• Bea73

Föräldramobb vad gör man?????

Hej! Vår nioåring går det upp och ner med...Är världen goaste men kan bli arg när han blir frustrarad och triggad. Blev bråk med en annan kille på skolan som retades. Inget jag försvarar men pojken pappa har nu talat om för oss att hela samhället minsann pratar om oss och vårt barn. Suck som om vi inte kämpade ändå. Sa att jag önskade kommunikation direkt med oss men han tyckte inte det var konstigt att folk pratade... Vad gör man??? Är både förbannad och ledsen!

• Svar på tråden Föräldramobb vad gör man?????
  • Anonym (Humla)
    Tecum skrev 2016-11-04 15:20:09 följande:

Men vad ska TS (och du och Humla) svara när en förälder när en förälder berättar att dennes barn gråter hemma och är rädd för er son? Läs en bok?

Detta är den väsentligaste frågan och om TS inte har något svar eller åtgärd förstår jag att ingen bryr sig om att tala med hen utan OM hen... 

Ja vad är ditt förslag?

Om föräldern berättade det för mig (utan nedlåtande ton) skulle jag bli ledsen och säga att det är jättetråkigt. Jag har själv varit med om att ett av mina barn varit rädd för en klasskamrat. Jättejobbigt. Jag skulle förmodligen fråga föräldern om den ville gå till rektorn och påpeka att barnet behöver en assistent under skoltid för att hen inte klarar att reglera impulser ännu. För om mitt barn redan förut slagits oprovocerat upprepade gånger så hade jag redan själv legat på rektor och sökt stöd hos bup och blivit jätteglad om fler kunde peka på behovet. Ingen vinner på att inget görs åt saken.

Om personen bara var nedlåtande eller aggressiv så vet jag inte vad jag skulle svara. En som inleder en kontakt med andra på det sättet brukar information och tillsägelser inte bita på, som för vissa barn ;)

Ganska många vuxna har ju i alla fall lite koll på sånthär idag och vet ju att barn aldrig blir bättre människor av att man försöker skam och skuldbelägga eller skälla utan att det krävs mognad hos de vuxna i omgivningen och en förmåga att samtala lösningsorienterat istället för att själv låta känslorna gå bärsärk och starta större problem och konflikter.

Man kan gott ta ansvar för sina egna känslor genom att höra efter med föräldrarna själv INNAN man sprider skvaller med andra som är lika fega/oinsatta.
  • Anonym (Humla)
    Anonym (Va) skrev 2016-11-04 15:38:54 följande:

Alla andra är ju problemet som inte har förståelse för att deras barn störs och bråkas med i skolan. Det är bara barnet som bråkar som omgivningen ska känna sympati med och förstående för.

Får jag be dig visa var du läst det?
  • Anonym (vad sjutton)

Väldigt många övertolkningar av trådstarten.

Det här står:

Ts son blev retad

Det blev bråk.

Ts son är världens goaste men blir arg när han blir frustrerad och triggad.

Retstickans pappa har fått med sig de andra föräldrarna mot den retade sonen och hans familj.

Det anges inte någonstans att sonen går runt och skrämmer andra barn tills de gråter. Eller att TS inte går att prata med och därför gaddar alla ihop sig för sin trygghets skull.

Ni som attackerar TS utan att veta mer än det som står ovan. Vet ni hur det känns att bli retad? Hur maktlös man känner sig? Hur arg man kan bli? Och hur extremt vanligt det är att lägga hela skulden på den mobbade/retade? Har ni ens tänkt tanken på hur många retstickor som ingen någonsin talar till rätta? Och som får fortsätta trigga och göra medmännuskor arga och ledsna?

Inget annat framgår än att det blev [ett ömsesidigt] bråk, pga att ts son blev retad. Och att han verkar känslig.

För mig, min helt personliga åsikt, ligger det mycket nära till hands att retstickan valde ts son just därför. För att det var roligt med en reaktion. Annars är det ingen vits med att retas.

Jag menar inte att ts son inte är ansvarig för sin del av bråket. Men ni som attackerar har tillsynes hittat på omständigheter som inte finns (i vart fall inget vi kan veta mtp den info vi fått). "Bevare oss för TS son som får alla att bli rädda och gråta och TS föräldrar som det inte går att prats med! Man ur huse! Koppla in Medbogargardet!"

Konflikt mellan barn ska skötas snyggt och diskret mellan inblandade föräldrar. Man ska absolut inte bilda gäng och prata skit bakom ryggen.

• Anonym (Humla)
    Anonym (Humla) skrev 2016-11-04 15:43:35 följande:

Får jag be dig visa var du läst det?

Och så missade du min fråga om vilka vetenskapliga texter om problembeteende du läst och håller med om.
  • Anonym (Va)
    Anonym (Humla) skrev 2016-11-04 15:46:17 följande:

Och så missade du min fråga om vilka vetenskapliga texter om problembeteende du läst och håller med om.

Jag "missade" ingenting.
  • Anonym (lalla)
    Anonym (Va) skrev 2016-11-04 15:38:54 följande:
    Alla andra är ju problemet som inte har förståelse för att deras barn störs och bråkas med i skolan. Det är bara barnet som bråkar som omgivningen ska känna sympati med och förstående för.
    Ja, det är verkligen synd att andra har den inställningen.
    Tur att du i alla fall genomskådat detta och kan briljera med dina stora kunskaper och eleganta problemlösningar på detta forum.
  • Anonym (Humla)
    Anonym (Va) skrev 2016-11-04 15:47:31 följande:

Jag "missade" ingenting.

