• Bea73

Föräldramobb vad gör man?????

Hej! Vår nioåring går det upp och ner med...Är världen goaste men kan bli arg när han blir frustrarad och triggad. Blev bråk med en annan kille på skolan som retades. Inget jag försvarar men pojken pappa har nu talat om för oss att hela samhället minsann pratar om oss och vårt barn. Suck som om vi inte kämpade ändå. Sa att jag önskade kommunikation direkt med oss men han tyckte inte det var konstigt att folk pratade... Vad gör man??? Är både förbannad och ledsen!

• Svar på tråden Föräldramobb vad gör man?????
  • Anonym (vad sjutton)
    Anonym (Va) skrev 2016-11-04 16:25:32 följande:
    För att "hela samhället" ska prata om familjen brukar det oftast behövas mer än ett engångstillfälle, så tolkat iaf jag det. Sen skriver inte TS hur de agerar efter att barnet bråkar, vilket kan tolkas som att de inte gör något. Sammantaget kan det ledaldrig till de slutsatser som dras i tråden.
    *Retstickans pappa* hade sagt till TS att hela samhället pratar. När hans son hade retat TS son och det blivit bråk.

Man kan absolut inte av det dra slutsatsen att TS son går runt och gör barn så rädda att de gråter och att TS inte gör något åt det. Den enda slutsats man på något sätt kan utgå ifrån är det som står i trådstarten:

- att TS son är känslig för "triggers"
    - att han blivit retad
    - att det blivit bråk
    - att retstickans pappa valt att gå till andra föräldrar isf TS.

TS skriver faktiskt att familjen kämpar [underförstått med sonens känslighet för triggers, retsamhet mm], Vilket är motsatsen till att inte göra något. Så varför avkräva att TS slåss mot halmgubbar?

Det är inte ovanligt att känsliga barn som blir retade får hela skulden för detta. Om till och med okända på FL drar den slutsatsen utan att ens hört *retstickans eller hans pappas* version, *endast TS version*, förstår ni inte då vad föräldrar till känsliga barn har att dras med? Skolan kan vara så otroligt grym.

Men retstickorna kommer alltid undan. Och inte sällan kommer problem med retsamma barn från förhållanden i hemmet, t e x genom att föräldrarna  retas eller har en respektlös attityd. Det finns all anledning att inte lita mer på att det är den retade som är problemet, när retstickans pappa går och pratar med andra föräldrar pga ett bråk (vilket enligt min uppfattning per definition är respektlöst).

TS beskriver ju retstickans pappa som en uppviglare och det är inte alltför osannolikt att det faktiskt förhåller sig så. Oavsett om det är för att släta över sin sons beteende eller om det är för att sonens retsamma beteende härrör från respektlösa attityder mot andra medmänniskor på hemmaplan.

Jag vet många som har blivit utsatta för trakasserier och det är alltid samma problem.

Det finns till och med barn som (jag syftar nu inte på trådstarten)  av alla barn och vuxna utmålas som bråkstakar fast de inte gör något överhuvudtaget. För att de som trakasserar ljuger rakt ut för att dölja vad de gjort och kunna fortsätta sina trakasserier ostört. Och för att deras föräldrar backar upp dem. Sådant kan pågå i åratal.
  • Anonym (Va)
    Anonym (vad sjutton) skrev 2016-11-04 18:39:31 följande:
    *Retstickans pappa* hade sagt till TS att hela samhället pratar. När hans son hade retat TS son och det blivit bråk.

Man kan absolut inte av det dra slutsatsen att TS son går runt och gör barn så rädda att de gråter och att TS inte gör något åt det. Den enda slutsats man på något sätt kan utgå ifrån är det som står i trådstarten:

- att TS son är känslig för "triggers"

- att han blivit retad

- att det blivit bråk

- att retstickans pappa valt att gå till andra föräldrar isf TS.

TS skriver faktiskt att familjen kämpar [underförstått med sonens känslighet för triggers, retsamhet mm], Vilket är motsatsen till att inte göra något. Så varför avkräva att TS slåss mot halmgubbar?

Det är inte ovanligt att känsliga barn som blir retade får hela skulden för detta. Om till och med okända på FL drar den slutsatsen utan att ens hört *retstickans eller hans pappas* version, *endast TS version*, förstår ni inte då vad föräldrar till känsliga barn har att dras med? Skolan kan vara så otroligt grym.

