ivf / äd 2016/ 2017?
Jag frågade flera svenska läkare om det, frågade även vid missfallsutredningen men svaret blev bara "Nej, immunförsvaret kan inte orsaka fertilitetsproblem". Trots att det är känt att för att en graviditet ska kunna lyckas måste kvinnans immunförsvar "tagga ner" för att låta embryot fästa och fortsätta växa utan att stötas bort, men vid immunproblem så ser kvinnans kropp det befruktade embryot som en inkräktare/cancercell som det försöker stöta bort.
Eftersom missfallsutredningen inte visade något på mig (eftersom de tog för få prover) så fick jag inte ens Trombyl utskrivet. Men jag hittade då denna tråd på Familjeliv
"Vi som snart är gravida efter missfall i Aten" och sen åkte vi till Aten.
Om du är intresserad av att veta mer kan jag verkligen rekommendera att du går till Aten tråden och läser, samt även denna jättebra bok:
www.bokus.com/bok/9780978507800/is-your-body-baby-friendly/
Finns hos Bokus och Adlibris för ca 200kr. Den är skriven av den amerikanske läkare Dr Alan E Beer som var först med att börja behandla kvinnor med överaktivt immunförsvar och fertilitetsproblem på 1990-talet.
Kan också rekommendera denna sida:
www.fertilitetsguiden.com/wp/
Den enda klinik som jag vet om i Sverige, som ens sysslar lite immunbehandling och sånt i liten skala är denna klinik, de hjälper de som
gör ivf hos dem, de ska nu göra en studie om PGS också såg jag på deras hemsida www.ivfkliniken.se/falun/
Men om du misstänker att du har problem med immunförsvaret så ta kontakt med Life Clinic eller ivfSerum i Aten ang. immunutredning. Kunskapen är helt enkelt större utomlands.
Sverige är tyvärr långt efter när det gäller fertilitetsvård. Det känns som att svensk sjukvård måste först uppfinna hjulet innan de kan använda det, trots att det redan finns färdiga bilar att köpa utomlands !!!
Här hittar du deras hemsidor:
www.ivfserum.com/
www.lifeclinic.gr/
Undra om man kan få göra ivf privat i Falun? Tänker iom de är mer insatta i immunproblem, verkar va de bästa i Sverige. Däremot verkar det vara samma kedja som här i Göteborg, och det var ju Carlanderska vi gick till först, som klantade sig så, dit vill jag inte tillbaka. Synd, för de ska ju göra PGS studien. De samarbetar med Falun, för jag känner igen namnen på kontaktpersonerna om man ville vara med i PGS. Huddinge verkar vara via landsting, ang det med PGS.
Vi har inte den resursen att åka till Grekland t.ex för att kolla detta mer ingående, men jag misstänker immun kan ev ställa till det för mig/oss. Om vi till slut gör ÄD, så tänker vi kolla upp sambons spermier mer där i Riga.