• Anonym (Socsoc)

Soc?

Om min man söker hjälp för hans cannabismissbruk som han fallit tillbaka till kommer då soc bli inblandat? Vill tillägga att han aldrig röker hemma utan går till sina pundarvänner på kvällarna efter att vårt barn somnat och kommer hem sent...

Han vill söka hjälp men är rädd för myndigheterna och vad dom kan göra...

• Svar på tråden Soc?
  • klyban
    Anonym (Socsoc) skrev 2016-10-19 15:06:43 följande:
    Om min man söker hjälp för hans cannabismissbruk som han fallit tillbaka till kommer då soc bli inblandat? Vill tillägga att han aldrig röker hemma utan går till sina pundarvänner på kvällarna efter att vårt barn somnat och kommer hem sent...
    Han vill söka hjälp men är rädd för myndigheterna och vad dom kan göra...

Sök på VC(psykolog) och berätta inget om barnen, så har jag svårt att se att SOC någonsin kommer få reda på detta.
    Kanske ta en initial och anonym kontakt och se vad de säger själva.
    Sen undrar jag missbruk, drar han iväg varje kväll?

• Anonym (Socsoc)
    klyban skrev 2016-10-19 15:20:05 följande:

Sök på VC(psykolog) och berätta inget om barnen, så har jag svårt att se att SOC någonsin kommer få reda på detta.

Kanske ta en initial och anonym kontakt och se vad de säger själva.

Sen undrar jag missbruk, drar han iväg varje kväll?

Men på vc ser dom väl i hans journaler att han har ett barn?

Ja varje kväll senaste två månaderna... om han inte drar till sina vänner så går iaf ut på en långpromenad och röker, han har då rökat i sin jobb bil...
  • Kjell2

Är han rädd för myndigheter kan han kontakta någon av alla de frivilligoranisationer som försöker hjälpa missbrukare att bli kvitt sitt beroende.

• Anonym (Socsoc)
    Kjell2 skrev 2016-10-19 15:29:25 följande:

Är han rädd för myndigheter kan han kontakta någon av alla de frivilligoranisationer som försöker hjälpa missbrukare att bli kvitt sitt beroende.

Var hittar man dom då? Googlar utan resultat...
  • Anonym (Socsoc)
    klyban skrev 2016-10-19 15:33:23 följande:

Hans rökbeteende låter som det är större risk att han kommer tom åka in på urinprov av polis.

Och det kommer få betydligt djupare problem, och sitter han i bilen och även om han inte kör.

Så är risken att bli av med körkortet mycket stor.

Vad som står i hans journal vet inte jag, det kan bara möjligtvis han veta och kanske du.

Men varför inte börja med ett anonymt samtal, till någon som kan detta.

Men kan du inte säga till han att sluta med cannabis, det är inte speciellt svårt.

Eller åtminstone hålla sig till helgerna på sin höjd eller som första mål.

Eftersom THC sitter i ca8-10h, och röker han rätt sent på kvällen och han får stanna och bli drogtestad.

Så har han inget körkort på ett bra tag, en massa pengar att lägga ut på urinprover under lång tid också.

Han har rökt fram och tillbaka i 10 år. Han slutade när jag blev gravid för 1,5 år sedan men sen började han röka nån gång ibland och det har nu lett tillbaka till samma gamla vanliga. Har förklarat för honom att jag inte vill att vårt barn ska leva med en missbrukare till pappa och att jag inte vill vara med honom ifall han inte slutat helt.

Han kan sluta det vet jag men hans problem är att hålla sig från att börja igen. Han måste ju sluta umgås med sina polare som han känt sen barnsben.
  • Kjell2
    Anonym (Socsoc) skrev 2016-10-19 16:32:01 följande:
    Var hittar man dom då? Googlar utan resultat...
    Kolla
    Anonyma narkomaner
    RIA
    12-stegs programmet
    Kyrkan

• Anonym (Barnet först)

Det enda rätta att göra i denna situation är att lämna pappan och frivilligt kontakta soc så att de kan hjälpa din man att bli ren. Se till att de ser att du gör en helhjärtad ansträngning att skydda ditt barn genom att inte leva med en missbrukare. När han sen är ren kan ni försöka leva ihop igen om soc tycker det är lämpligt. Du har en skyldighet gentemot ditt barn här att se till att hen inte växer upp med en missbrukande pappa. Risken är också att barnet exponeras för drogen genom att pappan har rök i hår, kläder och utandningsluft samt eventuellt i svett o dyl (är osäker på hur cannabis utsöndras från kroppen, men även små mängder kan vara skadligt för en baby).

Det här handlar inte om att "inte blanda in soc", det handlar odelat om vad som är bäst för barnet i fråga. Din mans missbruk kommer komma fram till soc på ett eller annat sätt förr eller senare, och kommer det då fram att du försökt hemlighålla din mans missbruk för att soc inte ska bli inblandade så kommer du troligtvis också bedömas som olämplig vårdnadshavare och då kan barnet omhändertas och i värsta fall får du aldrig se ditt barn igen. Är du beredd att ta den risken?

