• 2Februaribarn

    Kall bilfärd

    Hejsan!

    Nu när hösten infunnit sig och vintern kommer med stormsteg så har ett bekymmer dykt upp i vår vardag.

    När barnen ska lämnas på förskolan på morgonarna så är det iskallt inne i bilen. Vilket säkert ett bekymmer för många andra. Barnen har varsin uppsättning med fleecekläder (tröja med högre hals och byxa) samt mössa och vantar och såklart sina vanliga kläder under. Det sägs ju att man inte ska köra med barnen när de har sina vinteroveraller/vinterjackor på, då de ytterkläderna gör att bältet spänns långt från kroppen. Men båda våra barn fryser trots dessa kläder på under sin bilfärd till förskolan.

    Min fråga är: hur gör ni andra?

    Har någon ex en åkpåse med plats för bältet i sin bilstol?

    Hur många lager med kläder kan vi ha på barnen innan det blir en "fara" för säkerheten?

    Som sagt frågorna är många så kom gärna med tips och förslag på hur ni gör så vi kan hjälpa varandra.

    Säkerheten går såklart före allt. Hellre att de fryser den bilfärden än att de inte sitter säkert i sina bilstolar!

    Tacksam för era tankar!

    Hälsningar från oss

  • Svar på tråden Kall bilfärd
  • cosinus

    bor i norra norrland. Faktiskt aldrig sett en enda person undvika vinterkläder till sina barn i bilen till och från dagis. Vi och de flesta jag känner gör det om vi ska åka långt men till och från skola/dagis/aktiviteter nope....

    Sen har de såklart inte värsta sortens bylsiga kläder heller men tunna smidiga overaller typ reima det åker alla runt med här uppe, även mina barn. Det blir helt ohållbart att sätta sig i en bil i -25 och inte få ha ytterkläder.

  • Mascaraklumpar

    Vi har en mysig filt i bilen som vi lägger på dottern på morgnarna. I vintras när det var som kallast fick hon ha min dunjacka över sig.

  • Fia 28

    Förstår inte problemet med ytterkläder i bilen. Du har väl själv ytterkläder på i bilen? Så länge du inte har ytterkläder i allt för stor storlek eller 5cm dun, så förstår jag inte hur det ska påverka säkerheten.

  • Gullefjuns mamma
    Fia 28 skrev 2016-10-25 11:09:22 följande:

    Förstår inte problemet med ytterkläder i bilen. Du har väl själv ytterkläder på i bilen? Så länge du inte har ytterkläder i allt för stor storlek eller 5cm dun, så förstår jag inte hur det ska påverka säkerheten.


    Säkerhetsbältet ska ligga nära kroppen annars fungerar det inte som det ska. Jag knäpper alltid upp vinterjackan så att bältet ligger mot tröjan.

    teknikensvarld.se/barn-i-vinterklader-i-bilen-kan-vara-livsfarligt-229764/

    Bild från artikeln i länken.

  • Fia 28
    Gullefjuns mamma skrev 2016-10-25 11:16:52 följande:
    Säkerhetsbältet ska ligga nära kroppen annars fungerar det inte som det ska. Jag knäpper alltid upp vinterjackan så att bältet ligger mot tröjan.

    teknikensvarld.se/barn-i-vinterklader-i-bilen-kan-vara-livsfarligt-229764/

    Bild från artikeln i länken.
    Artikeln nämner endast tjocka vinterkläder som dunjacka, så nåt mera normaltjockt funkar säkert bättre. Trodde det var självklart att man spänner bältet lite hårdare om man har tjocka kläder på sej.
    Dessutom har inte usa samma säkerhet när det gäller barnstolar som vi i norden har. De rekommenderar ju inte ens att små barn åker bakåtvänt.
  • Gullefjuns mamma
    Fia 28 skrev 2016-10-25 13:55:26 följande:

    Artikeln nämner endast tjocka vinterkläder som dunjacka, så nåt mera normaltjockt funkar säkert bättre. Trodde det var självklart att man spänner bältet lite hårdare om man har tjocka kläder på sej.

    Dessutom har inte usa samma säkerhet när det gäller barnstolar som vi i norden har. De rekommenderar ju inte ens att små barn åker bakåtvänt.


