LejonSa skrev 2016-10-30 07:58:48 följande:
Det var bra tips! Tack!
Måste min chef veta och godkänna detta eller är det upptill mig vad jag gör av mina 25/50%? Är det FK som beslutar om de anses godkända som studier inom eget yrkesområde då?
De kurser jag sökt nu är ju inom mitt yrke. Fördjupningar. Kan man kanske redan nu höra med FK då om de anses vara inom yrkesområdet även i deras ögon?
Vilka bra svar du ger!!
Tanken för mig är att jag ska kunna gå upp till 75% typ efter jul (nästa år), om o när vi ser att förskolan funkar för vårt barn.
Som jag förstått det måste du alltså vara tjänstledig för studier på minst den procent du inte arbetar så ja din chef måste godkänna och fylla i en blankett om eget yrkesområde som du skickar in till FK som sedan bedömer ifall dina studier räknas som eget yrkesområde eller inte. Om inte måste du ta ut CSN. Jag vet dock inte om tjänstledighetsansökan måste vara gjord viss tid i förväg för att din chef ska behöva godkänna ändringen från föräldraledig till studerande så du bör nog snabba dig, kanske kontakta ditt fack och fråga. I allmänhet ska chefen inte kunna neka studier men det kanske måste ansökas t ex två månader i förväg.
Men jag förstår inte, ska du alltså börja studera redan nu efter nyår? Om du inte ska jobba alls under våren så måste du ju studera heltid om du inte tänkt ta ut FP, annars får du vara föräldraledig på hälften och ta ut 2,5 FP-dagar och studera på andra hälften och ta ut halvt CSN om du inte får studierna godkänd som eget yrkesområde. Du kan redan nu ringa FK och höra med dem vad de tror.