Det skulle vara jätteintressant att se vad du baserar det du säger på när du säger att du är tillräckligt påläst! Det finns inget som tyder på att du läst något alls. Särskilt inget som skrivits av någon psykolog eller beteendeforskare de senaste ~15 åren.
  • Anonym (Va)
    Anonym (vad sjutton) skrev 2016-11-04 15:43:57 följande:

Väldigt många övertolkningar av trådstarten.

Det här står:

Ts son blev retad

Det blev bråk.

Ts son är världens goaste men blir arg när han blir frustrerad och triggad.

Retstickans pappa har fått med sig de andra föräldrarna mot den retade sonen och hans familj.

Det anges inte någonstans att sonen går runt och skrämmer andra barn tills de gråter. Eller att TS inte går att prata med och därför gaddar alla ihop sig för sin trygghets skull.

Ni som attackerar TS utan att veta mer än det som står ovan. Vet ni hur det känns att bli retad? Hur maktlös man känner sig? Hur arg man kan bli? Och hur extremt vanligt det är att lägga hela skulden på den mobbade/retade? Har ni ens tänkt tanken på hur många retstickor som ingen någonsin talar till rätta? Och som får fortsätta trigga och göra medmännuskor arga och ledsna?

Inget annat framgår än att det blev [ett ömsesidigt] bråk, pga att ts son blev retad. Och att han verkar känslig.

För mig, min helt personliga åsikt, ligger det mycket nära till hands att retstickan valde ts son just därför. För att det var roligt med en reaktion. Annars är det ingen vits med att retas.

Jag menar inte att ts son inte är ansvarig för sin del av bråket. Men ni som attackerar har tillsynes hittat på omständigheter som inte finns (i vart fall inget vi kan veta mtp den info vi fått). "Bevare oss för TS son som får alla att bli rädda och gråta och TS föräldrar som det inte går att prats med! Man ur huse! Koppla in Medbogargardet!"

Konflikt mellan barn ska skötas snyggt och diskret mellan inblandade föräldrar. Man ska absolut inte bilda gäng och prata skit bakom ryggen.

För att "hela samhället" ska prata om familjen brukar det oftast behövas mer än ett engångstillfälle, så tolkat iaf jag det. Sen skriver inte TS hur de agerar efter att barnet bråkar, vilket kan tolkas som att de inte gör något. Sammantaget kan det ledaldrig till de slutsatser som dras i tråden.
  • Tecum
    Anonym (Humla) skrev 2016-11-04 15:41:36 följande:
    Ja vad är ditt förslag?

Om föräldern berättade det för mig (utan nedlåtande ton) skulle jag bli ledsen och säga att det är jättetråkigt. Jag har själv varit med om att ett av mina barn varit rädd för en klasskamrat. Jättejobbigt. Jag skulle förmodligen fråga föräldern om den ville gå till rektorn och påpeka att barnet behöver en assistent under skoltid för att hen inte klarar att reglera impulser ännu. För om mitt barn redan förut slagits oprovocerat upprepade gånger så hade jag redan själv legat på rektor och sökt stöd hos bup och blivit jätteglad om fler kunde peka på behovet. Ingen vinner på att inget görs åt saken.

Om personen bara var nedlåtande eller aggressiv så vet jag inte vad jag skulle svara. En som inleder en kontakt med andra på det sättet brukar information och tillsägelser inte bita på, som för vissa barn ;) 
    .

Man kan gott ta ansvar för sina egna känslor genom att höra efter med föräldrarna själv INNAN man sprider skvaller med andra som är lika fega/oinsatta.
    Ja en personlig assistent är den bästa lösningen i sådana fall men det kostar och erfarenheter visar att det ska mycket till för att det ska bli verklighet. Man försöker istället med samtal på olika nivåer som inte löser något. I värsta fall flyttar man på den drabbade eleven istället, vilket är fullständigt åt h-e.

Den som är nedlåtande och aggressiv i dessa sammanhang brukar vara förövarens föräldrar. De vil inte se problemet utan hävdar att det är skolans ansvar, alternativt att den som klagar har barn som är överkänsliga. De är inte beredda att göra något alls, allt är andras fel.

Det som stör i TS´ inlägg och som gör att hen mycket väl kan klassa in sig i ovanstående kategori är påståendet att "hela samhället" snackar skit om sonen. Som sagt ska det mycket till innan det sker, det naturliga är att skola och andra föräldrar kontaktar förövarens föräldrar. Men om inget händer och övergreppen fortsätter så börjar snacket gå. Därför tror jag inte heller på att sonen alltid blir provocerad av andra, då hade de föräldrarna blivit kontaktade först.
  • Anonym (lalla)
    Anonym (Va) skrev 2016-11-04 16:25:32 följande:
    För att "hela samhället" ska prata om familjen brukar det oftast behövas mer än ett engångstillfälle, så tolkat iaf jag det. Sen skriver inte TS hur de agerar efter att barnet bråkar, vilket kan tolkas som att de inte gör något. Sammantaget kan det ledaldrig till de slutsatser som dras i tråden.
    Ja, naturligtvis. Din förmåga att ta till dig kunskap och dra slutsatser är ju helt outstanding, så självklart har du dragit rätt slutsatser.
    Vi får hoppas att TS tackar dig, du har ju löst TS problem.
    Sedan är det ju fånigt att fråga dig om källor till all din kunskap. Det står du ju över.
Svar på tråden Föräldramobb vad gör man?????