• Anonym (Rådlös)

Partner med ADHD - tips!

Börjar en ny sådan här tråd, det finns en men den får man inte skriva anonymt i.

Tanken med tråden är att kunna gnälla lite, få stöd och kanske till och med tips eller råd av andra som också lever med en partner med ADHD ...

Jag är själv ny på området och känner mig lite handfallen, vill inte bli förälder åt en vuxen men alternativet är att jag får ta konsekvenserna av t.ex sambons oförmåga att planera..

• Svar på tråden Partner med ADHD - tips!
  • Anonym (Handfallen)
    Flisan79 skrev 2016-10-29 23:04:36 följande:

Finns åter igen många likheter med min man. Och får väl förtydliga här för vissa i tråden att det lika väl kan bero på autismdrag alt dåliga uppväxt/dåliga självkänsla som på adhd:n. Om inte annat så gör adhd:n sitt till iaf.

Hur som helst skulle min man kunnat reagera likadant. Det skulle troligast hända om han redan var irriterad på något annat och behövde en "ventil" att få ut ilska/frustration alt kände sig låg och självömkande. Då skulle han ta det som "ytterligare" ett "fel" han gör.

Han kan tar också ofta saker för personligt. Att man blir irriterad när man blir väckt är ju naturligt och många har överseende med någon som snäser mitt i natten eftersom att man vet hur det är. Han tänker inte så långt utan skulle tro att jag verkligen var irriterad på just honom och inte situationen.

Sen har han sagt att han ofta vet direkt att jan gjort/sagt fel men då liksom hamnar i någon form av "stolthet" och vill/kan inte "lägga sig" eller erkänna att han gjorde fel så därför överkompenserar med ännu mera bråk. Det blir en blandning av att få ut skit som legat under ytan (som inte har med saken att göra öht), ilska på sig själv som fortsätter försvara sig och bara gör saker värre och någon form av "stolthet".

Ahhh. Exakt så. Tack för vettig input!!

Upplever det exakt på samma sätt. Han tar allt så jäkla personligt. Självklart är det normalt att bli irriterad ifall man blir väckt mitt i natten, han skulle också ha blivit det. Men min reaktion får honom troligtvis att känna sig som världens sämsta. Han sa tex idag: "Du säger att jag inte respekterar dig". Vilket jag aldrig påstått eller sagt, men tydligen uppfattade han det så för att jag snäste inatt.

Aja. To be continued. Han och jag lär väl prata vidare ang det här imorgon. Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. :)
  • YesMaster

Mja....har lite svårt att tro att adhd-mamma vet mer än den som haft diagnosen i snart 30 år.

Utöver diagnoserna så ska man tänka på att vissa har stark personlighet. Jag själv har ingen diagnos men har samma personlighet som man kan läsa om vissa diagnoser.

Man kan ha en beroende-personlighet också, villet kan förknippas med vissa diagnoser. Att man lätt fastnar i saker under en tid osv.

Så som det ser ut idag så är jag diagnos-kritisk faktiskt.

• Anonym (Adhd-mamma)
    Anonym (Handfallen) skrev 2016-10-29 23:09:03 följande:

Jag antar att du svarar på mitt gigantiska inlägg. :)

Han har inte borderline och han styr inte sin omgivning med sitt humör. Det är VÅRA konflikter han inte klarar av att hantera. Kanske för att jag är den som han har närmast och älskar mest, efter barnen då..

Sen kanske det är så som du skriver, att det inte är typiskt för människor med adhd att vara kritikkänsliga, men vad jag vet så har många med den diagnosen svårt att hantera sina känslor och svårt att hantera ilska. Han tänker inte riktigt på konsekvenserna och har svårt att känna mer än en känsla i taget. Är han arg, ja då fastnar han i det. Är han orolig, då är han enbart orolig. Är han glad, så är han ofantligt glad osv.

Jag upplever det hela som att han har svårt att tygla sin ilska och att han säger massa saker i det tillståndet på impuls, vilket bidrar till massa onödigt lidande för oss båda.