Men retstickorna kommer alltid undan. Och inte sällan kommer problem med retsamma barn från förhållanden i hemmet, t e x genom att föräldrarna  retas eller har en respektlös attityd. Det finns all anledning att inte lita mer på att det är den retade som är problemet, när retstickans pappa går och pratar med andra föräldrar pga ett bråk (vilket enligt min uppfattning per definition är respektlöst).

TS beskriver ju retstickans pappa som en uppviglare och det är inte alltför osannolikt att det faktiskt förhåller sig så. Oavsett om det är för att släta över sin sons beteende eller om det är för att sonens retsamma beteende härrör från respektlösa attityder mot andra medmänniskor på hemmaplan.

Jag vet många som har blivit utsatta för trakasserier och det är alltid samma problem.

Det finns till och med barn som (jag syftar nu inte på trådstarten)  av alla barn och vuxna utmålas som bråkstakar fast de inte gör något överhuvudtaget. För att de som trakasserar ljuger rakt ut för att dölja vad de gjort och kunna fortsätta sina trakasserier ostört. Och för att deras föräldrar backar upp dem. Sådant kan pågå i åratal.
    Vem är det som drar slutsatser nu och anklagar pappan för att vara en "uppviglare" utan att ha några belägg för det i TS och utmålar den andra pojken som "retsticka"?

För övrigt känner jag att det inte går att spekulera vidare kring TS då det endast finns ett skrivet och mycket kort inlägg att referera till.
  • Anonym (lalla)
    Anonym (Va) skrev 2016-11-04 18:57:45 följande:
    Vem är det som drar slutsatser nu och anklagar pappan för att vara en "uppviglare" utan att ha några belägg för det i TS och utmålar den andra pojken som "retsticka"?

För övrigt känner jag att det inte går att spekulera vidare kring TS då det endast finns ett skrivet och mycket kort inlägg att referera till.
    Nej, spekulera är ju ingenting du ägnar dig åt. Du baserar dina slutsatser på stor kunskap.
    Du har ju redan löst problemet, i ett tidigt stadium av tråden.
  • Anonym (vad sjutton)
    Anonym (Va) skrev 2016-11-04 18:57:45 följande:

Det är ts som beskriver pappan som någon som har dragit ihop en föräldramobb. Det är ju det trådstarten handlar om in the first place.

Och utan info om att det är på annat sätt är det inte osannolikt att det är som så att

Ts son är känslig

Han har blivit retad

Det har blivit bråk

Retstickans pappa har gaddat ihop föräldrar mot ts och ts familj.

Jag spekulerar inte ang ovan utan läser trådstarten innantill. Det var det som var min poäng från början. Att det är alldeles för många som spelulerar utan någon annan information än den korta trådstarten.

Därutöver ville jag belysa något som enligt min mening är ett samhällsproblem - dvs att människor tenderar att reflexmässigt enkom skuldbelägga den som blir retad utan att det finns tillräcklig information om vad som skett.

Vilket många av kommentarerna här enligt min gelt subjektiva mening är ett utmärkt exempel på.

Eftersom TS son framställs som någon som går runt och skrämmer barn tills de gråter utan att jans föräldrar gör något.
  • Anonym (Maja)
    Tecum skrev 2016-11-04 15:20:09 följande:

Men vad ska TS (och du och Humla) svara när en förälder när en förälder berättar att dennes barn gråter hemma och är rädd för er son? Läs en bok?

Detta är den väsentligaste frågan och om TS inte har något svar eller åtgärd förstår jag att ingen bryr sig om att tala med hen utan OM hen... 

Men det var ju inte frågeställningen i ts. Om detta händer ts och ts undrar hur hon ska bemöta det får hon starta en tråd om det så ska jag försöka hjälpa till efter förmåga.

Men nu hndlade trådstarten som jag förstår hur ts skulle hantera den kommentar som pappan gjorde om att "alla pratar om hennes barn". Jagvtycker att det var ett vetiigt svar att be döräldrarna att komma ditekt till hennen. Om hon uppmanar till det tar jag för givet att hon också är beredd på att lyssna till de föräldrar som evebtuellt kommer vända sig till henne och försöka ha en bra och tydlig dialog med dem.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Va) skrev 2016-11-04 15:38:54 följande:

Alla andra är ju problemet som inte har förståelse för att deras barn störs och bråkas med i skolan. Det är bara barnet som bråkar som omgivningen ska känna sympati med och förstående för.

