• smurfen 11

ivf / äd 2016/ 2017?

Är i startgroparna för ivf, är nästan 42 år. Försökt naturligt i ca ett och ett halvt år. Inga barn innan. Sambon och jag träffades när vi var 40. Har haft högt prolaktin, pga stress förmodligen, men nu tror jag det är ok., så det plus åldern har såklart spelat roll om det blivit nåt eller ej..Gjort utredning på det mesta utom mina äggledare ( lite konstigt)..Sambons spermier är ok. Får se om ivf funkar annars blir det ev äd...
    Nån över 40 som ska börja ivf? Eller äd inom kort?
    Eller är under behandling?

• Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?
  • smurfen 11
    Superfurry skrev 2017-03-29 20:32:15 följande:

Enbart goda nyheter här på tråden känns det som!!

Pyret vad bra att denna Nipt test gick bra men jag förstår att du är nervös. Med allt vi varit med om! Hoppas att allt forts¨tter att gå bra och att lilla pyret junior tittar fram om ca 20 veckor. Vilken lycka!

Maran: du är på god väg nu! snart äggplock ju :) ja jag förstår att man kanske vill vara lite mer öppna och det kan man vara i en sluten FB grupp. Och vad skoj att det går bra för dem därinne! Får man fråga om det är äd eller vanligt IVF/ICSi som alla gör där?

Undrande! grattis till superba resultat och till ruvning! Vad skoj :) ska bli spännande att följa dig nu! Alla tummar hålls hårt för dig och alla andra i tråden. Hela tiden ;)

Ego: jag och sambon har haft en serius talk nu gråtit, velat, pratat alla alternativ och nackdelar och fördelar och kommit fram till att vi nu ger upp och går över till äd. Och jag är nöjd med beslutet. Nånstans finns det ett litet tagg i hjärtat som sticker mig och påminner mig om sorgen att inte bli mamma (genetisk) till ett barn, men vi har faktisk satt våra liv på paus nu under en lång period och det har tagit mycket psykisk och fysisk (ekonomisk) och nu är det dags att gå vidare. Vi har gett det 3 ivf/iscier en del akupunturer och andra behandlingar och 4 missfall. Det får vara nog nu. Jag ska till min akupunktör nästa vecka och hen brukar vara bra på att peppa mig så kanske kanske kanske jag kan övetalas att ge det ett försök till iaf. men jag tror inte det....

Så där är vi nu. Och som sagt, vet inte ifall jag ändrar mig igen, men beslutet känns ok. Vi kör nog inte igång förrän efter sommaren då vi vill bara leva och slappna av igen en sommar och sen kanske ge oss in i det hela igen, men med "lånade" ägg då...

Jag kommer att hänga kvar nu här och heja på er kämpar, så klart nyfiken som man e.

Kram alla!!

Jag kommer nog dit också, att inte bli mamma genetiskt. Det är liksom en grej som behöver mogna hos en, nötas och blötas... Ni har ju provat hemma, och ivf så jag förstår dig, men ändå lever man på det där hoppet! Skulle inte förvåna mig om det sker på naturlig väg nu då, när ni släpper allt :) Man får nog sätta ett datum för sig själv, har det inte funkat tills bla bla, så gör vi Äd. Nån gång blir det ju tillräckligt liksom.

Jag sa nästan samma sak till min sambo i morse, ingen bebis och segdragen flytt och bygge av hus senaste 1.5 åren, nu är jag trött. Vi har inte lagt ut några stora pengar än ( på bebis iaf ), men psykiskt tar det mycket värre.

Vi ska ju eventuellt ( säger så för jag vågar inte bestämma mig! ) börja med Synarela på söndag. Inte hämtat spray än då jag drar mig in i det längsta...om man visste det ger nåt så skulle jag nog inte tveka.

Ibland tittar jag i"yngre " trådar, de med BIM mars t.ex. Tänker herregud de som är så unga, och undrar varför det inte tagit sig när de hållt på ett halvår, de skulle bara veta...och de letar sig blåa efter gravsymptom. Den tiden är förbi.

Ja stanna kvar i tråden för guds skull, vill ju veta hur det går för er!
  • UndrandeSökare
    smurfen 11 skrev 2017-03-30 15:48:10 följande:
    Ok ska kolla där, tack för tips :)

Men såå roligt med två embryon, dessutom med PGS, kan det bli bättre! Dessutom till framtida syskon om ni vill. Önskar så att jag själv var lika driftig med allt detta med bebis som er alla här.