Det låter jobbigt och som att du har en ängels tålamod med hans **hålsbeteende. Du får förlåta mig men varför jag skriver krasst är för att det finns så många trådar här där just kvinnor vänder ut och in på sig och letar förklaringar till beteenden som i andra sammanhang och jämbördiga förhållanden skulle fått kalla handen. Som jag skrev i mitt första inlägg så tycker jag att ni anhöriga ska stå på er och inte bända och skära ner massor på era högst normala krav på en vuxen relation pga "oss" med olika diagnoser. Även om det finns klart svårare varianter av adhd så är det ingen utvecklingsstörning och ingen psykos vi har. Din partner borde ta ett större ansvar för sina reaktioner, oavsett vad de beror på. Det du skriver om vad som är vanligt är så vi brukar prata om barn med adhd, inte vuxna män och definitivt inte vuxna kvinnor med adhd.
  • Anonym (Adhd-mamma)
    YesMaster skrev 2016-10-29 23:21:39 följande:

Mja....har lite svårt att tro att adhd-mamma vet mer än den som haft diagnosen i snart 30 år.

Utöver diagnoserna så ska man tänka på att vissa har stark personlighet. Jag själv har ingen diagnos men har samma personlighet som man kan läsa om vissa diagnoser.

Man kan ha en beroende-personlighet också, villet kan förknippas med vissa diagnoser. Att man lätt fastnar i saker under en tid osv.

Så som det ser ut idag så är jag diagnos-kritisk faktiskt.

Jag är en mamma som haft adhd i 42 år. Eftersom du nu mäter kunskap i antal år med egen funktionsnedsättning. Att jag arbetar med det varje dag och även är anhörig ger mig viss kunskap ja.
  • YesMaster
    Anonym (Adhd-mamma) skrev 2016-10-29 23:35:15 följande:

Jag är en mamma som haft adhd i 42 år. Eftersom du nu mäter kunskap i antal år med egen funktionsnedsättning. Att jag arbetar med det varje dag och även är anhörig ger mig viss kunskap ja.

Wow, nån försöker göra sin Lördag lite mer dramatisk. Herregud lägg ner nu, det börjar bli komiskt xD

Jag misstog mig på din anonyma signatur och trodde du var mamma till ett barn med adhd endast, men du verkar inte ha levt med en man med adhd?

Din verklighet är just det - DIN! Inte oss andras
  • Anonym (Adhd-mamma)
    YesMaster skrev 2016-10-29 23:43:16 följande:

Wow, nån försöker göra sin Lördag lite mer dramatisk. Herregud lägg ner nu, det börjar bli komiskt xD

Jag misstog mig på din anonyma signatur och trodde du var mamma till ett barn med adhd endast, men du verkar inte ha levt med en man med adhd?

Din verklighet är just det - DIN! Inte oss andras

Jo det har jag. Kaka söker ofta maka, antingen en medberoende som på FL eller en annan med adhd. Diagnoskriterierna formas inte i din verklighet utan i diagnosmanualerna, hur ogärna du än vill det och hur mycket drama du än spelar upp med dina "30 år". Svårt att ha fel och kritikkänslig? Vissa beskriver sin likhet med sin partner tydligen. Sluta sprida påhitt om adhd, den har alldeles tillräckligt många avigsidor utan det.
  • Flisan79
    Anonym (Handfallen) skrev 2016-10-29 23:16:51 följande:
    Ahhh. Exakt så. Tack för vettig input!!

Upplever det exakt på samma sätt. Han tar allt så jäkla personligt. Självklart är det normalt att bli irriterad ifall man blir väckt mitt i natten, han skulle också ha blivit det. Men min reaktion får honom troligtvis att känna sig som världens sämsta. Han sa tex idag: "Du säger att jag inte respekterar dig". Vilket jag aldrig påstått eller sagt, men tydligen uppfattade han det så för att jag snäste inatt.

