Anonym (Rådlös) skrev 2016-10-30 08:36:19 följande:
Jag upplever också min partner som kritik känslig tror som andra att det beror mest på att han redan är medveten själv om att han beter sig knäppt, redan lastar sig själv vilket märks i andra lugnare diskussioner. Men just vid kritik tillfället går han i försvar och erkänner inget fel. Sedan upplever jag att hans problem med att minnas "hur det var" gör det svårt att föra diskussion ibland. Om jag till exempel säger - att förra veckan gick du och lade kl 4 varje natt - så kan han få för sig att förneka det. Vilket blir nästan skrattretande när man vet att det var så och att det påverkade en massa saker...
En sak jag funderar på är om någon av er provat parterapi dvs att en tredje part hjälpte er med konflikter - tänker att det vore skönt att få hjälp med sättet att hantera konflikter eftersom det inte blir så konstruktivt för oss (och jaaaa så är det även i relationer utan ADHD inblandat men nu blir diskussionerna särskilt underliga ibland)
Känner igen det där med, att de förnekar saker som stämmer till 100%. Det ät som om de inte minns och tidsuppfattningen är nästan lika med noll. Jag kan säga till honom att han somnat på soffan en hel vecka i sträck och han börjar att förneka.
Som jag skrev i nåt inlägg ovan, så kan han få för sig att vi tjafsar heeeela tiden, fastän det inte stämmer. Vi har haft två brutalt fantastiska veckor, med massa kärlek, så inträffade det där lilla igår och han gastar om att jag alltid kritiserar. I hans värld kanske det känns så, men för mig blir det helt galet, när det verkligen inte är så.
Vi har inte gått i nån terapi. Just nu vet jag inte ens om jag orkar vara kvar i det här. Det tar så otroligt mycket energi. Vet att min kille och hans ex-fru gick i nån typ av parterapi, men det verkar ju uppenbarligen inte ha hjälpt. Däremot så har min kille en tid inbokad för att få hjälp med sitt humör. Så han är ju fullständigt medveten om problemet, men all den insikten blir som bortblåst när han blir kritiserad och arg.