Jag var precis på vc och ingen hjälp där...:( jag får remiss att kolla blodproppbenägenhet, annars visste han inget om immunprover...men han skulle kolla med sina kollegor...föga förvånande va??

Så jag knaprar mina albyl minor och mejlar väl Marie då.
    Tråkigt att du inte fick så mycket hjälp av din vårdcentralsläkare.
    Svenska läkare är tyvärr generellt rätt okunniga om immunförsvaret och fertilitetsproblem eller så "får de inte" göra vissa saker för sin chef.
    Hoppas Marie på Fertilitetplus kan hjälpa dig vidare. Hon borde ju kunna hjälpa dig med blodprovsremisser och kanske spermaprov med morfologi i alla fall.
    Kanske hon kan ordna med lite medicinrecept också genom Dr Wang som hennes klinik har kontakt med. Vill du testa IL-dropp vet jag att hon kan sätta
    det i alla fall på Fertilitetplus.

Lycka till !
  • Cakh

Då var testdagen ÄNTLIGEN här.....fattar inte hur jag lyckats med att inte tjuvtesta innan, då vänta inte är min starka sida.
    Blev ett PLUS och vi ÄR gravida. Kan knappt fatta att det är sant :) Går bara runt och ler <3 Kram till er alla

• Maran73
    Cakh skrev 2017-03-31 06:34:19 följande:

Då var testdagen ÄNTLIGEN här.....fattar inte hur jag lyckats med att inte tjuvtesta innan, då vänta inte är min starka sida.

Blev ett PLUS och vi ÄR gravida. Kan knappt fatta att det är sant :) Går bara runt och ler <3 Kram till er alla

Åååååh vad HÄRLIGT Cakh, GRATTIS GRATTIS GRATTIS!!!!!! <3 Förlåt, men känner att jag har lite dålig koll nu, ni har väl gjort "vanlig" IVF? Vilken klinik och vilket försök i ordningen? Kram!!!
  • UndrandeSökare

Grattis till graviditeten ! Jätteroligt !
    Första försöket med ivf på Rmc i Malmö eller hur?

Ta kontakt med vården redan nu tycker jag (i vissa landsting är det svårt att få tider) och boka in ett vul i graviditetsvecka 7 (dvs om 3 veckor) för att kolla efter hjärtslag. i v.7 ska man se det, om allt är normalt.

Hoppas allt går bra nu !
  • Cakh
    Maran73 skrev 2017-03-31 06:57:25 följande:
    Åååååh vad HÄRLIGT Cakh, GRATTIS GRATTIS GRATTIS!!!!!! <3 Förlåt, men känner att jag har lite dålig koll nu, ni har väl gjort "vanlig" IVF? Vilken klinik och vilket försök i ordningen? Kram!!!
    Tack :)
    Detta är vår första ivf, korta protokollet på rmc.
  • Maran73
    Cakh skrev 2017-03-31 10:43:53 följande:

Tack :)

Detta är vår första ivf, korta protokollet på rmc.

Coolt! Inte många som lyckas på första försöket!
  • Superfurry

Grattis Cakh! Så härligt :D :D hoppas att detta plus är den första i raden och att det kommer fler snart!!!
    UndrandeSökare skrev 2017-03-30 20:55:06 följande:
    Tråkigt att du inte fick så mycket hjälp av din vårdcentralsläkare.
    Svenska läkare är tyvärr generellt rätt okunniga om immunförsvaret och fertilitetsproblem eller så "får de inte" göra vissa saker för sin chef.
    Hoppas Marie på Fertilitetplus kan hjälpa dig vidare. Hon borde ju kunna hjälpa dig med blodprovsremisser och kanske spermaprov med morfologi i alla fall.
    Kanske hon kan ordna med lite medicinrecept också genom Dr Wang som hennes klinik har kontakt med. Vill du testa IL-dropp vet jag att hon kan sätta
    det i alla fall på Fertilitetplus.

