• Fillanpillan

    Klänning till dop?

    Nästa helg är det dags för dop för sonen. Vart hittar jag en fin klänning som går att amma i? Dom ända fina jag verkar hitta är från mamalicious. Är de någon som sitter på tips? Får inte vara för "naken" då vi ska vara i kyrkan.

  • Svar på tråden Klänning till dop?
  • Mandelkanel

    Har provat runt och tycker mamalicious är överlägset bäst. Finast, bäst passform (rymlig så magen inte syns så mycket om den är kvar och bra pris). Valde en ärmlös med fin kofta över till vårt dop. Jojo-maman bebe har också fina amningsklänningar men mest i jersey. Kolla även Esprit.

  • Carambolan
    JA77 skrev 2016-11-02 07:05:24 följande:

    Den ser ju vardaglig ut, i kyrkan på dop ska du ju inte ha vardagskläder. Måste du ha en amningsklänning? Jag hade gått undan för att amma istället. 


    Tillräckligt finklädd tycker jag! Det behöver ju absolut inte vara festklädsel på ett dop. Det går lätt att piffa upp den med en kavaj, smycken, skor och frisyr som ger mer uppklätt intryck. Fördelen med vardagsfint är att ts kanske hinner använda den fler än en gång innan amningsperioden är slut.
  • Sommar15

    Jag hade vanliga finkläder men blus och kjol för att kunna amma. Funkade utmärkt! Man går ju ändå undan lite grann från festen till nåt hörn eller soffa eller så.

  • JA77
    Carambolan skrev 2016-11-02 07:54:44 följande:
    Tillräckligt finklädd tycker jag! Det behöver ju absolut inte vara festklädsel på ett dop. Det går lätt att piffa upp den med en kavaj, smycken, skor och frisyr som ger mer uppklätt intryck. Fördelen med vardagsfint är att ts kanske hinner använda den fler än en gång innan amningsperioden är slut.
    Men om man är "piffad" till vardags på jobbet, gör det ju ingen skillnad från en vanlig vardag. De jag känner är sminkade, har snygg frisyr och smycken till vardags också. 
  • Carambolan
    JA77 skrev 2016-11-02 16:15:03 följande:

    Men om man är "piffad" till vardags på jobbet, gör det ju ingen skillnad från en vanlig vardag. De jag känner är sminkade, har snygg frisyr och smycken till vardags också. 


    Vilken klädnivå hade du valt till en dopgudstjänst då? Ingen i min församling brukar vara mer uppklädd än sådär (annat än på bröllop antar jag) med undantag för ett gäng traditionsenliga gamlingar som kommer till konfirmationsgudstjänster i folkdräkt :)
  • JA77
    Carambolan skrev 2016-11-02 17:15:30 följande:
    Vilken klädnivå hade du valt till en dopgudstjänst då? Ingen i min församling brukar vara mer uppklädd än sådär (annat än på bröllop antar jag) med undantag för ett gäng traditionsenliga gamlingar som kommer till konfirmationsgudstjänster i folkdräkt :)
    Vi angav ingen klädkod, vi tänkte att det ju är vedertaget att man klär upp sig bättre än en vardag. Motsvarar Kavaj, kanske?
  • Seven Costanza

    Måste det vara klänning? Det kan bli svårt. Jag valde top och kjol istället - fick kläderna uppsydda och hade själv kommit på idén att ha en dragkedja i vardera sidsöm med öppningsbar dragkedja nedifrån, så kunde jag ha ett linne under och sedan bara öppna den sidan jag skulle amma från. Så det är ett tips. Om du inte har möjlighet att sy upp kläder kan du kanske köpa en top med sömmar i sidorna och bara själv sätta i dragkedja eller be någon göra det. Eller så kör du kjol och annan amningsvänlig top i lite finare tyg.

  • Seven Costanza
    JA77 skrev 2016-11-02 16:15:03 följande:

    Men om man är "piffad" till vardags på jobbet, gör det ju ingen skillnad från en vanlig vardag. De jag känner är sminkade, har snygg frisyr och smycken till vardags också. 


    JA77 skrev 2016-11-02 16:15:03 följande:

    Men om man är "piffad" till vardags på jobbet, gör det ju ingen skillnad från en vanlig vardag. De jag känner är sminkade, har snygg frisyr och smycken till vardags också. 


