• 1Carro82

gå-bort-vin

Hej! Jag skulle vilja ha era tips på bra viner att ge bort när man är hembjuden på middag till folk. Något som folk brukar gilla och som ligger runt 70-90 kr nånting. Helst röda men har någon nåt tips på nåt riktigt bra vitt så funkar det med

• Svar på tråden gå-bort-vin
  • Dixie
    Farfallos skrev 2016-10-26 09:29:01 följande:

Jag vet inte om du har problem med läsförståelsen eller om det är något annat, men det var ju precis det jag menade - att gå-bort-vinet inte är betalning. Men att springa in på bolaget och lite hastigt rycka ett vin med snygg etikett för 90 spänn är en så liten uppoffring att det i sig är skämmigt. Lite mer tanke, engagemang, personligt val eller monetärt värde anser jag att det måste vara.

...och till den som bara ser pengar (och siktar på 70 - 90 kr) så vill jag påminna om att värdet av det man blir bjuden på oftast överstiger 90 kr.

Är det mer engagemang bakom en present som kostar 200kr??

Tycker du mest framstår som snobbig och nyrik - utan att ha ngn koll på vett och etikett........
  • Famous

Lindemans röda vin shiraz är väldigt gott och brukar vara omtyckt av de flesta som gillar rödvin. Ligger på 79 kr tror jag. Alldeles lagom om man ska bort på middag. Att enbart köpa dyra viner för att det är "skämmigt" låter ju fjantigt.

Då är det ju fånigare att köpa dyrt som för att imponera. Det resulterar ju bara i att nästa gång ska det kanske överträffas. Beror väl vilken vänskapskrets man har iof. .m

Hos oss tar vi med nåt vin som sagt för nån hundring Max.

En sak om det är tex nyår. Då kan det väl va kul med nåt finare vin. Eller .. En flaska Lindemans och en blombukett eller nåt ljus.

Men för övrigt låter det bara fjantigt. Man bjuder väl sina vänner för att man vill ses och inget annat.

• 1Carro82
    Famous skrev 2016-10-26 19:09:15 följande:

Lindemans röda vin shiraz är väldigt gott och brukar vara omtyckt av de flesta som gillar rödvin. Ligger på 79 kr tror jag. Alldeles lagom om man ska bort på middag. Att enbart köpa dyra viner för att det är "skämmigt" låter ju fjantigt.

Då är det ju fånigare att köpa dyrt som för att imponera. Det resulterar ju bara i att nästa gång ska det kanske överträffas. Beror väl vilken vänskapskrets man har iof. .m

Hos oss tar vi med nåt vin som sagt för nån hundring Max.

En sak om det är tex nyår. Då kan det väl va kul med nåt finare vin. Eller .. En flaska Lindemans och en blombukett eller nåt ljus.

Men för övrigt låter det bara fjantigt. Man bjuder väl sina vänner för att man vill ses och inget annat.

Du resonerar precis som jag Tack för tipset!
  • Duckan

Håller också med ang den där pris-hetsen. Beror väl på var man ska och vilken relation man har till den som bjuder in tycker jag.
    Ex, våra närmaste vänner som vi har middagar med i tid och otid, där är det typ en box i handen som gäller eller nån flaska umgås-vin som vi kallar det.

• Farfallos
    Dixie skrev 2016-10-26 18:52:29 följande:
    Är det mer engagemang bakom en present som kostar 200kr??
    Tycker du mest framstår som snobbig och nyrik - utan att ha ngn koll på vett och etikett........
    Oj, ytterligare en person som har svårt med läsförståelsen...

