Inlägg från: Anonym (Ledsen själ) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ledsen själ)

Hur FASEN slutar man dricka för mycket?

Jag har pratat med min sambo i dag och bett honom att låta bli att handla hem vin bara för att jag ber honom.

Har en grej som kommer inkludera vin till maten om ungefär en månad, har sagt att jag ska hålla mig fullkomligt ren till dess (och att han INTE får ge med sig om jag blir sur & irriterad) - sedan är mitt stora mål att faktiskt kunna ta ett glas vin till maten. Jag har varit ytterst måttlig och nästan asketisk med alkohol före dessa år och vill hoppas att jag faktiskt KAN återgå till "normalt" drickande av det omfånget (dvs kanske en gång/månad).

Däremot är jag beredd på att analysera hur jag beter mig när jag väl ska dricka detta glas vin så det inte barkar iväg och blir 6 glas... För blir det så är det nog total avhållsamhet som gäller.

• Anonym (Ledsen själ)
    Anonym (D'archangel) skrev 2016-10-13 22:39:43 följande:
    Men för fan! Äta måste du. Dricka alkohol kan du bara skita i. Oerhört bra om du är i riskzonen.

Om du har ett sunt förhållande till alkohol så äg det helt oproblematiskt att sluta med. Det är som att ge upp smågodis ungefär.
    Fast det är ju så här, att jag drack första gången när jag var 17 år och hamnade i den skiten jag nu är i när jag var 41 år. Det är 24 år av ytterst måttligt drickande och 2 år av problematiskt drickande.

Anledningen att jag drack som vuxen (nu räknar jag inte när jag var och festade då och då på krogen som ung) var ju att det var gott med vin till maten. Självklart skulle jag vilja hitta tillbaka till det tänket innan jag ger upp alltihop. Känns inte som att jag borde slänga in handduken vad gäller det än, innan att i alla fall ha försökt. Jag är medveten om fällorna (dvs att ett glas kan bli 6 glas som jag skrev ovan) och blir det så ger jag upp det helt & hållet, men GÅR det att förhålla sig normalt till alkoholen igen så vill jag ju gärna det. 
  • Anonym (Ledsen själ)
    Notetur Nomen skrev 2016-10-14 00:19:14 följande:

Kontakta beroendeenheten i din stad/kommun. De kan erbjuda flera olika alternativ till hjälp och du får själv ge ett mål vad du vill få ut av hjälpen. Exempelvis kunna dricka ett glas till maten på helgen, det kan vara ett mål.

De kan även erbjuda antabus som du får ta i en period (= behöver inte bli nykterist för livet). Enligt vad jag har fått höra är det många som upplever en lättnad av att ta antabus, för då vet man att man inte KAN dricka, vilket gör det lättare att låta bli att fixera över det.

Att göra det på egen hand och läsa självhjälpsböcker är inget jag skulle rekommendera. Åtminstone inte utan att kolla upp vilka alternativ som finns först.

Heter det "Beroendeenheten" om jag googlar på det? Tack, ska kolla!
  • Anonym (Ledsen själ)
    Anonym (F.d) skrev 2016-10-14 10:08:25 följande:

Jag är alkoholist. Och jag kan säga att det är du med.

Du inte bara "sluta dricka för mycket". Du måste sluta dricka helt!

Jag drack inte alls i samma mängder som du gör, men jag drack flera gånger i veckan.

Vid ett tillfälle slutade jag dricka genom att äta antabus.

En annan gång slutade jag genom att äta Naltrexon.

Denna gången slutade jag bara att dricka. Och röka.

Visst är det svårt i början och man måste vilja det själv.

Men det verkar inte som att du har förstått att du har allvarliga problem med ditt missbruk, och då tror jag inte heller att du kan sluta på egen hand.

Du måste ta upp detta med någon som är utbildning inom missbruk. Du måste inse att du har ett problem!

Tycker jag förstår mycket väl att det är fel att dricka så mycket, men vill ge det ett försök att komma tillbaka på banan som det "ska" vara. Har redan börjat, i dag har jag inte druckit något annat än thé och det känns bra. Har motionerat och det hjälpte. Tar en dag i taget.
  • Anonym (Ledsen själ)
    monkees skrev 2016-10-14 10:20:05 följande:

Vilken sjukdom har ditt barn? Är det en sjukdom som leder till döden så förstår jag fullt och fast att du dricker för mycket. Det skulle  jag också göra (tyvärr) i det läget. ALLT som kunde ta mig bort från verkligheten skulle jag välja om det så var att ingå förbund med hin håle................................

