• Anonym (Längtar)

Äl, pojke/flicka?

Det sägs ju att om man har sex dagarna före ägglossning så är det större chans för flicka, och under ägglossning större chans för pojke... Hur har det varit för er? Vi hade sex dagen före ägglossning, vi vill gärna ha en son, även om det viktigaste är att det blir ett friskt barn såklart. Men finns det någon sanning i detta påstående, att sex före ägglossning är större chans för flicka, och under ägglossning större chans för pojke?

• Svar på tråden Äl, pojke/flicka?
  • Anonym (nix)

Det finns ingen riktig vetenskap bakom det där, tyvärr. Det som blir det blir. 

• Anonym (pojkar)

Jag har 2 pojkar. Bägge "gjordes" under ägglossning. Hade ÄL stickor så vet att jag hade Äl just då.

• Mallemamma

"Flickspermierna" har en tendens att överleva längre, och "pojkspermierna" är aningens snabbare.

Så har du sex t ex 4 dagar innan ägglossning så finns det chans att några spermier överlevt så länge och chansen är större att det blir en flicka. Har du sex exakt under ägglossning så är chansen större till pojke då de är snabbare, men ligger där redan spermier och väntar sen en dag tillbaka är chansen lika stor.

Det är vad jag hört/läst men inget jag egentligen tror man kan påverka, då det handlar om så små marginaler. Googla på flick/pojk spermier så hittar du nog lite teorier och forskning :)

• milli79

De två första barnen har jag ingen koll på exakt när de blev till. 3e (som inte var planerad) blev till innan äl POJK. Hade sex bara några dagar efter mens och fick äl lite tidigare än väntat och blev gravid. Så där hade vi sex kanske 3-5 dagar innan äl och som sagt det blev ändå en pojk.

• Mallemamma

Och min egna erfarenhet är att sex under ägglossning ger pojke :)

Vi hade bara oskyddat sex en gång när sonen blev till och det var samma dag som jag hade ägglossning (jag känner när jag har ÄL).

• Anonym (Blä)

Det finns inget vetensapligt belägg för sådant där..

Dessutom hoppas jag att du/ni inser hur hemskt och tragiskt det där är! Vill ni ha ett barn eller bara ett kön?

• Anonym (Längtar)

Tack för svar! Men det jag tänker är att det är väl rätt mycket mindre chans att bli gravid alls om man bara har sex flera dagar före ägglossningen? Vi försöker alltid pricka in ägglossningsdagen, inte bara för att vi gärna vill ha en son, utan för att det är väl störst chans att bli gravid då...

• Mallemamma
    Anonym (Längtar) skrev 2016-10-30 14:07:45 följande:

Tack för svar! Men det jag tänker är att det är väl rätt mycket mindre chans att bli gravid alls om man bara har sex flera dagar före ägglossningen? Vi försöker alltid pricka in ägglossningsdagen, inte bara för att vi gärna vill ha en son, utan för att det är väl störst chans att bli gravid då...

Ja, ju mer spermier det finns till ägget ju större chans att ägget blir befruktat :) så störst chans att bli gravid är ju att ha sex flera gånger precis vid/innan ägglossning, och hellre under ägglossning än några dagar innan, om man måste välja. Jag tror att om det blir en tävling om vem som simmar snabbast till ägget (alltså det väntar inga spermier i ledaren när ägget släpps) så har pojkspermierna större chans att hinna först om det nu stämmer att de är lite snabbare :)

Och strunt i kommentaren om att ni bara vill ha ett kön, du skriver klart och tydligt att det viktigaste är ett friskt barn. Jag tror majoriteten har en liten önskan/förhoppning om antingen det ena eller andra könet, även om de inte erkänner det, och det är ok. Det betyder inte att man kommer älska barnet mindre
  • Anonym (Längtar)
    Mallemamma skrev 2016-10-30 14:21:21 följande:

Ja, ju mer spermier det finns till ägget ju större chans att ägget blir befruktat :) så störst chans att bli gravid är ju att ha sex flera gånger precis vid/innan ägglossning, och hellre under ägglossning än några dagar innan, om man måste välja. Jag tror att om det blir en tävling om vem som simmar snabbast till ägget (alltså det väntar inga spermier i ledaren när ägget släpps) så har pojkspermierna större chans att hinna först om det nu stämmer att de är lite snabbare :)

Och strunt i kommentaren om att ni bara vill ha ett kön, du skriver klart och tydligt att det viktigaste är ett friskt barn. Jag tror majoriteten har en liten önskan/förhoppning om antingen det ena eller andra könet, även om de inte erkänner det, och det är ok. Det betyder inte att man kommer älska barnet mindre

Tack! Nu blev det bara sex en dag före ägglossning, men hoppas det räcker... Nej, jag tar inte åt mig alls av sådana kommentarer, jag vet hur jag känner, och det är varken hemskt eller tragiskt att jag gärna vill att det blir en pojke Kommer ju ändå älska barnet lika mycket oavsett kön.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Längtar) skrev 2016-10-30 14:07:45 följande:

Varför vill ni ha en son?
Svar på tråden Äl, pojke/flicka?