• Anonym (Anonym)

Mäklare använder oss som bulvan

Vi har budat på ett hus men bestämde oss efter några uppgifter att dra tillbaka oss från budgivningen. Jag har meddelat mäklaren detta.

Hen ringer sedan upp och frågar om vi inte kan vänta tills nästa vecka med att dra oss ur för att hen tror fler budgivare kommer ge sig in snart. Jag meddelar igen skriftligt att vi inte är intresserade, men hon drar inte tillbaka budet med motiveringen att budgivningen då måste startas om. Det är bara vi och en till som budat. Det gäller en välkänd mäklarbyrå.

Tycker det känns fel att göra så. Jag skulle inte vilja att någon gjorde så mot mig i en budgivning. Är det bara jag som är petig?

• Svar på tråden Mäklare använder oss som bulvan
  • Anonym (N)
    Anonym (Anonym) skrev 2016-10-30 16:08:52 följande:

Fick svar nu att hon informerat budgivaren. Antar att man får lita på det då?

Nej lita inte på det
  • Anonym (Anonym)
    Vet inte vad mer man kan göra än att lita på mäklarens ord? Har ju inga namn på övriga budgivare eller så.

Känns dock viktigt att reda ut sådant här eftersom det ska kännas tryggt att köpa bostad. Och jag tycker synd om budgivaren som vann ifall detta skedde på "falskt" bud. Dessutom vill jag inte råka ut för detta när vi väl hittar rätt hus.
  • Kerubmamman

Har man inte rätt att få ut budlistan? Eller är det bara köparen som får det? 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Anonym)
    Kerubmamman skrev 2016-10-30 17:23:34 följande:

Har man inte rätt att få ut budlistan? Eller är det bara köparen som får det? 

Tror det bara är köparen som får det. Har mejlat Mäklarsamfundet och Fastighetsmäklarförbundet och frågat om situationen nu. Får se om de kan svara på det. Personen är ansvarig mäklare på ett annat objekt vi är intresserade av, men känns inge bra att köpa med den mäklaren.
  • MrsMia
    Anonym (Anonym) skrev 2016-10-30 17:29:16 följande:

Tror det bara är köparen som får det. Har mejlat Mäklarsamfundet och Fastighetsmäklarförbundet och frågat om situationen nu. Får se om de kan svara på det. Personen är ansvarig mäklare på ett annat objekt vi är intresserade av, men känns inge bra att köpa med den mäklaren.

Usch vad fult gjort av mäklaren. Jag skulle anmäla, kontakta de kanske för er anonyma som vann budgivningen efter att de flyttat in på adressen. De har säkert intresse av att stämma firman. Och hade naturligtvis aldrig anlitat dem.
  • Anonym (Anmäl)
    Anonym (Anonym) skrev 2016-10-30 16:08:52 följande:

Fick svar nu att hon informerat budgivaren. Antar att man får lita på det då?

Du ska absolut anmäla detta till mäklarsamfundet. Det är oetiskt och bryter mot alla regler.

hon borde ha backat budgivningen till den nivå innan ni var med och drev upp priset.
  • Anonym (H)
    Anonym (Anmäl) skrev 2016-10-31 09:28:29 följande:
    Du ska absolut anmäla detta till mäklarsamfundet. Det är oetiskt och bryter mot alla regler.

hon borde ha backat budgivningen till den nivå innan ni var med och drev upp priset.
    Jag säger samma! Hela budgivningen måste backas eftersom ni varit med och drivit upp priset. Ännu mer skandal eftersom ni låg med högsta bud.
  • Anonym (Ekonom)

Varför skulle budgivningen starta om? Det näst högsta tar ju bara över om ni hoppar av...

Vet du förresten inte om mäklaren är en man eller kvinna eftersom du skriver "h*n-ordet? Eller var denna transsexuell?
    Vet allvarligt talat inte varför man skall använda det ordet som F! och dess vänner har infört i vårat språk....

• LFF
    Anonym (Ekonom) skrev 2016-10-31 09:58:28 följande:

Varför skulle budgivningen starta om? Det näst högsta tar ju bara över om ni hoppar av...

Vet du förresten inte om mäklaren är en man eller kvinna eftersom du skriver "h*n-ordet? Eller var denna transsexuell?
    Vet allvarligt talat inte varför man skall använda det ordet som F! och dess vänner har infört i vårat språk....

Varför är det av intresse att veta om mäklaren var en kvinna eller en man? Det är ju inte det diskussionen handlar om. Varför måste alla hen-motståndare få allergiska reaktioner så fort någon använder det ordet? Hade det varit bättre om TS skrivit h*n som man gjorde tidigare, innan hen infördes eller hade du fått en allergisk reaktion då också?

Till TS: Det är absolut ett icke ok beteende av mäklaren att bete sig som den gjort och det ska självklart informerar till berörda kontrollinstanser (chefen för mäklarkontoret om det nu inte är den mäklaren ni haft), Mäklarsamfundet och Fastighetsmäklarförbundet.

Och eftersom du har sms kvar så har du ju bevis på att mäklaren fått den informationen långt innan budgivningen slutade.
Svar på tråden Mäklare använder oss som bulvan