Anonym (Humla) skrev 2016-11-04 15:41:36 följande:
Ja vad är ditt förslag?
Om föräldern berättade det för mig (utan nedlåtande ton) skulle jag bli ledsen och säga att det är jättetråkigt. Jag har själv varit med om att ett av mina barn varit rädd för en klasskamrat. Jättejobbigt. Jag skulle förmodligen fråga föräldern om den ville gå till rektorn och påpeka att barnet behöver en assistent under skoltid för att hen inte klarar att reglera impulser ännu. För om mitt barn redan förut slagits oprovocerat upprepade gånger så hade jag redan själv legat på rektor och sökt stöd hos bup och blivit jätteglad om fler kunde peka på behovet. Ingen vinner på att inget görs åt saken.
Om personen bara var nedlåtande eller aggressiv så vet jag inte vad jag skulle svara. En som inleder en kontakt med andra på det sättet brukar information och tillsägelser inte bita på, som för vissa barn ;)
.
Man kan gott ta ansvar för sina egna känslor genom att höra efter med föräldrarna själv INNAN man sprider skvaller med andra som är lika fega/oinsatta.
Ja en personlig assistent är den bästa lösningen i sådana fall men det kostar och erfarenheter visar att det ska mycket till för att det ska bli verklighet. Man försöker istället med samtal på olika nivåer som inte löser något. I värsta fall flyttar man på den drabbade eleven istället, vilket är fullständigt åt h-e.
Den som är nedlåtande och aggressiv i dessa sammanhang brukar vara förövarens föräldrar. De vil inte se problemet utan hävdar att det är skolans ansvar, alternativt att den som klagar har barn som är överkänsliga. De är inte beredda att göra något alls, allt är andras fel.
Det som stör i TS´ inlägg och som gör att hen mycket väl kan klassa in sig i ovanstående kategori är påståendet att "hela samhället" snackar skit om sonen. Som sagt ska det mycket till innan det sker, det naturliga är att skola och andra föräldrar kontaktar förövarens föräldrar. Men om inget händer och övergreppen fortsätter så börjar snacket gå. Därför tror jag inte heller på att sonen alltid blir provocerad av andra, då hade de föräldrarna blivit kontaktade först.