• Anonym (Anonym)

Mäklare använder oss som bulvan

Vi har budat på ett hus men bestämde oss efter några uppgifter att dra tillbaka oss från budgivningen. Jag har meddelat mäklaren detta.

Hen ringer sedan upp och frågar om vi inte kan vänta tills nästa vecka med att dra oss ur för att hen tror fler budgivare kommer ge sig in snart. Jag meddelar igen skriftligt att vi inte är intresserade, men hon drar inte tillbaka budet med motiveringen att budgivningen då måste startas om. Det är bara vi och en till som budat. Det gäller en välkänd mäklarbyrå.

Tycker det känns fel att göra så. Jag skulle inte vilja att någon gjorde så mot mig i en budgivning. Är det bara jag som är petig?

• Svar på tråden Mäklare använder oss som bulvan
  • Anonym (Ekonom)
    LFF skrev 2016-10-31 10:08:06 följande:
    Varför är det av intresse att veta om mäklaren var en kvinna eller en man? Det är ju inte det diskussionen handlar om. Varför måste alla hen-motståndare få allergiska reaktioner så fort någon använder det ordet? Hade det varit bättre om TS skrivit h*n som man gjorde tidigare, innan hen infördes eller hade du fått en allergisk reaktion då också?

Till TS: Det är absolut ett icke ok beteende av mäklaren att bete sig som den gjort och det ska självklart informerar till berörda kontrollinstanser (chefen för mäklarkontoret om det nu inte är den mäklaren ni haft), Mäklarsamfundet och Fastighetsmäklarförbundet.

Och eftersom du har sms kvar så har du ju bevis på att mäklaren fått den informationen långt innan budgivningen slutade.
    Man kan använda ordet "mäklaren" eller "denne" mm som man använde innan hittepå-ordet uppfans.....
    Varför kan man inte bara skriva han eller hon?
  • LFF
    Anonym (Ekonom) skrev 2016-10-31 10:39:35 följande:
    Man kan använda ordet "mäklaren" eller "denne" mm som man använde innan hittepå-ordet uppfans.....
    Varför kan man inte bara skriva han eller hon?
    Varför är det av intresse vad det är för kön? Är du lika allergisk mot andra nya ord som införs i språket? Ett språk som inte utvecklas är ett språk som dör... 
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Anonym) skrev 2016-10-29 18:47:35 följande:

Vi har budat på ett hus men bestämde oss efter några uppgifter att dra tillbaka oss från budgivningen. Jag har meddelat mäklaren detta.

Hen ringer sedan upp och frågar om vi inte kan vänta tills nästa vecka med att dra oss ur för att hen tror fler budgivare kommer ge sig in snart. Jag meddelar igen skriftligt att vi inte är intresserade, men hon drar inte tillbaka budet med motiveringen att budgivningen då måste startas om. Det är bara vi och en till som budat. Det gäller en välkänd mäklarbyrå.

Tycker det känns fel att göra så. Jag skulle inte vilja att någon gjorde så mot mig i en budgivning. Är det bara jag som är petig?

Har du fått reda på vad de andra budgivarna gett för fastigheten? Bara för att man inte drar bort budet från nätet betyder ju inte att mäklaren på något sätt har lurat de andra intressenterna. Så länge dom blev informerade att ni hoppade av är det ju upp till köparna om de vill ha en ny budgivning, dvs dra tillbaka sina bud med eller att välja att köpa det för det sista bud de la. Risken de tar om de drar bort sina bud helt och vill börja om är ju att säljaren inte accepterar det och väntar in tills det kommer nya spekulanter å då riskerar dom ju att inte få köpa huset. Dom ville ha huset helt enkelt å var betedd att betala det priset för att slippa risken att andra som kan komma in å buda över.
  • Anonym (Klara)
    Anonym (H) skrev 2016-10-31 09:53:55 följande:

Jag säger samma! Hela budgivningen måste backas eftersom ni varit med och drivit upp priset. Ännu mer skandal eftersom ni låg med högsta bud.

Nej det måste det inte / hälsningar en Fastighetsmäklare
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Anmäl) skrev 2016-10-31 09:28:29 följande:

Du ska absolut anmäla detta till mäklarsamfundet. Det är oetiskt och bryter mot alla regler.

hon borde ha backat budgivningen till den nivå innan ni var med och drev upp priset.

Vilja regler bryter mäklaren emot menar du när mäklaren har informerat situationen för den andra spekulanten? Det är väl upp till köparen vad denne vill köpa huset för. Du vet att bara för att man lägger ett bud så får man inte köpa ett hus trots ingen annan lag ett bud, om inte säljaren accepterar budet! / hälsningar en fastighetsmäklare
  • holidodi

Ja det är inte ok, och det är olagligt. Anmäl mälklaren till samfundet, såddär får det inte gå till.