    Jag hade själv inte jersey till vårt dop utan festligare tyg eftersom jag kunde få amningsvänliga festkläder uppsydda, men jag tänker mig att för många mammalediga (särskilt till en så liten bebis som en i typisk dopålder) är ändå en stretchklänning med fina accessoarer och en snygg hårstyling ett ganska stort steg upp. En vanlig dag har man liksom ofta lite gröt eller bebiskräks på tröjan som man inte ens lagt märke till innan man går hemifrån, och håret i en tofs. Lite skillnad mot när man jobbar. Om du var sminkad, hade snygg frisyr och fina smycken varje dag som föräldraledig är jag imponerad att du orkade det .
  • JA77
    Seven Costanza skrev 2016-11-03 08:40:42 följande:
    JA77 skrev 2016-11-02 16:15:03 följande:

    Men om man är "piffad" till vardags på jobbet, gör det ju ingen skillnad från en vanlig vardag. De jag känner är sminkade, har snygg frisyr och smycken till vardags också. 


    Jag hade själv inte jersey till vårt dop utan festligare tyg eftersom jag kunde få amningsvänliga festkläder uppsydda, men jag tänker mig att för många mammalediga (särskilt till en så liten bebis som en i typisk dopålder) är ändå en stretchklänning med fina accessoarer och en snygg hårstyling ett ganska stort steg upp. En vanlig dag har man liksom ofta lite gröt eller bebiskräks på tröjan som man inte ens lagt märke till innan man går hemifrån, och håret i en tofs. Lite skillnad mot när man jobbar. Om du var sminkad, hade snygg frisyr och fina smycken varje dag som föräldraledig är jag imponerad att du orkade det .
    Ja, jag var faktiskt sminkad varje dag som FL om jag skulle iväg eller få besök, det är liksom inte jobbigt för mig, så det var något jag verkligen prioriterade. Örhängen tar jag på mig varje dag ändå, precis som att jag borstar tänderna. Hår i "bara tofs" gör väl inget? Man har väl borstat håret innan :) Eftersom jag annars jobbar i vården (och varken får ha apband/ringa/klocka), så var f-ledigheten verkligen en tid för att vara fin varje dag!
  • starbo

    Asos har fina amningsklänningar. Sök på "nursing" på deras hemsida. Vart bor du? Jag har en jättefin som jag hade på ett bröllop nyligen som jag gärna lånar ut.

  • Seven Costanza
    JA77 skrev 2016-11-03 14:24:01 följande:

    Ja, jag var faktiskt sminkad varje dag som FL om jag skulle iväg eller få besök, det är liksom inte jobbigt för mig, så det var något jag verkligen prioriterade. Örhängen tar jag på mig varje dag ändå, precis som att jag borstar tänderna. Hår i "bara tofs" gör väl inget? Man har väl borstat håret innan :) Eftersom jag annars jobbar i vården (och varken får ha apband/ringa/klocka), så var f-ledigheten verkligen en tid för att vara fin varje dag!


    Ok. Jag var bara förvånad att du jämförde vardagsstilen som föräldraledig med vardagsstilen när man jobbar. Själv kan jag endast ha små ploppar i öronen numera för alla dinglande örhängen och halsband eller armband drar min bebis i, och ringar och klocka tycker jag känns ohygieniskt när man ska byta blöja så jag använde bara vigselringen. Och jag vill inte ha diverse bebisvätskor på mina finare jobbkläder så jag använder inte samma kläder nu som när jag jobbar. Där jag bor har inte de flesta föräldralediga kvinnor klänning och synliga smycken till vardags.
  • Carambolan

    Jag hade absolut inte mina jobbkläder som föräldraledig heller. Jag jobbar på kostym-kontor och även kvinnor förväntas klä sig därefter.

    "Vardagsklänningen" jag länkade till hade jag däremot absolut kunnat dra på mig som föräldraledig. Kanske inte för att hänga i lekparken, men absolut för att gå ut på restaurang, på middag hemma hos en vän eller... till kyrkan.

  • Seven Costanza
    Carambolan skrev 2016-11-03 19:03:39 följande:

    Jag hade absolut inte mina jobbkläder som föräldraledig heller. Jag jobbar på kostym-kontor och även kvinnor förväntas klä sig därefter.

    "Vardagsklänningen" jag länkade till hade jag däremot absolut kunnat dra på mig som föräldraledig. Kanske inte för att hänga i lekparken, men absolut för att gå ut på restaurang, på middag hemma hos en vän eller... till kyrkan.


    Ja precis men det var min poäng att även en sådan klänning ofta blir ett steg upp för föräldralediga jämfört med vad man har på sig hemma med barnet eller på lekplats, sagostund eller för att gå och fika en tisdagseftermiddag.
  • Fillanpillan

    Tack allihopa! Jag har beställt en marinblå långklänning och sen har jag ett alternativ med vit blus och svart kjol. Jag har haft turen att få gigantiska bröst så det mesta passar inte riktigt överkroppen, men jag hoppas att klänningen ska passa. Denna dag är speciell för min familj därför känns det extra viktigt att klä upp sig och göra sig fin. Och framförallt att få känna sig lite extra vacker!

Svar på tråden Klänning till dop?