• Anonym (sambo)

Blir man arvlös?

Vad händer om min sambo går bort före mig när han har två äldre barn sedan ett tidigare förhållande och vi har tre barn tillsammans. 
    Vi är inte gifta och kommer inte gifta oss heller. 

Har läst att hans äldsta barn ärven då allt och jag och våra gemensamma inget.
    Kan det verkligen stämma?

• Svar på tråden Blir man arvlös?
  • Kjell2

TS: Som du ser kan detta bli rätt stökigt då det dels finns särkullsbarn och dels en fastighet. Viktigt att ni tillsammans går igenom olika alternativ och hur ni vill att det ska bli då. Huvudfallen brukar vara
    Du dör
    Han dör
    Ni separerar.

Allt går inte att lösa men med hjälp av samboavtal, testamente, livföräkring kan ni säkert komma rätt nära en bra lösning.

Kan vara idé att snacka med ett proffs kring detta,

• sextiotalist
    Anonym (---) skrev 2016-10-31 06:35:26 följande:
    Och den del som de gemensamma barnen ärver sätts under förvaltning av en förmyndare. TS kan inte röra dessa pengar.
    Om de är omyndiga.
  • sextiotalist

Bör väl tillägga att särkullbarns rätt att ta ut sitt arv direkt gäller oavsett om deras förälder är gift eller inte.

Är man endast sambos så är ser man endast på de tillgångar som finns när föräldern går bort.
    Är man gift, så är det den avlidnas giftorätt som gäller (alltså även efterlevande makas/makes tillgångar räknas in innan bodelning)

• Anonym (Loo)
    Anonym (ml) skrev 2016-10-30 12:06:52 följande:

Jag är sambo och vi gjorde nyss ett samboavtal där det står att om den ena går bort görs en bodelning så man vet värdet = vad barnen skulle ärva, men att barnen inte får ut sin lott förrän den andre går bort (ungefär som om man varit gifta). Utan detta testamente kan det bli så att tex om jag går bort, min sambo måste lösa ut mina barns arv (vi har inga gemensamma barn) och det kan ju innebära att han skulle behöva sälja huset för att ta råd att ge dem deras arv efter mig. 

Har ni gemensamma barn är det brukligt att de väntar tills båda föräldrarna gått bort men det finns det ju ingen anledning för om man har barn sedan tidigare, de har ju rätt till sitt arv om deras förälder går bort. 

Gör som vi, vi kontaktade en jurist genom vår bank som skrev detta avtal åt oss. Kostade några tusenlappar men känns bra att ha om nåt skulle ske. 

Vi fick tipset att skaffa oss livförsäkringar, det är ofta dem man kan använda om man vill bo kvar i ett hus och inte vill behöva sälja det för att lösa ut den andres barn. Har den som avlider sparat i en livförsäkring med sin partner som förmånstagare kan förhoppningsvis de pengarna täcka det mesta av barnens arv så man slipper gå från hus och hem. 

Det du har skrivit är alltså ett. "Önskemål"- lättförklarat. Du har ingen garanti på att få bo kvar i huset då hans barn sedan tidigare kan klandra testamentet/avtalet och har rätt att kräva (enligt lag) sin del med detsamma. Vilket kan leda till att du trots allt blir utkastad om du inte kan lösa ut dem (livsförsäkringar brukar helt ärligt inte hjälpa). Har du tur vet inte barnen vad de har rätt till, har du out vet dom det.
  • whitestar
    Anonym (Loo) skrev 2016-10-31 14:35:10 följande:

Det du har skrivit är alltså ett. "Önskemål"- lättförklarat. Du har ingen garanti på att få bo kvar i huset då hans barn sedan tidigare kan klandra testamentet/avtalet och har rätt att kräva (enligt lag) sin del med detsamma. Vilket kan leda till att du trots allt blir utkastad om du inte kan lösa ut dem (livsförsäkringar brukar helt ärligt inte hjälpa). Har du tur vet inte barnen vad de har rätt till, har du out vet dom det.

Fel.dom kan inte få ut hela sin del om dom klandrar testamentet däremot sin laglott som är halva deras arvedel. MEN då har dom inte rätt få ut resten av arvet sen utan den rätten är föR verkad. Om dom dock väntar så får dom ut hela sitt arv!
  • Anonym (Loo)
    whitestar skrev 2016-10-31 14:56:58 följande:

Fel.dom kan inte få ut hela sin del om dom klandrar testamentet däremot sin laglott som är halva deras arvedel. MEN då har dom inte rätt få ut resten av arvet sen utan den rätten är föR verkad. Om dom dock väntar så får dom ut hela sitt arv!

Ja. Dom kan kräva sin lagligt direkt. Det hjälper liksom inte med testamente. Det är bara ett öskemål så att säga.
  • Anonym (Klara)
    whitestar skrev 2016-10-30 13:00:51 följande:

Om barnen protesterar mot testamentet kan de få ut halva sitt arv, ej hela . Men det är sant man kan aldrig friskiva sig helt när det finns särkullbarn.

Detsamma gäller gemensamma barn om man inte är gifta. Är barnen (särkull och gemensamma) minderåriga går dessutom en överförmyndare in och förvaltar deras arv, denna förmyndare kommer knappast ta hänsyn till er vilja i ert testamente, utan det enda ni kan testamentera till varandra är halva arvslotten, den andra halvan, laglotten, går till både gemensamma och särkullbarn direkt (om man ej är gifta) det är bara om dom är myndiga de själva kan välja att vänta på sitt arv.
  • Anonym (Loo)

Ja jag menade inget illa eller anklagande. Ville bara upplysa så man inte får sig en känga den dagen utan kan förbereda sig så gott det går!

• whitestar
    Anonym (Loo) skrev 2016-10-31 14:59:24 följande:

Ja. Dom kan kräva sin lagligt direkt. Det hjälper liksom inte med testamente. Det är bara ett öskemål så att säga.

Ja laglott kan dom kräva men det är bara halva arvsdelen.
  • whitestar
    Anonym (Klara) skrev 2016-10-31 15:04:06 följande:

Detsamma gäller gemensamma barn om man inte är gifta. Är barnen (särkull och gemensamma) minderåriga går dessutom en överförmyndare in och förvaltar deras arv, denna förmyndare kommer knappast ta hänsyn till er vilja i ert testamente, utan det enda ni kan testamentera till varandra är halva arvslotten, den andra halvan, laglotten, går till både gemensamma och särkullbarn direkt (om man ej är gifta) det är bara om dom är myndiga de själva kan välja att vänta på sitt arv.

Ja precis.tror inte vårdnadshavare kan vara överförmyndare när det gäller arv utan det ska vara en utomstående som bara ser till vad som är bäst för arvingarna/barnen.
Svar på tråden Blir man arvlös?