Hur FASEN slutar man dricka för mycket?
Vad är det med AA som inte är för dig? Har du testat?
Vad är det med AA som inte är för dig? Har du testat?
Till er alla: uppskattar svaren jättemycket, kan ha missat svara på något men skriver ett svar här också:
Har pratat med sambon, han har inte dömt mig alls. Han har väl förstått så klart att det inte är bra men i och med att han vet verkligheten vi lever i har han väl inte velat ställa krav.
Han kommer inte köpa hem mer vin oavsett hur mycket jag ber honom och han kommer inte heller dricka hemma för att vara solidarisk (han är lika måttlig som jag var innan så det är inget problem).
Vi har båda kommit överens om att jag ska vara totalvit en månad tills den tillställningen jag nämnt. Där har jag lovat honom att vara fullständigt medveten om den mängd vin jag dricker till maten och hur det känns att göra det måttligt. Känns det svårt att vara måttlig har jag lovat sluta helt, men målet ÄR att jag ska kunna återgå till den alkoholkonsumtion jag hade innan detta (dvs typ vin hemma en gång i månaden, typ 2 glas).
I dag har jag INTE druckit en droppe. Har gått bra, var lite rastlös så tog en lång motionsrunda och hinkade thé som en tok sedan bara för att ha något att sörpla på. Kändes som en lättnad på många sätt: dels att vara alkoholfri och dels att ha varit rak mot sambon (hittills har jag ju slätat över och han med).
Hade lite vin kvar i en bag in box, det hällde jag ut. Onödigt att fresta mig själv tänker jag.
Tänker ta det en dag i taget, uppdaterar er gärna. Tack för stödet, känns faktiskt bra att skriva om det.
Känner verkligen igen mig! Jag dricker en box på två dagar. Helt sjukt, men jag vet bara inte hur jag ska ta mig ur detta.. Jag mår dåligt psykiskt, är sjukskriven pga utmattningsdepression. Min sambo säger inget alls, men han måste ju märka av detta
Jag har blivit väldigt tolerant, men ändå. Jag går också hos psykolog, mycket berättar jag där, men inte detta...
Detta hittade jag på 1177:
Det kan också gå att ta sig ur ett beroende utan någon speciell behandling. Många ändrar själva sina vanor, kanske med stöd av närstående. Några saker som kan hjälpa:
Dag två nykter kan jag ju räkna hem nu då vi inte har en droppe i huset och det är kväll
Märkligt nog har jag inte känt av något speciellt fysiskt, det förstår jag inte riktigt? Med de kvantiteter jag hällt i mig borde ju liksom kroppen märka att något inte är som det brukar, och när jag googlade stod det om diverse abstinensbesvär.
Men glad att det går bra, tog till 1,5 motion på morgonen för säkerhets skull. Hoppas på lite motiverande viktnedgång på köpet...
Dag tre i morgon!
Dag tre är gjord!
Får nog uppdatera en gång i veckan eller så, annars blir det långtråkigt. Än så länge känns det bra, men då har jag ångesten i schack för tillfället. Det svåraste blir ju när den återkommer :-/
Förstår inte de senaste svaren i tråden. Läser ni bara trådstarten innan ni svarar? Det fungerar inte. Orkar man inte läsa igenom tråden så är det lika bra att låta bli att svara.
Jag tror inte du kommer få någon direkt abstinens, om ens någon då du inte konsumera speciellt mycket.
Vad jag menar med detta, är att de som skickar i sig en box kanske tom två per dag.
Dessa har abstinens, som tom kan vara vara farlig.
Dock kommer det psykiska hålla på driva med dig under en lång tid framöver.
Har inte uppdaterat på några dagar, men Familjeliv har varit (och är) helskumt för mig. Får scrolla en evighet innan jag kommer längst ned i tråden :-/
Har i alla fall gått bra, har motionerat mycket och inte tänkt på vin alls faktiskt. I helgen som var tog jag en folköl till maten, inte för alkoholens skull utan för smaken. Kändes inget speciellt, fick mig i alla fall inte vilja att dra i mig några fler.
Så jag knatar väl på så här, målet är fortfarande att faktiskt kunna umgängesdricka vin på middagar osv. Är tre veckor tills middagen jag är bjuden på och jag har satt en mental gräns på två glas vin den kvällen. Känner jag att det inte fungerar så smidigt som jag tror så får jag ge upp den saken, men jag hoppas ändå att det ska gå (känns som det i alla fall).
Du är stark TS och jag beundrar dig!
Har konsumerat ungefär samma mängd själv. En 3 l bag in box har räckt i ca 3 dagar.
Har sedan tonåren haft en knepig relation till alkohol men inte sett det som något problem då det förut varit så sällan jag druckit. Varje gång jag drack kunde jag inte sluta utan fortsatte tills allt var slut och visst gjorde jag korkade och pinsamma saker. Sedan följde några år då jag knappt drack alls och när jag fick barn höll jag det på den nivån i flera år. När jag blev ensamstående i en stad där jag inte kände någon och inte hade någon direkt hobby blev det svårt att hantera ensamheten när jag var barnledig. Bara ett glas vin framför TV'n, det var väl inte så farligt? Det verkade ju alla andra klara av. Ett glas blev snabbt 7-8 glas och det verkade vara mycket så jag försökte minska mängden. Skaffade större vinglas som jag fyllde till bredden o h drack visst färre glas men mängden var ändå densamma.
Vinet gjorde mig lite gladare och lite tuffare. Jag vågade ge mig ut på krogen helt själv i en stad där jag inte kände någon. Jag fick en del nya bekantskaper men jag fick också bekräftelsen på att det var vinets förtjänst. Till sist ökade även min toleransnivå och det märktes aldrig på mig att jag fått i mig ca 1,5 flaska innan jag gick ut.
Jag vet fortfarande inte om jag var alkoholist men när jag träffade min nuvarande sambo fick jag lov att lägga ner. Det var tufft. Minns att jag någon dag åkte in till bolaget vid lunchtid och köpte en flaska vin som jag fick i mig innan han kom hem från jobbet. Han märkte inget. När jag började ett nytt jobb med så oregelbundna tider fick jag verkligen lägga av. Då blev det kanske en kväll i månaden istället. Fast inte ens då kunde jag dricka med måtta. En flaska vin räckte inte utan jag ville promt ut på krogen för att köpa mer efter det. Någonting konstigt hände sedan och vid varje tillfälle jag fick i mig alkohol svullnade tungan upp. Sedan blev jag rödflammig och täppt i näsan och det kändes som jag var förkyld med feber. Efter bara 1-2 klunkar började jag sluddra. Det visade sig att jag drabbats av alkoholallergi och det var väl en välsignelse. Efter det har jag fått en flaska champagne och en flaska kapten Morgan i present men de står oöppnade sedan nyårsafton 2015.
All lycka till dig!