• 1Carro82

gå-bort-vin

Hej! Jag skulle vilja ha era tips på bra viner att ge bort när man är hembjuden på middag till folk. Något som folk brukar gilla och som ligger runt 70-90 kr nånting. Helst röda men har någon nåt tips på nåt riktigt bra vitt så funkar det med

• Svar på tråden gå-bort-vin
  • Carambolan

Det fairtrademärkta som heter Adobe tycker jag är bra "standardvin" som passar det mesta. Köper aldrig något annat än eko/fairtrade själv och utbudet är tyvärr ganska litet då.

• Duckan

Lite dyrare än vad du frågade efter, men jag tipsar om denna ändå:
    https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/cotes-du-rhone-201101

Billigare varianter:
    https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/chateau-de-seguin-395801
    https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/chateau-pech-latt-223301
    https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/castelforte-634601
    https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/villa-puccini-3241701
    https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/tommasi-graticcio-appassionato-535401

• Farfallos

Nu är jag inte på något vis en von Oben, utan snarare arbetarklass, men att ge bort en flaska vin till värdet av en stor stark på krogen, det tycker jag är skamligt futtigt. Ett vin i den prisklassen är ju vad folk dricker när de unnar sig ett glas till middagen mitt i veckan. Själv tar jag alltid med något för minst 200 kr, och Champagne är alltid uppskattat.

Inte för att det har direkt med saken att göra, men det man ofta blir bjuden på (middag, drinkar, snacks) är ju alltid mer värt än 90 kr, så det är ju inte fel att ta i lite mer än så. Dessutom är ju oftast en inbjudan ett trevligt tilltag som kräver en viss uppoffring och personligt engagemang, och att då bara svänga förbi bolaget och köpa något för kanske 80 spänn tycker jag känns skämmigt. Då kommer jag faktiskt hellre utan något alls.

• Dixie
    Farfallos skrev 2016-10-26 09:02:37 följande:

Nu är jag inte på något vis en von Oben, utan snarare arbetarklass, men att ge bort en flaska vin till värdet av en stor stark på krogen, det tycker jag är skamligt futtigt. Ett vin i den prisklassen är ju vad folk dricker när de unnar sig ett glas till middagen mitt i veckan. Själv tar jag alltid med något för minst 200 kr, och Champagne är alltid uppskattat.

Inte för att det har direkt med saken att göra, men det man ofta blir bjuden på (middag, drinkar, snacks) är ju alltid mer värt än 90 kr, så det är ju inte fel att ta i lite mer än så. Dessutom är ju oftast en inbjudan ett trevligt tilltag som kräver en viss uppoffring och personligt engagemang, och att då bara svänga förbi bolaget och köpa något för kanske 80 spänn tycker jag känns skämmigt. Då kommer jag faktiskt hellre utan något alls.

Presenten ska ju inte på något sätt ersätta kostnaden för middagen, utan ett trevligt sätt att tacka för man fick komma - att komma tomhänt än ju ett större etikettsbrott och ganska oförskämt!
  • Farfallos
    Dixie skrev 2016-10-26 09:09:49 följande:
    Presenten ska ju inte på något sätt ersätta kostnaden för middagen, utan ett trevligt sätt att tacka för man fick komma - att komma tomhänt än ju ett större etikettsbrott och ganska oförskämt!
    Jag vet inte om du har problem med läsförståelsen eller om det är något annat, men det var ju precis det jag menade - att gå-bort-vinet inte är betalning. Men att springa in på bolaget och lite hastigt rycka ett vin med snygg etikett för 90 spänn är en så liten uppoffring att det i sig är skämmigt. Lite mer tanke, engagemang, personligt val eller monetärt värde anser jag att det måste vara.

...och till den som bara ser pengar (och siktar på 70 - 90 kr) så vill jag påminna om att värdet av det man blir bjuden på oftast överstiger 90 kr.
  • nnnnnnnn

annars brukar jag gå och fråga på systembolaget. Det som jobbar där är oftast väldigt duktiga och kan sin sak, eller hämtar de en som är mer säker på sortimentet.

Jag brukar vara brutalt ärlig med vad jag söker tex

en present som kostar max 100 kr och har en ovanlig flaska, så att den som får den inte direkt känner igen den

ett vin som kostar runt 80 kr, men smakar som ett dyrare

ett extremt lättdrucket vin att ha till grillfesten

osv.

• Anne på Grönkulla 1
    Farfallos skrev 2016-10-26 09:02:37 följande:

Här håller jag med, även om det till viss del beror på vilken umgängeskrets man har. Om alla är fattiga studenter t.ex., så kan det vara det normala med ett gå-bort-vin för 79 kr. Men visst är det roligare, OM man ska få ett vin vilket jag tycker är lite fantasilöst hur eller hur, att få ett riktigt bra vin, som man kan roa sig med att hitta alla smakerna och dofterna i... ett som man inte skulle köpa åt sig själv annat än mycket sällan.
  • 1Carro82
    Farfallos skrev 2016-10-26 09:29:01 följande:
    Jag vet inte om du har problem med läsförståelsen eller om det är något annat, men det var ju precis det jag menade - att gå-bort-vinet inte är betalning. Men att springa in på bolaget och lite hastigt rycka ett vin med snygg etikett för 90 spänn är en så liten uppoffring att det i sig är skämmigt. Lite mer tanke, engagemang, personligt val eller monetärt värde anser jag att det måste vara.

...och till den som bara ser pengar (och siktar på 70 - 90 kr) så vill jag påminna om att värdet av det man blir bjuden på oftast överstiger 90 kr.
    Nu funkar jag och mina vänner uppenbarligen inte som du och jag undrar lite vem det är som "bara ser pengar", men tack för din input.
    Till er som kommit med tips, hjärtligt tack!
Svar på tråden gå-bort-vin