Vad konstiga saker ni läser in i ett svar som bara handlade om hur ts som förälder ska bemöta en annan förälder som säger att alla pratar om hennes son. Jag tycker att det var vettigt svar att be föräödrarna prata direkt med henne. Vem som ska kännas sympati med osv har jag lver huvud taget inte nämnt så det får stå för dig helt och hållet. Att be någon ta upp ett problem direkt med den det berör ser jag inte som osympatiskt alls. Tycker du alltså att det var ett osympatiskt svar och vad tycker du istället att ts skulle ha svarat?
  • Anonym (Humla)
    Tecum skrev 2016-11-04 16:25:36 följande:

Ja en personlig assistent är den bästa lösningen i sådana fall men det kostar och erfarenheter visar att det ska mycket till för att det ska bli verklighet. Man försöker istället med samtal på olika nivåer som inte löser något. I värsta fall flyttar man på den drabbade eleven istället, vilket är fullständigt åt h-e.

Den som är nedlåtande och aggressiv i dessa sammanhang brukar vara förövarens föräldrar. De vil inte se problemet utan hävdar att det är skolans ansvar, alternativt att den som klagar har barn som är överkänsliga. De är inte beredda att göra något alls, allt är andras fel.

Det som stör i TS´ inlägg och som gör att hen mycket väl kan klassa in sig i ovanstående kategori är påståendet att "hela samhället" snackar skit om sonen. Som sagt ska det mycket till innan det sker, det naturliga är att skola och andra föräldrar kontaktar förövarens föräldrar. Men om inget händer och övergreppen fortsätter så börjar snacket gå. Därför tror jag inte heller på att sonen alltid blir provocerad av andra, då hade de föräldrarna blivit kontaktade först.

Jag undrar om det här är en myt. Föräldern som "inte bryr sig" upplever jag vara väldigt ovanlig. Det brukar ofta vara tvärtom. De bryr sig rakt in in i väggen. Många vet precis att en assistent eller liknande vuxenstöd är det enda hållbara (om vi nu faktiskt pratar om upprepade extra våldsamma reaktioner av någon som inte blir mobbad). Ändlösa samtal vuxna emellan löser nästan aldrig problemen.

Barn som behöver någon grad av stöd är fler än 1 av 10 och det kan räcka med att en förälder till ett sådant barn inte klarar/vill driva på för insatser för att pessimistiska skitsnackare ska börja prata om "såna föräldrar". Säg mig: Om vuxna inte växer upp bättre än så, hur ska vi då kunna kräva att barnen ser fler perspektiv?
  • Bea73

Har läst igenom alla era inlägg och vill bara berätta att vi sedan en tid tillbaka arbetar tillsammans med skolan och även BUP. Vi önskar inget mer än att vår son ska få hjälp att hantera sina impulser men det gör så ont i mig när man bor på en liten ort och får höra att alla pratar om oss och vår son. Det går liksom inte att värja sig. Många känner varandra i samhället här är uppvuxna och ingifta med varandra så snacket går...Att byta skola är inget alterantiv i dagsläget då det inte finns så många andra alternativ...Vill mest få tips av andra som varit i samma situation.

• Anonym (Va)
    Bea73 skrev 2016-11-06 11:02:04 följande:

Har läst igenom alla era inlägg och vill bara berätta att vi sedan en tid tillbaka arbetar tillsammans med skolan och även BUP. Vi önskar inget mer än att vår son ska få hjälp att hantera sina impulser men det gör så ont i mig när man bor på en liten ort och får höra att alla pratar om oss och vår son. Det går liksom inte att värja sig. Många känner varandra i samhället här är uppvuxna och ingifta med varandra så snacket går...Att byta skola är inget alterantiv i dagsläget då det inte finns så många andra alternativ...Vill mest få tips av andra som varit i samma situation.

Läs mitt inlägg #12, det är vad jag tycker att du ska göra.
  • Bea73

Har du egna erfarenheter av detta eftersom du anser det gynnsamt?

Svar på tråden Föräldramobb vad gör man?????