• Anonym (sambo)

Blir man arvlös?

Vad händer om min sambo går bort före mig när han har två äldre barn sedan ett tidigare förhållande och vi har tre barn tillsammans. 
    Vi är inte gifta och kommer inte gifta oss heller. 

Har läst att hans äldsta barn ärven då allt och jag och våra gemensamma inget.
    Kan det verkligen stämma?

• Svar på tråden Blir man arvlös?
  • Anonym (M)
    Anonym (Linda) skrev 2016-10-30 12:05:58 följande:
    Jaha, ja då ska jag be min bekanta att ta kontakt med en annan advokat.

Du ska nog börja med att fråga din bekanta vad hen menar med att huset "står skrivet på" den ena av dem. Det kan ju vara just ett samboavtal de har. Det känns mer troligt att din bekanta råkat uttrycka sig lite slarvigt än att en jurist skulle göra en så grov miss. :)
  • Anonym (C)
    Anonym (sambo) skrev 2016-10-30 12:14:39 följande:

Ska huset även delas lika fast det är jag som går in med mest insats ? ungefär 200tusen kr mer? då blir häften av dom pengarna sambons barns pengar?

Ja, om ni inte har skrivit samboavtal. I samboavtalet kan ni skriva att 200' tillfaller dig innan ni delar på resten av husets värde. Även om ni separerar så har din sambo rätt till hälften även om du gått in med mer pengar - om ni inte skrivit samboavtal.
  • Anonym (ml)
    Anonym (C) skrev 2016-10-30 12:16:19 följande:
    Har ni fått hjälp av en advokat att skriva detta samboavtal eller testamente? Är det ett samboavtal eller ett testamente? Du nämner båda. Det är inte samma sak.

Hur som helst så har särkullbarnen rätt att få ut sin laglott direkt. De kan välja att avstå, men de måste inte. Har barnen skrivit på detta avtal och valt att avstå sitt rätt?
    ok jag var otydlig, Vi gjorde både ett samboavtal och ett testamente när vi ändå var igång :) 
  • Anonym (ml)

Så här står det i inledningen på vårt testamente (har kryssat över våra namn)

Undertecknande XX och XX som sammanbor under äktenskapsliknande förhållanden, förordnar härmed som vår yttersta vilja och testamente att den efterlevande av oss båda, med fri förfoganderätt, skall erhålla all den först avlidnes kvarlåtenskap. 

Efter bådas bortfall skall all kvarlåtenskap tillfalla våra respektive bröstarvingar att fördelas enligt lag.

Sen står det att bodelning görs och den summan man då kommer fram till är barnens arv, måste man ge barnen senare så man kan inte "försnilla" deras av, bara senarelägga det.

Barnen är alla omyndiga, om det svarar på frågan om barnen har godkänt detta. De har inte varit vidtalade och det var inget som efterfrågades när vi frågade om man fick skriva så här. 

• Anonym (F)
    Anonym (ml) skrev 2016-10-30 12:32:47 följande:

Så här står det i inledningen på vårt testamente (har kryssat över våra namn)

Undertecknande XX och XX som sammanbor under äktenskapsliknande förhållanden, förordnar härmed som vår yttersta vilja och testamente att den efterlevande av oss båda, med fri förfoganderätt, skall erhålla all den först avlidnes kvarlåtenskap. 

Efter bådas bortfall skall all kvarlåtenskap tillfalla våra respektive bröstarvingar att fördelas enligt lag.

Sen står det att bodelning görs och den summan man då kommer fram till är barnens arv, måste man ge barnen senare så man kan inte "försnilla" deras av, bara senarelägga det.

Barnen är alla omyndiga, om det svarar på frågan om barnen har godkänt detta. De har inte varit vidtalade och det var inget som efterfrågades när vi frågade om man fick skriva så här. 

Om särkullsbarnen vill ha sin del av arvet när deras förälder går bort har de rätt till det, det finns inget orubbat bo när det kommer till särkullsbarn.
  • whitestar
    Anonym (F) skrev 2016-10-30 12:40:32 följande:

Om särkullsbarnen vill ha sin del av arvet när deras förälder går bort har de rätt till det, det finns inget orubbat bo när det kommer till särkullsbarn.

Om barnen protesterar mot testamentet kan de få ut halva sitt arv, ej hela . Men det är sant man kan aldrig friskiva sig helt när det finns särkullbarn.
  • Anonym (borde vara såhär)
    Anonym (sambo) skrev 2016-10-30 11:20:13 följande:
    Vad händer om min sambo går bort före mig när han har två äldre barn sedan ett tidigare förhållande och vi har tre barn tillsammans. 
    Vi är inte gifta och kommer inte gifta oss heller. 

Har läst att hans äldsta barn ärven då allt och jag och våra gemensamma inget.
    Kan det verkligen stämma?
    Om sambon går bort bör det gå till såhär:

Först görs en bodelning av er samboegendom. Där ingår bostad och gemensamt bohag (möbler, men inte bil, båt eller ev. sommarstuga). Det spelar ingen roll hur att du gick in med mer pengar om er bostad köptes för gemensamt bruk. Värdet på samboegendom delas alltså 50/50.

Därefter är sambons "dödsbo" 50% av er samboegendom + all ickegemsam egendom som tillhör sambon. Det är detta som kommer att ärvas.

Sambons 5 barn 1/5 vardera om inget testamente finns. De 3/5 som "ärvs" av era gemensamma barn kommer dock tillfalla dig med fri förfoganderätt först och era gemensamma barn får ut det arvet först när du går bort. Så i praktiken blir det lite som att du ärver 3/5 av sambons tillgångar.
  • Anonym (borde vara såhär)
    Anonym (borde vara såhär) skrev 2016-10-30 14:00:33 följande:
    Om sambon går bort bör det gå till såhär:

Först görs en bodelning av er samboegendom. Där ingår bostad och gemensamt bohag (möbler, men inte bil, båt eller ev. sommarstuga). Det spelar ingen roll hur att du gick in med mer pengar om er bostad köptes för gemensamt bruk. Värdet på samboegendom delas alltså 50/50.

Därefter är sambons "dödsbo" 50% av er samboegendom + all ickegemsam egendom som tillhör sambon. Det är detta som kommer att ärvas.

Sambons 5 barn 1/5 vardera om inget testamente finns. De 3/5 som "ärvs" av era gemensamma barn kommer dock tillfalla dig med fri förfoganderätt först och era gemensamma barn får ut det arvet först när du går bort. Så i praktiken blir det lite som att du ärver 3/5 av sambons tillgångar.
    Öh, glöm det sista förresten. Ni är ju inte gifta vilket var hela grejen! Du får alltså inte fri förfoganderätt eftersom ni inte är gifta
  • Anonym (C)
    Anonym (borde vara såhär) skrev 2016-10-30 14:01:54 följande:

Öh, glöm det sista förresten. Ni är ju inte gifta vilket var hela grejen! Du får alltså inte fri förfoganderätt eftersom ni inte är gifta

Eftersom de inte är gifta så ärver hon ingenting. Hon får sin del av samboegendomen och thats it. De gemensamma barnen får ut sitt arv direkt precis som särkullbarnen.
  • Anonym (---)
    Anonym (C) skrev 2016-10-30 14:05:52 följande:
    Eftersom de inte är gifta så ärver hon ingenting. Hon får sin del av samboegendomen och thats it. De gemensamma barnen får ut sitt arv direkt precis som särkullbarnen.
    Och den del som de gemensamma barnen ärver sätts under förvaltning av en förmyndare. TS kan inte röra dessa pengar.
Svar på tråden Blir man arvlös?