Aja. To be continued. Han och jag lär väl prata vidare ang det här imorgon. Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. :)
    Det var så lite så. Vet ju hur det är och även om jag inte har några direkta lösningar så kan det både vara skönt att höra att andra har det likadant samt dela med mig av vad jag kommit fram till. Bla annat så ger kunskap mer förståelse vilket i sin tur gör att man själv kan ta fler saker med en nypa salt. När man inte längre tar åt sig lika djupt av tex hårda ord och accepterar vissa att beteenden helt enkelt inte kan rås för så mår man mycket bättre. Jag själv kom tillslut till ett vägskäl, gå eller gilla läget. Eftersom att jag inte ville gå så fick jag acceptera det som var (givetvis inte alla beteenden) och släppa på mycket som "borde" vara. Tex han "borde" kunna ta mer ansvar för barnen, han "borde" kunna hjälpa till mer hemma, han "borde" kunna "skärpa sig" osv osv eller som i ditt fall, "han borde kunna ta kritik".
    Fast nu är det inte så, hur mycket man själv eller andra tycker att man "borde".
    Så ist för att irritera mig på allt han "borde" göra/kunna, accepterade jag läget och även om det innebär att jag självmant drar ett större last (för jag har ju alltid valet att gå, tjat, gnat, hot och tårar har inte hjälpt på 18 år så lär inte göra det i fortsättningen heller) så mår jag mycket bättre. Jag slipper bli irriterad och bitter och slipper en massa bråk som ändå inte leder någonstans.
    Många tycker nog att han typ "kommer undan" men jag vet att han lider väldig mycket av sina "problem", och eftersom att han levt odiagnoserad enda tills för ett par år sedan samt vuxit upp innan "diagnoser" ens var på tal och därav blivit behandlad som ett "problembarn", så har han utvecklat kronisk dep och svår ångest. Inte helt ovanligt bland odiagnoserade
  • YesMaster
    Anonym (Adhd-mamma) skrev 2016-10-29 23:53:13 följande:

Jo det har jag. Kaka söker ofta maka, antingen en medberoende som på FL eller en annan med adhd. Diagnoskriterierna formas inte i din verklighet utan i diagnosmanualerna, hur ogärna du än vill det och hur mycket drama du än spelar upp med dina "30 år". Svårt att ha fel och kritikkänslig? Vissa beskriver sin likhet med sin partner tydligen. Sluta sprida påhitt om adhd, den har alldeles tillräckligt många avigsidor utan det.

LOL xD

Vi säger så, snuttan ;)
  • Anonym (Rådlös)

Jag upplever också min partner som kritik känslig tror som andra att det beror mest på att han redan är medveten själv om att han beter sig knäppt, redan lastar sig själv vilket märks i andra lugnare diskussioner. Men just vid kritik tillfället går han i försvar och erkänner inget fel. Sedan upplever jag att hans problem med att minnas "hur det var" gör det svårt att föra diskussion ibland. Om jag till exempel säger - att förra veckan gick du och lade kl 4 varje natt - så kan han få för sig att förneka det. Vilket blir nästan skrattretande när man vet att det var så och att det påverkade en massa saker...

En sak jag funderar på är om någon av er provat parterapi dvs att en tredje part hjälpte er med konflikter - tänker att det vore skönt att få hjälp med sättet att hantera konflikter eftersom det inte blir så konstruktivt för oss (och jaaaa så är det även i relationer utan ADHD inblandat men nu blir diskussionerna särskilt underliga ibland)

• Anonym (Himla)
    Anonym (Mamma) skrev 2016-10-29 21:07:05 följande:

Gnäller lite, min man har ALDRIG lyckas komma hem med alla varor på inköpslistan från affären. Fast de skrivs på papper och messenger. Ibland glöms de köpas och andra gånger glöms de kvar på bandet (efter betalning)

Nu ikväll behövde vi smör och vitt vin (till matlagning) jo skulle han fixa efter jobb. Skrev det två ggr på messenger. Kommer hem med vitt vin och ca 10 andra ingredienser till en annan rätt ;) men inget smör.

Väldigt tydligt exempel på att det är en funktionsnedsättning och inget de väljer. Ingen betalar för varor och lämnar dem på affären frivilligt. Jobbigt för dig. Måste vara hemskt för honom.

Jag har ett syskon med ADHD och mitt största problem med denne är just det andra sagt att småsaker kan bli konflikterna och denna (icke)konflikt spårar ur totalt på ett häpnadsväckande sätt :p Jag har lärt mig att ignorera och låta den va då sur den vill och faktiskt är det denne jag umgås mest med fast jag har många syskon. Så jag kan inte säga att det är så hemskt egentligen. Det är upp till mig hur jag väljer att reagera eftersom jag vet om diagnosen (så länge inte våld eller hit om våld finns med).
Svar på tråden Partner med ADHD - tips!