    Barn är ofta ute några timmar om dagen och har tjocka vinterkläder. I synnerhet norr om Dalälven. Dunjacka är rätt gött när det är 20 minus.

    Vanliga bälten spänner man inte utan regleras ju med någon sorts fjäder. Det är bara i bilbarnstolarna man spänner bältet. Och även om man spänner blir det inte lika bra. Bältet glider lättare av.

    Om de har sämre säkerhetstänk i USA och ändå förordar att man tar av overallen är det väl snarast ett tecken på att det är väldigt grundläggande?

    Var rädd om dig och dina barn!
  • Fia 28
    Gullefjuns mamma skrev 2016-10-25 14:04:28 följande:
    Barn är ofta ute några timmar om dagen och har tjocka vinterkläder. I synnerhet norr om Dalälven. Dunjacka är rätt gött när det är 20 minus.

    Vanliga bälten spänner man inte utan regleras ju med någon sorts fjäder. Det är bara i bilbarnstolarna man spänner bältet. Och även om man spänner blir det inte lika bra. Bältet glider lättare av.

    Om de har sämre säkerhetstänk i USA och ändå förordar att man tar av overallen är det väl snarast ett tecken på att det är väldigt grundläggande?

    Var rädd om dig och dina barn!
    Jag bor rejält mycket längre norrut än Dalälven, så här tar man nog inte frivilligt av sej några vinterjackor i bilen inte. Skulle aldrig köpa en dunjacka åt ett barn heller för den delen. 
  • Gullefjuns mamma
    Fia 28 skrev 2016-10-25 14:13:10 följande:

    Jag bor rejält mycket längre norrut än Dalälven, så här tar man nog inte frivilligt av sej några vinterjackor i bilen inte. Skulle aldrig köpa en dunjacka åt ett barn heller för den delen. 


    Jaha. Jag förstår inte riktigt vad du argumenterar emot. Det spelar liksom ingen roll om du har lust att ta av jackan eller ej. Faktum kvarstår att tjocka kläder under bilbältet innebär en ökad risk för både barn och vuxna.

    www.expressen.se/motor/9-av-10-slarvar-med-barns-sakerhet-i-bilen/

    www.korkortskolan.se/korkortsteori/sakerhet-i-bilen
  • Fia 28
    Gullefjuns mamma skrev 2016-10-25 14:21:28 följande:
    Jaha. Jag förstår inte riktigt vad du argumenterar emot. Det spelar liksom ingen roll om du har lust att ta av jackan eller ej. Faktum kvarstår att tjocka kläder under bilbältet innebär en ökad risk för både barn och vuxna.

    www.expressen.se/motor/9-av-10-slarvar-med-barns-sakerhet-i-bilen/

    www.korkortskolan.se/korkortsteori/sakerhet-i-bilen
    Tycker bara det är konstigt att jag aldrig nånsin hört om någon som glidigt ur bältet pga vinterkläderna. 
  • Gullefjuns mamma
    Fia 28 skrev 2016-10-25 14:43:00 följande:

    Tycker bara det är konstigt att jag aldrig nånsin hört om någon som glidigt ur bältet pga vinterkläderna. 


    De brukar nog inte vara så specifika i nyhetsrapporteringen. Det står bara hur många som skadats eller dött, av hänsyn till omkomna och anhöriga.
  • pigglet

    Tack och lov är det ju inte SÅ vanligt med allvarliga krockar med bakåtvända barn. De är endast en liten del i olycksstatistiken.
    Sista åren ska inte ett enda bakåtvänt barn ha omkommit i Sverige.
    Det beror inte på att inga barn åker med overall i bilen, bara att just i de allvarliga krockarna har inget sådant barn varit inblandat, kanske?

    De ska inte ha vinterkläder i bilen, jag vet. Jag har sett klipp på Youtube. Till o från förskola osv har de ändå haft det. Ofta kör vi bara på 50-vägar då. Vid längre körningar är det fleece som gäller, med en filt över.

  • 2Februaribarn

    Tack för tips om kupévärmare. Ska kolla upp det!

    Vi kommer aldrig chansa och köra med tjocka vinteroveraller på barnen under vintertider.

    Jag personligen vill aldrig riskera något när det gäller mina barn. Oavsett hur kort bilfärd det är eller hur "liten" risken är.

Svar på tråden Kall bilfärd