Farfallos skrev 2016-10-26 09:02:37 följande:
Nu är jag inte på något vis en von Oben, utan snarare arbetarklass, men att ge bort en flaska vin till värdet av en stor stark på krogen, det tycker jag är skamligt futtigt. Ett vin i den prisklassen är ju vad folk dricker när de unnar sig ett glas till middagen mitt i veckan. Själv tar jag alltid med något för minst 200 kr, och Champagne är alltid uppskattat.
Inte för att det har direkt med saken att göra, men det man ofta blir bjuden på (middag, drinkar, snacks) är ju alltid mer värt än 90 kr, så det är ju inte fel att ta i lite mer än så. Dessutom är ju oftast en inbjudan ett trevligt tilltag som kräver en viss uppoffring och personligt engagemang, och att då bara svänga förbi bolaget och köpa något för kanske 80 spänn tycker jag känns skämmigt. Då kommer jag faktiskt hellre utan något alls.
Här håller jag med, även om det till viss del beror på vilken umgängeskrets man har. Om alla är fattiga studenter t.ex., så kan det vara det normala med ett gå-bort-vin för 79 kr. Men visst är det roligare, OM man ska få ett vin vilket jag tycker är lite fantasilöst hur eller hur, att få ett riktigt bra vin, som man kan roa sig med att hitta alla smakerna och dofterna i... ett som man inte skulle köpa åt sig själv annat än mycket sällan.