• Anonym (sambo)

Blir man arvlös?

Vad händer om min sambo går bort före mig när han har två äldre barn sedan ett tidigare förhållande och vi har tre barn tillsammans. 
    Vi är inte gifta och kommer inte gifta oss heller. 

Har läst att hans äldsta barn ärven då allt och jag och våra gemensamma inget.
    Kan det verkligen stämma?

• Svar på tråden Blir man arvlös?
  • sextiotalist
    whitestar skrev 2016-10-31 15:37:45 följande:
    Ja precis.tror inte vårdnadshavare kan vara överförmyndare när det gäller arv utan det ska vara en utomstående som bara ser till vad som är bäst för arvingarna/barnen.
    En del överförmyndare kan vara väldigt fyrkantiga och nitiska. En stallvän till min syster blev änka (hon var sambo) och de fick slåss ordentligt för att flickorna skulle få behålla sina hästar (pappan stod som ägare och överförmyndaren tyckte det var bättre att realisera hästar till pengar istället). Huset kunde han inte ge sig på (men försökte) eftersom huset var ett mammans arv.

• Ess
    whitestar skrev 2016-10-31 14:56:58 följande:
    Fel.dom kan inte få ut hela sin del om dom klandrar testamentet däremot sin laglott som är halva deras arvedel. MEN då har dom inte rätt få ut resten av arvet sen utan den rätten är föR verkad. Om dom dock väntar så får dom ut hela sitt arv!
    Jag tror tvärtom att dom kan kräva att få ut hela sin arvslott, OM det inte står klart skrivet att de bara får sin laglott om de vill ha ut den direkt, men om de väntar får de arvslotten.
  • Anonym (Klara)
    Ess skrev 2016-10-31 17:44:32 följande:

Jag tror tvärtom att dom kan kräva att få ut hela sin arvslott, OM det inte står klart skrivet att de bara får sin laglott om de vill ha ut den direkt, men om de väntar får de arvslotten.

Nej du har fel. Skriver man testamente så är det ju för att testamentera bort sitt arv. Och hälften av sin arvslott kan man testamentera bort, så det är endast laglotten man kan klandra isf. Eller om man försöker sig att klandra hela testamentet pga att personen inte var i sitt fulla medvete el liknande...det måste således inte stå klart å tydligt. Man kan testamentera bort halva arvslotten med fri förfoganderätt eller full äganderätt. Det som skiljer dom två är att med fri förfoganderätt ärver bröstarvingarna den del efter den som är testamenterad till dör. Med full äganderätt får bröstarvingarna endast son laglott och inget mer.
  • whitestar
    Anonym (Klara) skrev 2016-10-31 18:16:08 följande:

Nej du har fel. Skriver man testamente så är det ju för att testamentera bort sitt arv. Och hälften av sin arvslott kan man testamentera bort, så det är endast laglotten man kan klandra isf. Eller om man försöker sig att klandra hela testamentet pga att personen inte var i sitt fulla medvete el liknande...det måste således inte stå klart å tydligt. Man kan testamentera bort halva arvslotten med fri förfoganderätt eller full äganderätt. Det som skiljer dom två är att med fri förfoganderätt ärver bröstarvingarna den del efter den som är testamenterad till dör. Med full äganderätt får bröstarvingarna endast son laglott och inget mer.

lawline.se/answers/sarkullbarns-arvsratt-22 enligt länken så är det precis så som du skriver!
  • Ess
    Anonym (Klara) skrev 2016-10-31 18:16:08 följande:
    whitestar skrev 2016-10-31 18:33:37 följande:
    lawline.se/answers/sarkullbarns-arvsratt-22 enligt länken så är det precis så som du skriver!

Den som skrivit testamentes utdraget här i tråden hade väl bara skrivit att de önskade att partnern skulle sitta i orubbat bo?
    Då ser jag det som att de kommer att få ut arvslotten om de klandrar testamentet. Annars skulle det varit klart specificerat hur mkt de får ut.

Jag får läsa inlägget igen, för jag har kanske läst slarvigt.
  • Ess
    Anonym (ml) skrev 2016-10-30 12:32:47 följande:

Så här står det i inledningen på vårt testamente (har kryssat över våra namn)

Undertecknande XX och XX som sammanbor under äktenskapsliknande förhållanden, förordnar härmed som vår yttersta vilja och testamente att den efterlevande av oss båda, med fri förfoganderätt, skall erhålla all den först avlidnes kvarlåtenskap. 

Efter bådas bortfall skall all kvarlåtenskap tillfalla våra respektive bröstarvingar att fördelas enligt lag.

Sen står det att bodelning görs och den summan man då kommer fram till är barnens arv, måste man ge barnen senare så man kan inte "försnilla" deras av, bara senarelägga det.

Barnen är alla omyndiga, om det svarar på frågan om barnen har godkänt detta. De har inte varit vidtalade och det var inget som efterfrågades när vi frågade om man fick skriva så här. 

Det är denna formuleringen jag syftar på.
  • whitestar
    Ess skrev 2016-10-31 18:48:04 följande:

Den som skrivit testamentes utdraget här i tråden hade väl bara skrivit att de önskade att partnern skulle sitta i orubbat bo?

Då ser jag det som att de kommer att få ut arvslotten om de klandrar testamentet. Annars skulle det varit klart specificerat hur mkt de får ut.

Jag får läsa inlägget igen, för jag har kanske läst slarvigt.

Det står ju att dom får bara ut laglotten om dom klandrar testamentet! står inget i ärvdabalken att man måste skriva ut i testamentet.alla svar jag läst på denna sida utgår från samma.bara laglotten som kan fås om man klandrar testamentet.
  • whitestar
    Ess skrev 2016-10-31 18:52:19 följande:

Alltså dom kan önska men laglotten går aldrig att friskiva sig från.men om barnen vill ha ut hela sitt arv så får dom vänta. tror dock att anonym ( ml) är medveten om detta.
  • Anonym (Klara)
    Ess skrev 2016-10-31 18:52:19 följande:

Ja där testamenterat de bort all sin kvarlåtenskap, dvs HELA arvslotten. Detta är dock bara en önskan då hela arvslotten inte kan testamenteras bort, utan bara halva. Så är barnen minderåriga kommer en överförmyndare gå in och denne kommer inte vänta utan kommer kräva barnens laglotter. Är dock barnen myndiga så är det upp till dem hur de vill göra, få ut laglotten direkt eller vänta. Resten av arvet kommer de få när personen som är testamenterad till dör då de har skrivit testamente med fri förfoganderätt. Man brukar inte skriva ett testamente som dom gjort, utan man brukar testamentera halva arvslotten, och lägga till en mening om en önskan om att de ska vänta å ta ut sitt arv. Men det blir samma sak andå.
  • Anonym (Klara)
    whitestar skrev 2016-10-31 19:01:57 följande:

Alltså dom kan önska men laglotten går aldrig att friskiva sig från.men om barnen vill ha ut hela sitt arv så får dom vänta. tror dock att anonym ( ml) är medveten om detta.

Vadå om dom vill ha ut hela sitt arv måste dom vänta? Halva får dom direkt andra halvan får de när personen dör som är testamenterad till då det är med fri förfoganderätt
Svar på tråden Blir man arvlös?