Det är leukemi som kan leda till döden, ja. Just nu ser det bra ut tack och lov men oron finns hela tiden.
  • Anonym (Ledsen själ)
    Anonym (Mia) skrev 2016-10-14 10:39:54 följande:

Min pappa satt rätt illa till för flera år sedan, hade också åkt på lite personliga smällar som gjorde han tog till alkoholen som bedövning och anti-depressivt. Jag läste på och vi hade en liten typ av 'interention'. Men det han tog till sig som var det jag framförde som väldigt viktigt för mig var att aldrig dricka alkohol själv. Alltid bara när man är tillsammans med någon annan. Det var svårt för honom till en början men sedan så blev det rätt mysigt för sambon hans för när hon kom hem vid halv nio efter sena skiftet fanns det två fyllda rödvinsglas och de satte sig ner tillsammans och såg film eller pratade. Han har alltså inte slutat dricka, han har lärt sig hantera det. På fester kan han bli riktigt full, men det kan vem som helst bli.

Ts, sök läkarhjälp och be att få sömnmedicin istället. Du behöver kanske inte börja med att berätta vilka kvantiteter vin du sätter i dig utan säga att du känner enormt sug efter alkohol som avslappning men vill inte fastna i beroende.

Glad att det vände för din pappa, starkt av er alla!
  • Anonym (Ledsen själ)
    Anonym (Röka) skrev 2016-10-14 10:42:02 följande:

Har du provat cannabis? 
    Fungerar också ångestdämpande för många men utan flera av de biverkningar man kan få av alkohol samt inte lika beroendeframkallande. 
    Indica-dominerad strain är att föredra om man mest vill år den lugnande effekten, och vaporizer så man slipper andas in skadlig rök. 

Det bästa är förstås att inte ta några droger, men ibland får man nöja sig med det minst dåliga. 
    Så prova först att bli helt nykter, men klarar du inte det kan det ju vara ett alternativ.

Njä, det är inte för mig.
  • Anonym (Ledsen själ)
    holidodi skrev 2016-10-14 11:01:56 följande:

Jag hade också ett beroende problem förrut, och det enda som fungerade var att när jag tänkte på att nu ska jag mumsa i mig det. Då tog jag något annat som var gott. Som jag vet inte har något effekt. I mitt fall så är det choklad men det kan vara nog så svårt att sluta när man väl börjat och är beroende av något. Så jag började äta äpplen istället. Och visst funkar det, eller gör något annat som dut tycker är jätteroligt för att få bort tankarna om att dricka. Rätt som det är så tänker du inte på det längre. Problemet löst.

Tänker att jag måste börja motionera igen och hoppas få hjälp av det, har startat i dag.
  • Anonym (Ledsen själ)
    klyban skrev 2016-10-14 11:17:03 följande:

Var mer svar i den jag ville ha.
    Dricker du varje dag, genom att du skaffar dig en ny bag in box när den du har tar slut, alltså dricker varje dag.
    Om du köper 3 liter på fredagen och dricker upp denna på fre-sönd, så har det betydligt mindre problem att hantera.
    Än om du sörplar upp dig ~1liter per dag, VARJE dag.
    Men här ska man inte lura sig, minska en sådan konsumtion är inte så lätt heller.

Har hänt att jag haft paus mellan boxarna ett par dagar men oftast har jag nog köpt en ny direkt.
  • Anonym (Ledsen själ)
    klyban skrev 2016-10-14 11:25:31 följande:

Du kan även välja VC och få hjälpt där och med en psykolog tex.
    Men varför inte börja i hemmet, där du sätter dig ner och skriver upp på papper vad du max ska dricka varje vecka.
    Sen tar du dig med lagom fart ned till denna mängd.
    Och börja för guds skulle inte ljuga och greja om alkohol för nära och kära.
    Det är ofta en indikation att det inte går så bra för en.

Håller med, tänker inte ljuga. Har pratat med min man och han har lovat hjälpa mig med att dels avstå egen konsumtion och dels inte köpa hem om jag ber honom.
Svar på tråden Hur FASEN slutar man dricka för mycket?