Om du hade förstått vad du citerade så hade du aldrig behövt fråga om det ligger mer engagemang bakom en present för 200 kr, för det var inte vad jag skrev. Jag tar det igen:

"Lite mer tanke, engagemang, personligt val eller monetärt värde anser jag att det måste vara." Jag (och säkert många med mig) tycker helt enkelt inte om tanken på att få en present av något där den bärande tanken från givaren har varit att komma undan så billigt som möjligt. Men det inte INTE att presenten måste vara dyr, utan det kan gärna (eller hellre) vara lite tanke, engagemang eller personligt val istället. För mig signalerar ett "gå-bort-vin" i 70-till-90-klassen inget annat än att pliktskyldigt komma undan på det enklaste och billigaste sättet. När jag tar med ett anonymt gå-bort-vin så är min nedre gräns 200 kr, men oftast tar jag nog faktiskt med billigare saker än så. I september var vi en vecka i Moseldalen och besökte ett antal vingårdar, och till alla bjudningar vi varit på sedan dess så har värdinnan vid ett par tillfällen av oss fått "ett personligt val" snarare än ett vin av högt monetärt värde. Och har man inte varit och köpt vin direkt på vingårdar så kan alla med ganska så lite research hitta ett personligt val på systembolaget (inklusive beställningssortimentet). Förra helgen fick han som bjöd på grillat vildsvin en låda öl (ur just beställningssortimentet) från sin födelseort Gotland. Den kostade visserligen 400, men det var ju inte priset som var det värdefulla, utan att jag just hade besvärat mig med att beställa hem det. 

Du förstår lilla Dixie, att om du ska försöka få mig att framstå som en nyrik idiot som anser att det ligger mer engagemang i en dyrare present så får du nog låta bli att använda ditt trubbiga intellekt på ett så klumpigt sätt som du gjorde, och helt enkelt strunta i att lägga ord i min mun. Det tilltaget hör nämligen inte alls till god "vett och etikett".
  • Påven Johanna II
    Farfallos skrev 2016-10-27 08:48:22 följande:
    Oj, ytterligare en person som har svårt med läsförståelsen...

Om du hade förstått vad du citerade så hade du aldrig behövt fråga om det ligger mer engagemang bakom en present för 200 kr, för det var inte vad jag skrev. Jag tar det igen:

"Lite mer tanke, engagemang, personligt val eller monetärt värde anser jag att det måste vara." Jag (och säkert många med mig) tycker helt enkelt inte om tanken på att få en present av något där den bärande tanken från givaren har varit att komma undan så billigt som möjligt. Men det inte INTE att presenten måste vara dyr, utan det kan gärna (eller hellre) vara lite tanke, engagemang eller personligt val istället. För mig signalerar ett "gå-bort-vin" i 70-till-90-klassen inget annat än att pliktskyldigt komma undan på det enklaste och billigaste sättet. När jag tar med ett anonymt gå-bort-vin så är min nedre gräns 200 kr, men oftast tar jag nog faktiskt med billigare saker än så. I september var vi en vecka i Moseldalen och besökte ett antal vingårdar, och till alla bjudningar vi varit på sedan dess så har värdinnan vid ett par tillfällen av oss fått "ett personligt val" snarare än ett vin av högt monetärt värde. Och har man inte varit och köpt vin direkt på vingårdar så kan alla med ganska så lite research hitta ett personligt val på systembolaget (inklusive beställningssortimentet). Förra helgen fick han som bjöd på grillat vildsvin en låda öl (ur just beställningssortimentet) från sin födelseort Gotland. Den kostade visserligen 400, men det var ju inte priset som var det värdefulla, utan att jag just hade besvärat mig med att beställa hem det. 

Du förstår lilla Dixie, att om du ska försöka få mig att framstå som en nyrik idiot som anser att det ligger mer engagemang i en dyrare present så får du nog låta bli att använda ditt trubbiga intellekt på ett så klumpigt sätt som du gjorde, och helt enkelt strunta i att lägga ord i min mun. Det tilltaget hör nämligen inte alls till god "vett och etikett".
    Hade hellre huggit av mig handen än skrivit "lilla Dixie" (eller vilket namn/nick som helst). Detta trots att inte jag heller ger gå-borts-presenter i den prisklass som efterfrågas här.

