• smurfen 11

ivf / äd 2016/ 2017?

Är i startgroparna för ivf, är nästan 42 år. Försökt naturligt i ca ett och ett halvt år. Inga barn innan. Sambon och jag träffades när vi var 40. Har haft högt prolaktin, pga stress förmodligen, men nu tror jag det är ok., så det plus åldern har såklart spelat roll om det blivit nåt eller ej..Gjort utredning på det mesta utom mina äggledare ( lite konstigt)..Sambons spermier är ok. Får se om ivf funkar annars blir det ev äd...
    Nån över 40 som ska börja ivf? Eller äd inom kort?
    Eller är under behandling?

• Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?
  • Maran73
    UndrandeSökare skrev 2017-03-22 09:22:42 följande:

Maran- Jag håller med Pyret, hör genast av dig till AvaRiga och fråga ang. Progynon doseringen, så du inte bara ska ta det i 2 dagar och sen öka !

Kommer man inte upp i minst 7mm så blir det ingen insättning enligt kliniken.

Vore ju mycket trist om det skulle bli så

Har du bokat in nästa Vul nu enligt din behandlingsplan?

Om man inte har minst 6mm då, så måste man börja med 400mg E-vitamin,

plus 100mg Östrogenplåster, plus höja Progynondosen till 4 tabletter per dag, samt boka in ett nytt vul och mäta slemhinnan igen och rapportera in resultatet, enligt koordinatorn Veronika.

Jag är glad att jag slapp det i alla fall

Lycka till alla i tråden !

Hej igen, tack hörrni, mejlade tidigare och hon hade mkt riktigt skrivit fel... tre per dag ska det vara. Troligtvis hade det gått bra iaf då min slemhinna alltid varit tjock o fin när den ska vara det så att säga, men ändå! Suck. Känner mig så hjälplös som farmaceut då nästan all dosering/förskrivning är "off lable", dvs inte för det normala användningsområdet. Att läsa Fass t ex är ju till noll hjälp då... Så ni andra är toppen att ha!!! Puss på er.
  • Maran73

Jo, har ett Prel datum för nästa UL, men då mensen blev lite sen så kanske jag ska vänta en aning, mejlar om det när jag kommer hem. Min gyn har drop in så tider är inget problem.

• Superfurry
    Maran73 skrev 2017-03-22 07:18:39 följande:

Hej alla! En kort hälsning från Zanzibar, vi har haft en helt underbar resa!! Sett SÅ mkt djur och natur, nu är det strand/poolhäng som gäller ett par dagar till, sen bär det hemåt igen på fredag. Berättar mer sen, nätet här är sååå trögt. Bebisfabrik: tog nedreglerande spruta på flygplatsen där vi mellanlandade, undrar vad folk trodde... Mensen blev ett par dagar sen, vilket var nervöst! Tänk om planen skiter sig liksom. Kom iaf igår så nu efter frukost börjar jag med Progynon 1 x 2, ändrat fr 1 x 3 av ngn anledning. Jaja. Fått besked att de kan använda mannens spermier! Tydligen var de inte tillräckligt dåliga då de skrev "with ICSI we can ignore this". Hurra! Så vi tuffar på! Ha det så bra, hörs mer i Svedala! Kram.

Hej Maran! Vad skoj att höra från dig och att du har det bra! Har ni varit på safari? Så spännande :D Och så skönt att höra att mannens spermier har fått tummen upp :) Många steg närmare målet nu...! Fortsätt njuta!
    Cakh skrev 2017-03-22 08:10:09 följande:

Hej tjejer! Är på ruvardag 4 nu och tar lutinus 3 ggr om dagen.....ingen höjdare kan jag säga men står lätt ut med det så att det lilla ägget mår bra och fäster fint :) Ni andra som använt lutinus har ni haft mensliknande smärtor? Jag har börjat få det mer och mer.
    Kram på er alla.