Lycka till !
    Undrande du som kan så mycket om detta!! Kan man sj¨lv beställa prover på exempelvis Werlabs och kolla ifall man har en stark immunförsvar? Du har säkert skrivit detta innan men jag hittar inte det :/ kan dessvärre inte ta mig till Stockholm eller ju jag kan, men det blir en sån stor projekt då och jag tror att sambon e lite trött på att mycket blir stora projekt och jag vill inte skrämma honom. När vi diskuterade om vi ska göra äggdonation häromdagen så berättade jag om detta med immunförsvaret och att det kunde ju vara något och att man kunde åka till Aten etc etc då sa han direkt att nej detta får inte helt ta över så att vi jagar runt i världen och gör av med mer pengar. Han sa att enough is enough. så med andra ord vill jag inte  göra för stor "grej" av det... Hur hade du det med sin sambo? var han med på att dra till Aten och allt detta? Vad säger era män, har ni diskuterat hur långt man kan gå (nu är Aten ifs inte "för lång" men har hört folk som åker till USA för olika ännu mer avancerade behandlingar...).
    smurfen 11 skrev 2017-03-30 15:53:30 följande:
    Pyret,
    Jo, förstår vad du menar med att komma till insikt med de ivferna du gjorde innan. Då vet man verkligen. Vi körde ju korta protokollet sist när det sket sig, och nu tänkte nya läkaren testa långa, hon trodde väl det eventuellt kunde ge några fler ägg. Så hoppet är inte stort. Nu tänker jag att vi skulle testat ivf utomlands där de är villiga att ge mer stöttande mediciner.

Härligt att allt ser så bra ut för dig!
    OM OM det blir ett försök till med egna ägg så har vi (jag) också diskuterat att prova utomlands då de ju ger fler stötande behandlingar och tar fler prover än hemma. MEn vart ska man då vända sig? Det ska vara lätt att ta sig dit då sambon verkar nu ha tappat hoppet lite och jag tror inte jag kan tvinga honom för långt och det ska vara "lätt" att ha att göra med... :/

Nu e min lunchrast slut!!

Ha det fint tjejer och Cakh igen: grattis!!!!

• Maran73
    Superfurry skrev 2017-03-31 11:53:30 följande:

Grattis Cakh! Så härligt :D :D hoppas att detta plus är den första i raden och att det kommer fler snart!!!Undrande du som kan så mycket om detta!! Kan man sj¨lv beställa prover på exempelvis Werlabs och kolla ifall man har en stark immunförsvar? Du har säkert skrivit detta innan men jag hittar inte det :/ kan dessvärre inte ta mig till Stockholm eller ju jag kan, men det blir en sån stor projekt då och jag tror att sambon e lite trött på att mycket blir stora projekt och jag vill inte skrämma honom. När vi diskuterade om vi ska göra äggdonation häromdagen så berättade jag om detta med immunförsvaret och att det kunde ju vara något och att man kunde åka till Aten etc etc då sa han direkt att nej detta får inte helt ta över så att vi jagar runt i världen och gör av med mer pengar. Han sa att enough is enough. så med andra ord vill jag inte  göra för stor "grej" av det... Hur hade du det med sin sambo? var han med på att dra till Aten och allt detta? Vad säger era män, har ni diskuterat hur långt man kan gå (nu är Aten ifs inte "för lång" men har hört folk som åker till USA för olika ännu mer avancerade behandlingar...).OM OM det blir ett försök till med egna ägg så har vi (jag) också diskuterat att prova utomlands då de ju ger fler stötande behandlingar och tar fler prover än hemma. MEn vart ska man då vända sig? Det ska vara lätt att ta sig dit då sambon verkar nu ha tappat hoppet lite och jag tror inte jag kan tvinga honom för långt och det ska vara "lätt" att ha att göra med... :/

Nu e min lunchrast slut!!

Ha det fint tjejer och Cakh igen: grattis!!!!

Hej Furry! Var det inte Danmark ni hade er klinik? Fast du kanske räknar det som "hemma" med! Jag är väldigt nöjd m Riga, men verkar som att många är jättenöjda även med Grekland, Polen, Ryssland, Spanien... så det är ju inget lätt val! Vi tänkte på hur lätt det var att åka dit vilket var viktigast då man lägger så mkt tid o energi på detta iaf, samt vad de erbjöd utöver "det vanliga, dvs PGS osv. Och att det gick att göra ÄD om mina ägg inte skulle funka, ville inte byta klinik när vi väl satt igång. Nu fick vi ju göra det i alla fall, men det var ju inte pga själva behandlingen egentligen. Gör en lista med pros and cons! Alltså ooooom det nu blir aktuellt.

Blev ytterligare ett positivt gravtest i min fb-grupp imorse! Ingen där förutom jag som gör IVF/ÄD, men tjejen som fick plus nu skulle faktiskt köra igång denna mens! Som ju då inte kom... Superkul!
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?