• Anne på Grönkulla 1
    Duckan skrev 2016-10-27 08:46:56 följande:

Håller också med ang den där pris-hetsen. Beror väl på var man ska och vilken relation man har till den som bjuder in tycker jag.
    Ex, våra närmaste vänner som vi har middagar med i tid och otid, där är det typ en box i handen som gäller eller nån flaska umgås-vin som vi kallar det.

Jo, och då VET du ju att det är OK i just den umgängeskretsen. Men om man inte är säker, inte känner personerna man ska hem till så väl, så tycker jag också att en värdinnepresent för 79 kr (om det inte är något som framstår som exklusivare än vad priset säger, något man köpt i ursprungslandet och som skulle kosta betydligt mer i Sverige t.ex.) är ganska "billigt" i ordets alla bemärkelser.

Har man bara 79 kr att lägga, så är det bättre att köpa material för den summan och tillverka något, så att man lägger till arbete också. Kanske en liten blomsteruppsättning, lämplig för säsongen. Till jul t.ex. en hyacinth, en julstjärna, en enkel kruka som du dekorerar med ett rött sidenband, och så en liten, blank julgranskula hängande över kanten. Just nu kanske ett litet, brett, lågt fat med ljung, några växter med mörka blad, en pumpa (scary eller inte beroende på om det är en Halloweenfest man ska på eller inte), en miniurna eller några glasstenar om det ska vara fint, eller en spindel eller råtta eller fladdermus i gummi/plast om det ska vara scary...
  • Duckan

Anne på Grönkuilla1, absolut, drog bara det som ett extremt exempel för det hur det kan vara. Kanske är det så för ts umgänge också, vad vet vi?

Går vi bort till ett par vi kanske inte träffat på länge, inte umgåtts med tidigare, det är en finare bjudning osv så ser gåvan annorlunda ut. Lite mer tanke som Farfallos förklarade det.

• Duckan

Vill dock tillägga att jag blir glad för vilken flaska jag än skulle få och stirrar inte på prislappen. Jag gillar vin och jag gillar gäster så det kan liksom inte bli fel

• 1Carro82

Vi skall alltså på middag till några av våra närmsta vänner. Vi brukar ta med oss en flaska vin när vi är hos dom och dom brukar ta med en till oss, i ungefär den prisklassen som jag nämnde. Ingen bryr sig egentligen om vad det kostar och ingen är någon riktig vinkännare så det spelar liksom inte så stor roll. Vi tycker om varandra, gillar att umgås och bjuder inte in varandra för att få gåvor. Däremot är jag en otroligt generös person, både med pengar och tid, att det insinueras annat bara för att jag ber om tips på ett "billigt" vin tycker jag ger lite von oben-vibbar, arbetarklass eller ej.

• Farfallos
    Påven Johanna II skrev 2016-10-27 09:45:21 följande:
    Hade hellre huggit av mig handen än skrivit "lilla Dixie" (eller vilket namn/nick som helst). Detta trots att inte jag heller ger gå-borts-presenter i den prisklass som efterfrågas här.

Jo, jag förstår det, men har hon mage att medvetet missförstå och lägga ord i min mun på det respektlösa vis hon gjorde så förtjänar hon inte något annat än ett riktigt ruttet bemötande. Inte roligt men välbehövlig behandling av idioter bara.
  • Farfallos
    1Carro82 skrev 2016-10-27 16:13:18 följande:
    Vi skall alltså på middag till några av våra närmsta vänner. Vi brukar ta med oss en flaska vin när vi är hos dom och dom brukar ta med en till oss, i ungefär den prisklassen som jag nämnde. Ingen bryr sig egentligen om vad det kostar och ingen är någon riktig vinkännare så det spelar liksom inte så stor roll. Vi tycker om varandra, gillar att umgås och bjuder inte in varandra för att få gåvor. Däremot är jag en otroligt generös person, både med pengar och tid, att det insinueras annat bara för att jag ber om tips på ett "billigt" vin tycker jag ger lite von oben-vibbar, arbetarklass eller ej.
    Jag ville göra dig uppmärksam på att ett vin i den klass du efterfrågar (som finns på vilket systembolag som helst) FAKTISK inte kostar mer än en stor stark på krogen och KAN uppfattas som ett pliktskyldigt sätt att komma lätt och billigt undan (vilket det också är och har bekräftats av flera i tråden). Det finns ingen absolut sanning om vad som är rätt här, men eftersom du vill att din present skall falla i god jord så ville jag bara upplysa om hur det kan uppfattas och hur jag själv resonerar. Men visst, det kan ju vara OK i förhållande till vissa bjudningar, vänner eller kretsar med ett mediokert vin som en enkel gest (ungefär som "Hur e läget" fastän man inte vill veta). Det händer väl någon gång ibland att jag inte har med mig något öht, eller bara vad som stod i skåpet hemma. Du känner ju dina vänner och vet att detta funkar. Kanske skulle det bara bli konstigt och fel om ni tog med en Champagne, vad vet jag om det? - Inte ett skit.

