha en rätt kraftig konsumtion, hur stor vet jag inte.
    Men upp mot en box per dag kanske?

• klyban
    Anonym (Ledsen själ) skrev 2016-10-16 21:46:56 följande:
    Dag tre är gjord! smile1.gif

Får nog uppdatera en gång i veckan eller så, annars blir det långtråkigt. Än så länge känns det bra, men då har jag ångesten i schack för tillfället. Det svåraste blir ju när den återkommer :-/

Problem kan uppstå när du börjar slappna av och börjar göra nått per automatik.
    Då kan du sitta där med en bag och undra hur det gick till, för sen svepa i sig första glaset.
    Så du får nog vara vaksam under en lång tid.

• klyban
    Anonym (Ledsen själ) skrev 2016-10-18 23:55:02 följande:
    Jag tänkte precis detsamma - så ids inte svara på det. smile1.gif

Dag 5 är avklarad och det går bra. I dag hade jag en riktig ångestsläng men pimplade thé och klarade av det, har ju hur som helst inget att dricka hemma smile1.gif

Fysiskt har jag fortfarande inte känt av ett smack (av de klassiska abstinensbesvären i alla fall) så det lär jag väl inte göra nu när nästan en vecka gått?

Tack för pepp till er som peppat på ett sakligt sätt <3 Känns inte längre som att bestiga berg, mer som att gå i uppförsbacke mentalt. Det är ju uppenbart i huvudet det sitter och inte i kroppen.

Jag tror inte du kommer få någon direkt abstinens, om ens någon då du inte konsumera speciellt mycket.
    Vad jag menar med detta, är att de som skickar i sig en box kanske tom två per dag.
    Dessa har abstinens, som tom kan vara vara farlig.
    Dock kommer det psykiska hålla på driva med dig under en lång tid framöver.

• klyban
    Anonym (Ledsen själ) skrev 2016-10-19 12:24:16 följande:
    Själv tänker jag väl att man i alla fall kan skumma igenom en smula om det är en tråd som är uppe på sidan 10 - för då är det ju rimligt att det hänt något utmed vägen så att säga. smile1.gif

Men att dessutom få en fråga som lyder "vad är problemet", då känner jag att man överhuvudtaget inte brytt sig om att ens tänka igenom trådstarten. Problemet är att mitt barn kan dö, vilket resulterar i ångest vilket resulterat i stort vinintag. Om någon då känner för att slänga ur sig ett "vad är problemet" så har de inte så stor insikt i vad problem faktiskt KAN vara och hur hårt det kan slå mot en människa - som jag - som faktiskt hela mitt liv igenom varit mycket måttlig med alkohol. 

Så därför ids jag inte svara på sådant, fortsätter dock med kraft från alla som gett bra och klokt stöd.
    Man pratar väl enbart om alkoholen, och inte det andra och nått som inte skett än.
    Anonym (Ledsen själ) skrev 2016-10-19 12:26:41 följande:
    Oj, jag tyckte jag konsumerat jättemycket men allt är förstås relativt. Ja, får vara med vad gäller tankarna i huvudet - det jag kan se som fara är att jag börjar slappna av och inte vaktar på mig längre. 

Det är inte lite att ta 1liter heller, men man måste sätta det i perspektiv till de som verkligen är nere i skiten.
    Du verkar ju vilja sätta ett stopp innan du är där.
    Men i form av tydlig abstinens, så kommer de inte vara så kraftiga vid 1l om man ens kommer märka nått.
    Utan det kommer sitta mycket i huvudet och i mitt tycke så är detta det svåraste att hantera.
    Då det inte bara försvinner om nån vecka.
    Men du haft detta nått år som jag förstår det, då borde detta inte sitta djupt i huvudet.
    Än någon som hållit på kanske i 10-20år, den har ett betydligt större berg att överstiga.

Även om du inte lyckats helt denna gång, så får man en erfarenhet.
    Och denna erfarenhet kan göra så man vet vad som funkar bra och vad som inte funkar.
    Sen vet vi och förhoppningsvis du med, och det är att du har tagit tag i detta i tid.

• klyban
    Anonym (Ledsen själ) skrev 2016-10-26 15:30:56 följande:
    Har inte uppdaterat på några dagar, men Familjeliv har varit (och är) helskumt för mig. Får scrolla en evighet innan jag kommer längst ned i tråden :-/

Har i alla fall gått bra, har motionerat mycket och inte tänkt på vin alls faktiskt. I helgen som var tog jag en folköl till maten, inte för alkoholens skull utan för smaken. Kändes inget speciellt, fick mig i alla fall inte vilja att dra i mig några fler.

Så jag knatar väl på så här, målet är fortfarande att faktiskt kunna umgängesdricka vin på middagar osv. Är tre veckor tills middagen jag är bjuden på och jag har satt en mental gräns på två glas vin den kvällen. Känner jag att det inte fungerar så smidigt som jag tror så får jag ge upp den saken, men jag hoppas ändå att det ska gå (känns som det i alla fall). 

jag tror att du med ansvarsfullt drickande, enklare kommer hantera alkoholen än helt sluta.
    Men vilket som passar dig, det är nått tiden får utvisa tyvärr.
    En sak jag skulle ha svårt för, och det är att inte få ett gott glas vin till den fantastiska mat man gör.
    Då ett gott vin lyfter maten än mer.
    Och nu pratar jag då om två fredag och lördag, och då inte varje dag, även 1-2 glas(normala ~17cl).

Sen om man har det som du, och har ett oroligt liv med en hel del ängslan, så är alkohol en av de sämre man kan hitta på området.
    Då det i förlängning bara ökar ens problem i detta område, och detta då blir en negativ spiral man inte kan komma ur.

Svar på tråden Hur FASEN slutar man dricka för mycket?