• Anonym (Barnet först)

Jag förstår inte alls resonemanget hos varken TS eller ni andra som svarat i tråden.

Ni tycker det är okej att barn växer upp med missbrukande föräldrar, så länge soc inte lägger sig i. Ni normaliserar missbruket hos föräldern. Ni tycker det är bättre med en missbrukande förälder än en som är frånvarande.

Ni tycker SOC gör fel och att de är att skylla för att barnen får det jobbigt. Ni reflekterar inte alls över att föräldern gör något olagligt (att diskutera huruvida cannabis borde vara lagligt är inte relevant här, i dagsläget är det olagligt och det betraktas av de allra flesta som ohälsosamt och skadligt för barn att växa upp med missbrukande föräldrar). Den som gör fel här är inte soc utan föräldern som missbrukar och även föräldern som skyddar den missbrukande föräldern.

Och Ninnie, visst är det bättre att barnen trots allt har dig fortfarande ändå, än att de är placerade hos främlingar i fosterhem där de skulle få sakna BÅDE mamma och pappa? Hur tror du barnen kommer resonera när de blir äldre och inser att pappa valde drogerna över sina barn? Kommer dom tycka synd om pappa tror du? Tror du dom kommer vara bittra på dig för att ni separerade så att de skulle få stanna hos dig?

• Anonym (bla bla)
    klyban skrev 2016-10-19 19:39:30 följande:

Pratar vi nu om den medicinska diagnoser för missbruk/beroende som sjukvården ställer och deras kriterier?

Ja vad skulle man annars mena? Vad menar du?
  • klyban
    Anonym (bla bla) skrev 2016-10-19 20:03:31 följande:
    Ja vad skulle man annars mena? Vad menar du?
    Då måste jag tillstå att det inte finns nått i TS som tyder på ett missbruk, utan på sin höjd beroende.
    Missbruk är en term man gärna kastar ur sig när det kommer till cannabis, då de tror att ta en olaglig drog gör en till missbrukare.
    Varför det är så kan man undra, stigma är nog en anledning och okunskap annan.
  • klyban
    Anonym (Omg) skrev 2016-10-19 20:21:36 följande:
    Shit. Menar svenska myndigheter att det är lika skadligt att nyttja cannabis för rekreation som att använda amfetamin? Det låter sjukt galet. Kanske dags att de vaknar??

Samhället har väldigt länge menat på att det inte är någon skillnad på att vara brukar/missbrukare av någon drog.
    Att det inte finns några lätta och tunga droger, utan bara tunga droger.
    Kanske det är därför vi ligger tvåa i dödsstatistiken i EU.
    Lustigt nog så ligger Portugal nu näst sist om minst döda(per capita pratar vi om), de som hade mest problem i EU innan.

• Anonym (bla bla)
    klyban skrev 2016-10-20 06:44:55 följande:

Då måste jag tillstå att det inte finns nått i TS som tyder på ett missbruk, utan på sin höjd beroende.

Missbruk är en term man gärna kastar ur sig när det kommer till cannabis, då de tror att ta en olaglig drog gör en till missbrukare.

Varför det är så kan man undra, stigma är nog en anledning och okunskap annan.

Tycker att ts sambo har ett rätt extensivt bruk av cannabis. Vi vet ju inte allt men gissningsvis rör det sig faktiskt om ett missbruk.
  • klyban
    Anonym (bla bla) skrev 2016-10-20 06:49:43 följande:
    Tycker att ts sambo har ett rätt extensivt bruk av cannabis. Vi vet ju inte allt men gissningsvis rör det sig faktiskt om ett missbruk.

Jag väljer att inte gissa, utan använda den information som kan styrka bruk/beroende/missbruk.
    Så med den information som finns, och med varje dag konsumtion, så säger jag beroende i så fall.
    Men sen om det visar sig att det är ett missbruk, så ändrar vi det till missbruk.
    Folk är tyvärr extremt slarviga på detta område, och slänger ur sig missbruk när inte ett sådant ens i närheten existerar.
    Ser ingen poäng med att kalla bruk/beroende för missbruk, eller kalla missbruk för bruk/beroende.
    Utan man ska vara korrekt, och det kan vi inte riktigt veta än.
    I all fall inte utan den information om hur detta missbruk ter sig.

• klyban

Det är rätt enkelt om man tänker efter det allra minsta, här behöver jag inte gissa då jag står här med en källa som TS som kan berätta exakt hur det ter sig.
    Där hon kan berätta hur han beter sig i övrigt och det som inte redan tagits upp.
    Men eftersom det handlar om bil, så är nog risken rätt stor att han använder denna under berusningen.
    Och då är det inte längre större tvekan.
    Så vi behöver inte gissa!!!

Svar på tråden Soc?