Oj! Redan ruvardag 4! Jag tog också lutinus 3 ggr om dagen och det var kladdigt, men vad gör man inte för att det ska bli bebbe. Jag fick också mensvärk av dem, blev lite yr, fick lite illamående. JA allt man kan få och allt liknade symptom på graviditet.... :/ Hoppas att du slipper så mycket biverkningar iaf. Men igen som du säger: man står ut om ägget fäster och utvecklas bra!

Ha det fint ni kämpare!

• UndrandeSökare
    Maran73 skrev 2017-03-22 10:37:33 följande:
    Hej igen, tack hörrni, mejlade tidigare och hon hade mkt riktigt skrivit fel... tre per dag ska det vara. Troligtvis hade det gått bra iaf då min slemhinna alltid varit tjock o fin när den ska vara det så att säga, men ändå! Suck. Känner mig så hjälplös som farmaceut då nästan all dosering/förskrivning är "off lable", dvs inte för det normala användningsområdet. Att läsa Fass t ex är ju till noll hjälp då... Så ni andra är toppen att ha!!! Puss på er.
    Men fan alltså ! Ursäkta språket, men kliniken måste ju ha STENKOLL på doser och sånt ! Annars kan det ju helt sabba en insättning och man måste avbryta och börja om igen med nedregleringsspruta och allt !

Det var jäkla tur att du skrev här i tråden Maran om din Progynon dosering och att Pyret och jag reagerade på det konstiga ! Annars hade du ju bara tagit 2 tabletter per dag under alldeles för lång tid !!!

Ja, maila till Veronika (du hade henne eller hur?) och fråga om de tycker du ska flytta fram vul pgr av sen mens, så det inte blir på fel dag.

Nej, tyvärr hjälper det inte att läsa Fass nu, eftersom vi använder helt andra doser än de normala. På Apoteket sa de till mig att den normala dosen av Progynon är 1 tablett per dag (används ju oftast av tanter med klimakteriebesvär).

Lycka till alla !
  • UndrandeSökare

Tror även att vi använder dubbla den normala doseringen av Lutinus/Utrogestan.
    2st 3gånger per dag vill AvaRiga att man ska ta.
    Det "normala" i Sverige är väl 1 st 3 gånger per dag.

• Maran73
    UndrandeSökare skrev 2017-03-22 11:31:11 följande:

Tror även att vi använder dubbla den normala doseringen av Lutinus/Utrogestan.

2st 3gånger per dag vill AvaRiga att man ska ta.

Det "normala" i Sverige är väl 1 st 3 gånger per dag.

Japp det är dubbel dos men min gyn tyckte att "ja man kan ibland skriva ut så mkt". Så det verkar inte vara way off liksom. Ja, det var en tabbe av henne, hoppas det inte blir fler... Kör på devisen "en gång är ingen gång.." osv så om det blir fler får hon veta hut... Mejlar resultat av det senaste spermaprovet när vi kommer hem, kollar datum f UL då. Slappar vidare tills dess. Sååå skönt! Ha det allihopa!
  • UndrandeSökare

Cakh - Hej ! Såg att du går hos Rmc i Malmö och hade fått 5 befruktade ägg. Satte de in 1 eller 2 embryon i fredags? 
    Vilken dag ska du ta urintest eller hcg-blodprov?

Jag håller med om vad Pyret säger, om du får menslikande smärtor av Lutinus, så fråga din läkare om han/hon kan skriva ut något annat progesteron åt dig istället. Kontakta läkaren som skrivit ut Lutinus eller om du har någon annan vettig läkare du kan fråga, så be att få ett recept på Crinone. Det är vaginalgel (progesteron) som finns på recept i Sverige. Då får du det på högkostnadskortet också.

Jag har bara testat Lutinus och Utrogestan, inte Crinone. Men Pyret har ju erfarenhet av det, så henne kan du fråga mer om Crinone om du vill.
    Här kan du läsa om Crinone:
    www.fass.se/LIF/product

Lycka till !

