• klyban

Soc?

Anonym (Socsoc) skrev 2016-10-19 15:06:43 följande:
    Om min man söker hjälp för hans cannabismissbruk som han fallit tillbaka till kommer då soc bli inblandat? Vill tillägga att han aldrig röker hemma utan går till sina pundarvänner på kvällarna efter att vårt barn somnat och kommer hem sent...
    Han vill söka hjälp men är rädd för myndigheterna och vad dom kan göra...

Sök på VC(psykolog) och berätta inget om barnen, så har jag svårt att se att SOC någonsin kommer få reda på detta.
    Kanske ta en initial och anonym kontakt och se vad de säger själva.
    Sen undrar jag missbruk, drar han iväg varje kväll?

• klyban
    Anonym (bla bla) skrev 2016-10-19 20:03:31 följande:
    Ja vad skulle man annars mena? Vad menar du?
    Då måste jag tillstå att det inte finns nått i TS som tyder på ett missbruk, utan på sin höjd beroende.
    Missbruk är en term man gärna kastar ur sig när det kommer till cannabis, då de tror att ta en olaglig drog gör en till missbrukare.
    Varför det är så kan man undra, stigma är nog en anledning och okunskap annan.
  • klyban
    Anonym (Omg) skrev 2016-10-19 20:21:36 följande:
    Shit. Menar svenska myndigheter att det är lika skadligt att nyttja cannabis för rekreation som att använda amfetamin? Det låter sjukt galet. Kanske dags att de vaknar??

Samhället har väldigt länge menat på att det inte är någon skillnad på att vara brukar/missbrukare av någon drog.
    Att det inte finns några lätta och tunga droger, utan bara tunga droger.
    Kanske det är därför vi ligger tvåa i dödsstatistiken i EU.
    Lustigt nog så ligger Portugal nu näst sist om minst döda(per capita pratar vi om), de som hade mest problem i EU innan.

• klyban
    Anonym (bla bla) skrev 2016-10-20 06:49:43 följande:
    Tycker att ts sambo har ett rätt extensivt bruk av cannabis. Vi vet ju inte allt men gissningsvis rör det sig faktiskt om ett missbruk.

Jag väljer att inte gissa, utan använda den information som kan styrka bruk/beroende/missbruk.
    Så med den information som finns, och med varje dag konsumtion, så säger jag beroende i så fall.
    Men sen om det visar sig att det är ett missbruk, så ändrar vi det till missbruk.
    Folk är tyvärr extremt slarviga på detta område, och slänger ur sig missbruk när inte ett sådant ens i närheten existerar.
    Ser ingen poäng med att kalla bruk/beroende för missbruk, eller kalla missbruk för bruk/beroende.
    Utan man ska vara korrekt, och det kan vi inte riktigt veta än.
    I all fall inte utan den information om hur detta missbruk ter sig.

• klyban

Det är rätt enkelt om man tänker efter det allra minsta, här behöver jag inte gissa då jag står här med en källa som TS som kan berätta exakt hur det ter sig.
    Där hon kan berätta hur han beter sig i övrigt och det som inte redan tagits upp.
    Men eftersom det handlar om bil, så är nog risken rätt stor att han använder denna under berusningen.
    Och då är det inte längre större tvekan.
    Så vi behöver inte gissa!!!

Svar på tråden Soc?