• Anonym (Små korkad)

Hur lägger man schema? Hjälp!

Hej alla kloka,
    Jag behöver er expertis i det här med att lägga schema och räkna ut arbetstid och procent då jag inte får vårt arbetschema att stämma och jag blir tokig snart!
    Känner mig så jäkla trög men vill verkligen få ordning på detta. 
    Vi arbetar på en mindre restaurang och har blandade tider samt helg och vardagar

Vi har idag ett schema som är indelat på 4 veckor och sedan börjar det om igen från början. Man skulle alltså kunna säga ett rullande 4 veckor schema, men eftersom vi jobbar både helg och vardagar så får jag inte grepp om hur man ska räkna ut arbetstiden samt hur många procent vi jobbar.

Hjälp! Finns det någon klok och vänlig som kan förklara om jag visar vilka tider vi arbetar?
    Eller ge förslag på ett bra program som fixar. Jag är världssämst på excel bör tilläggas.

Skulle uppskatta detta enormt om någon ville hjälpa mig!

• Svar på tråden Hur lägger man schema? Hjälp!
  • Anonym (Signe)

Räkna först ut hur många timmar alla ska göra per fyraveckorsperiod. Börja med att bemanna helgerna (t ex varannan helg). Håll koll på ATL. Lägg ut resterande dagar.

• Anonym (Quinyx)

Quinyx är det smidigaste programmet jag har laggt schema i, mycket enkelt och räknar ut allt. Men kanske dyrt vet ej

• Anonym (Små korkad)

Om man lägger ihop timmarna för dessa 4 veckor (28 dagar)  så hamnar vi på:
    Kollega 1: 160 timmar  ( anställd 100%)
    Kollega 2: 160 timmar (anställd 100%)
    Kollega 3: 144 timmar ( timanställd)
    Hur räknar jag ut kollega 3 arbetsprocent baserat på detta? 

I vårt lönerapporteringsystem så är det den 15e varje månad som är brytdag. Spelar detta någon roll för schemat?

• Anonym (Ja)

Om 160 h är 100% så är nr 3 så 144 h 90%.

• Anonym (Ellen)
    Anonym (Små korkad) skrev 2016-10-21 13:07:28 följande:

Om man lägger ihop timmarna för dessa 4 veckor (28 dagar)  så hamnar vi på:
    Kollega 1: 160 timmar  ( anställd 100%)
    Kollega 2: 160 timmar (anställd 100%)
    Kollega 3: 144 timmar ( timanställd)
    Hur räknar jag ut kollega 3 arbetsprocent baserat på detta? 

I vårt lönerapporteringsystem så är det den 15e varje månad som är brytdag. Spelar detta någon roll för schemat?

För schemat spelar det ingen roll när brytdatumet är.
    Utan schemat utgår alltid från heltidsmåttet och sen hur många rullande veckor man har.
    Vissa kalendermånader om du räknar månad för månad, kommer att innebära mer arbetstid i timmar än andra månader, eftersom en månad inte är 28 dagar.
    Det borde också innebära att din timavlönade kollega får olika antal timmar utbetalt månad för månad, av samma anledning.
    Men huvudsaken är att ni utgår från heltidsmåttet och tar det x antal veckor ni har schema för och då ska det stämma. Sen rullar det ju bara på.
  • Anonym (m)
    Anonym (Ja) skrev 2016-10-21 13:12:36 följande:

Om 160 h är 100% så är nr 3 så 144 h 90%.

Kan vara snäll och tillägga att du räknar det som 144/160 vilket ger 0,9.

1 motsvarar 100% och 0,9 blir således 90%. Du kan multiplicera resultatet med 100 så får du procentsatsen (0,9*100=90).
  • MsM84

Följer man HRFs kollektivavtal är heltid 40h/vecka. Lägger du schemat på 4 veckor blir heltid 40h x 4 v = 160 h. Jobbar man 144h så blir 144 / 160 = 90%. Tänk på att om du har någon anställd som extra på timmar och alltså inte är garanterad några timmar enligt anställningsavtalet så är det inte ok att ha dem på löpande schema, och den anställde har ingen uppsägningstid så den kan sticka när den vill. 

Sen är frågan om ni har rast som dras av från arbetstiden eller om ni bara har måltidsuppehåll (=ingen rast dras, men man får helt enkelt äta när det passar verksamheten och vara beredd att avbryta mitt i). 

Svar på tråden Hur lägger man schema? Hjälp!