• Anonym (Anonym)

Mäklare använder oss som bulvan

Vi har budat på ett hus men bestämde oss efter några uppgifter att dra tillbaka oss från budgivningen. Jag har meddelat mäklaren detta.

Hen ringer sedan upp och frågar om vi inte kan vänta tills nästa vecka med att dra oss ur för att hen tror fler budgivare kommer ge sig in snart. Jag meddelar igen skriftligt att vi inte är intresserade, men hon drar inte tillbaka budet med motiveringen att budgivningen då måste startas om. Det är bara vi och en till som budat. Det gäller en välkänd mäklarbyrå.

Tycker det känns fel att göra så. Jag skulle inte vilja att någon gjorde så mot mig i en budgivning. Är det bara jag som är petig?

• Svar på tråden Mäklare använder oss som bulvan
  • Kerubmamman

Varför skulle budgivningen behöva startas om? Det är ju vanligt att folk lägger sig

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Lena

Det låter inte seriöst. Jag hade kontaktat chefen på byrån.

• Anonym (Man)

Ni är två budgivare. Om ni ligger högst, men ångrat er, måste ju budgivare 2s lägre bud gälla. Dvs mäklaren borde dra tillbaka ert bud direkt, så budgivare 2s bud blir högata bud.

Om inte ni ligger högst, antar jag att det inte är ett problem att budet ligger kvar, då det inte gäller?

Jag tycker du ska spela in mäklaren på telefon när du pratar med honom/henne om varför budet inte kan dras tillbaka direkt. Det finns ju appar för det. När du fått förklaringen kan du ju meddela att du kommer skicka in en anmälan till mäklarsamfundet om inte budet dras tillbaka direkt.

Jag har varit med om många mäklare som kör med halvsanningar. Som t.ex. att något är äldre än 20 år (visade sig vara 70 år gammalt).

• Anonym (Anonym)

Vi ligger högst just nu. Men jag har meddelat i god tid att vi drar oss ur tack vare extra upplysningar om fastigheten. Har sms:at så det finns skriftligt också. Budet är kvar på hemsidan och inga sms eller mejl har gått ut.

• Arenaman

Hon drar inte tillbaka ert bud eftersom det eliminerar den andra budgivarens incitament till att bjuda över er.
    Jag tycker att ni ska ligga lågt och avvakta tills affären är genomförd och därefter göra en anmälan till mäklarsamfundet.

• Anonym (Anonym)

Mäklaren lyckades lura budgivaren som vann gissar jag på. Säljaren stängde budgivningen idag över vårt bud utan att dra bort budet fast hon bekräftat att hon mottagit att vi drog oss ur. Tråkigt att det ska vara så lurigt. Hon har kanske inte gjort något fel enligt lag men känns oseriöst.

• fjanten
    Majken09 skrev 2016-10-30 16:04:46 följande:

Jag skulle meddelat den andra budgivaren vad som försiggår

Håller med.
  • Anonym (Anonym)

Vet inte riktigt hur man ska göra dock? Mäklaren lär ju bara säga att hon informerat budgivaren om hur det ligger till för att slippa tjafs. 

• Anonym (Anonym)

Fick svar nu att hon informerat budgivaren. Antar att man får lita på det då?

Svar på tråden Mäklare använder oss som bulvan