• Cakh
    UndrandeSökare skrev 2017-03-22 20:07:51 följande:

Cakh - Hej ! Såg att du går hos Rmc i Malmö och hade fått 5 befruktade ägg. Satte de in 1 eller 2 embryon i fredags? 
    Vilken dag ska du ta urintest eller hcg-blodprov?

Jag håller med om vad Pyret säger, om du får menslikande smärtor av Lutinus, så fråga din läkare om han/hon kan skriva ut något annat progesteron åt dig istället. Kontakta läkaren som skrivit ut Lutinus eller om du har någon annan vettig läkare du kan fråga, så be att få ett recept på Crinone. Det är vaginalgel (progesteron) som finns på recept i Sverige. Då får du det på högkostnadskortet också.

Jag har bara testat Lutinus och Utrogestan, inte Crinone. Men Pyret har ju erfarenhet av det, så henne kan du fråga mer om Crinone om du vill.
    Här kan du läsa om Crinone:
    www.fass.se/LIF/product

Lycka till !

De satte in ett ägg i fredags. Ska testa hemma på sticka den 31 mars och det känns som en evighet tills dess..........och vänta är inte min starka sida :(
    Går du oxå på rmc?
    Kramen
  • UndrandeSökare
    Cakh skrev 2017-03-22 20:37:41 följande:
    De satte in ett ägg i fredags. Ska testa hemma på sticka den 31 mars och det känns som en evighet tills dess..........och vänta är inte min starka sida :(
    Går du oxå på rmc?
    Kramen
    Hej ! Jo, det är många som säger att ruvningen är hemskt jobbig.
    Du är inte ensam om att tycka det. Att behöva vänta på att få ta det där graviditetstestet, alla känslor och medicin biverkningar och ev. gravidsymptom eller avsaknad av gravidsymptom.

Jag har varit naturligt gravid 5 gånger(hemmaförsök), men missfall alla gånger. 
    Så känner till väl det där med att vänta på att få ta gravidtest....
    Nej, jag går inte hos Rmc, ska göra ÄD hos AvaRiga.

Vet inte vilka gravtest du tänker använda, men får jag tipsa om dessa.
    Jag tycker de är helt överlägset bäst. Inga otydliga streck att tyda.
    Just nu har de extrapris på dem på Apotea.se 1-pack för 99kr eller 2 för 149kr.
    Ordinarie pris på vanliga Apoteket är 129kr för 1st och 189kr för 2st.

www.apotea.se/clearblue-digital-graviditetstest-2-st

www.apoteket.se/produkt/clearblue-digital-2-st-246055/

Annars mäter vanliga gravtest vid 25mlU/ml, och om du som jag kanske är lite otålig på att veta svaret, så kan man ju tjuvtesta flera dagar i förväg med hjälp av "testa tidigt tester". Senaste graviditeten tog jag ett varje dag i 2 eller 3 dagar innan det var dags för Clearblue. Det finns testa tidigt tester som mäter vid 5, 10 eller 15mlU/ml.

Dessa använde jag då, de mäter redan vid 10mlU/ml. man får 4st för 159kr och då kunde jag se strecket bli tydligare för varje nytt test jag gjorde  "Testet är 99% säkert och känsligheten är 10 mIU/ml, vilket innebär att testet kan upptäcka graviditet så tidigt som 7 dagar efter befruktning." 
    www.graviditetskollen.nu/produkter/graviditetstest/testa-tidigt/4-st-tidigt-graviditetstest-stav
  • UndrandeSökare

Ego: Det går framåt här ! Har fått besked från min koordinator
    att donatorn fick ut 13 mogna ägg och att 12 blivit befruktade.
    Nu ska de odlas till blastos och göras PGS.
    Insättning blir 28/3. Spännande !

Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?