Så ta bara med dig tanken (som uppenbart fler har) om att ett gå-bort-vin för 70 - 90 kr från standardsortimentet kan uppfattas som ganska futtigt, pliktskyldigt och fantasilöst. 
  • Duckan

Du har verkligen många och långa tankar Farfallos och tycker allt är futtigt och snålt känns det som?

Vi får hoppas att de flesta av oss har koll på när det är ok med "en sketen pava" och när det är brukligt med nåt finare, mer genomtänkt och såklart dyrare.

• choklad

Jag tycker i ärlighetens namn att det känns obekvämt om en gäst kommer med en dyrare vinflaska, typ över 120 kr. Om det är en vanlig middag som inte förutsätter present (typ födelsedag) så tycker jag att rimligt värde är runt 100 kr. Själv väljer jag sällan vin, köper hellre handgjorda chokladpraliner eller något annat liknande. Mitt bästa tips är annars att vid bokrean köpa på sig intressanta böcker, typ kokböcker, och ha ett lager att ta av när man går bort!

• 1Carro82
    Farfallos skrev 2016-10-27 17:06:52 följande:
    Jag ville göra dig uppmärksam på att ett vin i den klass du efterfrågar (som finns på vilket systembolag som helst) FAKTISK inte kostar mer än en stor stark på krogen och KAN uppfattas som ett pliktskyldigt sätt att komma lätt och billigt undan (vilket det också är och har bekräftats av flera i tråden). Det finns ingen absolut sanning om vad som är rätt här, men eftersom du vill att din present skall falla i god jord så ville jag bara upplysa om hur det kan uppfattas och hur jag själv resonerar. Men visst, det kan ju vara OK i förhållande till vissa bjudningar, vänner eller kretsar med ett mediokert vin som en enkel gest (ungefär som "Hur e läget" fastän man inte vill veta). Det händer väl någon gång ibland att jag inte har med mig något öht, eller bara vad som stod i skåpet hemma. Du känner ju dina vänner och vet att detta funkar. Kanske skulle det bara bli konstigt och fel om ni tog med en Champagne, vad vet jag om det? - Inte ett skit.

Så ta bara med dig tanken (som uppenbart fler har) om att ett gå-bort-vin för 70 - 90 kr från standardsortimentet kan uppfattas som ganska futtigt, pliktskyldigt och fantasilöst. 
    Jag förstår inte riktigt varför det är negativt att vinet "finns på vilket systembolag som helst", eller det kanske inte är så du menar? Hursomhelst, eftersom jag bor på landet med systembolagsombud så är allt beställningssortiment för mig...
    Men vet du, då kan vi ju lära av varandra.
    Jag har läst och förstår det du skriver, även om jag kan erkänna att det inte kommer ändra hur jag tänker kring dörrgåvor i framtiden. Så kan ju jag upplysa dig om att det finns vi som hade känt oss synnerligen obekväma av att få ett dyrare vin i värdinnegåva. Jag är helnöjd med nåt futtigt, pliktskyldigt och fantasilöst, eller för all del, ingenting alls.
Svar på tråden gå-bort-vin