• Anonym (Anmäl)
    Anonym (Klara) skrev 2016-10-31 11:28:37 följande:
    Vilja regler bryter mäklaren emot menar du när mäklaren har informerat situationen för den andra spekulanten? Det är väl upp till köparen vad denne vill köpa huset för. Du vet att bara för att man lägger ett bud så får man inte köpa ett hus trots ingen annan lag ett bud, om inte säljaren accepterar budet! / hälsningar en fastighetsmäklare
    Självklart vet jag det.
    I det här fallet uppdaterade mäklaren inte informationen på nätet, utan gav sken av att budet låg kvar. Mäklaren lät medvetet ett tillbakadraget budt ligga kvar för att vänta in nya spekulanter för att fortsätta budgivning från en "falsk" högsta-nivå. 

En mäklare som agerar på det sättet skulle jag aldrig lita på, och därför inte heller på mäklarens information till budgivare nr 2. Speciellt inte som det ligger stora incitament för mäklaren att hålla budnivån uppe.

Tyvärr har du många icke-seriösa kollegor, och det visar sig i det stora och lilla. Att det är förfarandet skulle vara "normal" tycker jag visar på en glidning i affärsetik, må så vara att det kanske inte är olagligt.
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Anmäl) skrev 2016-10-31 13:17:35 följande:

Självklart vet jag det.

I det här fallet uppdaterade mäklaren inte informationen på nätet, utan gav sken av att budet låg kvar. Mäklaren lät medvetet ett tillbakadraget budt ligga kvar för att vänta in nya spekulanter för att fortsätta budgivning från en "falsk" högsta-nivå. 

En mäklare som agerar på det sättet skulle jag aldrig lita på, och därför inte heller på mäklarens information till budgivare nr 2. Speciellt inte som det ligger stora incitament för mäklaren att hålla budnivån uppe.

Tyvärr har du många icke-seriösa kollegor, och det visar sig i det stora och lilla. Att det är förfarandet skulle vara "normal" tycker jag visar på en glidning i affärsetik, må så vara att det kanske inte är olagligt.

I detta fall låter det som att de enda spekulanterna som budade var ts och en till. Ts drog sig ur och detta informerade mäklaren om till alla parter. Hade någon nu hört av sig och visade intresse så hade mäklaren även för denna fått meddela hur det ligger till. Det går liksom inte som ny spekulant bara lägga ett bud utan mäklarens inblandning vad som än står på internet. Vi vet inte heller hur länge det låg uppe innan budgivare 2 å säljaren kom överens om pris och skrev kontrakt. Det kanske handlade om någon dag eller två? Inga andra spekulanter fanns utan bara spekulant 2. Så nej mäklaren bryter inte mot några regler för att denne inte direkt ändrade vad som stod på internet.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Klara) skrev 2016-10-31 14:46:19 följande:
    I detta fall låter det som att de enda spekulanterna som budade var ts och en till. Ts drog sig ur och detta informerade mäklaren om till alla parter. Hade någon nu hört av sig och visade intresse så hade mäklaren även för denna fått meddela hur det ligger till. Det går liksom inte som ny spekulant bara lägga ett bud utan mäklarens inblandning vad som än står på internet. Vi vet inte heller hur länge det låg uppe innan budgivare 2 å säljaren kom överens om pris och skrev kontrakt. Det kanske handlade om någon dag eller två? Inga andra spekulanter fanns utan bara spekulant 2. Så nej mäklaren bryter inte mot några regler för att denne inte direkt ändrade vad som stod på internet.
    Fast nu tyder ju allt på att sista budgivaren inte heller fick information om att budgivning ändrats. DESSUTOM så försökte mäklaren övertala oss att inte dra tillbaka budet officiellt eftersom det skulle innebära att hon måste starta om budgivningen. Sedan försökte hon återigen övertala oss att stanna kvar med motiveringen att en annan budgivare nog kommer lägga bud. Det talar väl om något för att mäklaren inte riktigt är seriös. 
  • Anonym (Hoo)
    Anonym (Anonym) skrev 2016-10-29 18:47:35 följande:

Häng ut mäklaren här, så alla får veta vilket arsle det är. Sedan anmäler du svinet! Titta på dold på svt, dom hade ett program om just detta förra veckan. Fy fan, mäklare är fula ting!
Svar på tråden Mäklare använder oss som bulvan