Anonym (Handfallen) skrev 2016-10-29 23:16:51 följande:
Ahhh. Exakt så. Tack för vettig input!!
Upplever det exakt på samma sätt. Han tar allt så jäkla personligt. Självklart är det normalt att bli irriterad ifall man blir väckt mitt i natten, han skulle också ha blivit det. Men min reaktion får honom troligtvis att känna sig som världens sämsta. Han sa tex idag: "Du säger att jag inte respekterar dig". Vilket jag aldrig påstått eller sagt, men tydligen uppfattade han det så för att jag snäste inatt.
Aja. To be continued. Han och jag lär väl prata vidare ang det här imorgon. Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. :)
Det var så lite så. Vet ju hur det är och även om jag inte har några direkta lösningar så kan det både vara skönt att höra att andra har det likadant samt dela med mig av vad jag kommit fram till. Bla annat så ger kunskap mer förståelse vilket i sin tur gör att man själv kan ta fler saker med en nypa salt. När man inte längre tar åt sig lika djupt av tex hårda ord och accepterar vissa att beteenden helt enkelt inte kan rås för så mår man mycket bättre. Jag själv kom tillslut till ett vägskäl, gå eller gilla läget. Eftersom att jag inte ville gå så fick jag acceptera det som var (givetvis inte alla beteenden) och släppa på mycket som "borde" vara. Tex han "borde" kunna ta mer ansvar för barnen, han "borde" kunna hjälpa till mer hemma, han "borde" kunna "skärpa sig" osv osv eller som i ditt fall, "han borde kunna ta kritik".
Fast nu är det inte så, hur mycket man själv eller andra tycker att man "borde".
Så ist för att irritera mig på allt han "borde" göra/kunna, accepterade jag läget och även om det innebär att jag självmant drar ett större last (för jag har ju alltid valet att gå, tjat, gnat, hot och tårar har inte hjälpt på 18 år så lär inte göra det i fortsättningen heller) så mår jag mycket bättre. Jag slipper bli irriterad och bitter och slipper en massa bråk som ändå inte leder någonstans.
Många tycker nog att han typ "kommer undan" men jag vet att han lider väldig mycket av sina "problem", och eftersom att han levt odiagnoserad enda tills för ett par år sedan samt vuxit upp innan "diagnoser" ens var på tal och därav blivit behandlad som ett "problembarn", så har han utvecklat kronisk dep och svår ångest. Inte helt ovanligt bland odiagnoserade