• Anonym (Vem?)

Vem kontaktar man? Omhändertaget barn

Hej!

jag hoppas kunna få lite svar/tips eller råd av er.

Ett par vänner till mig åkte in till sjukhus när deras spädbarn fått ett blåmärke.

Sjukhuset gjorde en orosanmälan och inom en vecka fick soc mamman (som stod som ensam vårdnadshavare) att gå med på en SOL-placering med hot om LVU.

Barnet blev omplacerat. De var alltså misstänkta för misshandel. Vilket de absolut inte har gjort.

Polisutredning har lagts ner men nu svarar inte soc, de är helt omöjliga att få tag på. De får inte träffa sitt barn ens. Vart vänder man sig ??

Detta kan inte vara rätt.

• Svar på tråden Vem kontaktar man? Omhändertaget barn
  • Kjell2
    Anonym (Vem?) skrev 2016-11-03 13:01:44 följande:

Hej!

jag hoppas kunna få lite svar/tips eller råd av er.

Ett par vänner till mig åkte in till sjukhus när deras spädbarn fått ett blåmärke.

Sjukhuset gjorde en orosanmälan och inom en vecka fick soc mamman (som stod som ensam vårdnadshavare) att gå med på en SOL-placering med hot om LVU.

Barnet blev omplacerat. De var alltså misstänkta för misshandel. Vilket de absolut inte har gjort.

Polisutredning har lagts ner men nu svarar inte soc, de är helt omöjliga att få tag på. De får inte träffa sitt barn ens. Vart vänder man sig ??

Detta kan inte vara rätt.

En frivillig placering alltså. Då kan hon bara hämta sitt barn.

• Anonym (Vem?)
    Kjell2 skrev 2016-11-03 13:03:33 följande:

Så frivillig är den ju inte eftersom de sa att antingen gör vi såhär eller så blir det LVU på barnet.

Socialen gör väl en utredning de med men polisens utredning är klar.
  • Anonym (Dock)
    Kjell2 skrev 2016-11-03 13:03:33 följande:

Nej det kan hon inte! Då gör soc ett omedelbart LVU och går till rätten!
    Hon får vänta tills utredningen är klar.

Hade samma problem att soctanterna aldrig svarar varken på mail eller telefon.
    Bad min terapeut ringa och hon fick tag på tanten omgående!
  • Anonym (Vem?)
    Anonym (Dock) skrev 2016-11-03 13:12:50 följande:

I detta fall har flera personer ringt men ingen får svar. De får inte heller svar via mail eller så.

Det är viktigt att då hem barnet då barnet var så liten när de tog hen.

Det måste ju på något sätt gå att lösa ? Anmäla soc eller så?
  • Kjell2
    Anonym (Dock) skrev 2016-11-03 13:12:50 följande:

Det är en risk hon får ta. Har soc tillräckligt med grunder för att få igenom en tvångsplacering i domstol?

Är hon inte beredd att ta den risken är det inte mycket mer att göra än att samarbeta i utredningen tjata om umgänge. Hon kan överväga att fixa ett ombud.

• Kjell2
    Anonym (Vem?) skrev 2016-11-03 13:19:25 följande:
    I detta fall har flera personer ringt men ingen får svar. De får inte heller svar via mail eller så.

Det är viktigt att då hem barnet då barnet var så liten när de tog hen.

Det måste ju på något sätt gå att lösa ? Anmäla soc eller så?
    Vill hon ta strid så bör hon anlita ett ombud som kan rutinerna och processen..
  • Anonym (Dock)
    Kjell2 skrev 2016-11-03 13:21:24 följande:
    Vill hon ta strid så bör hon anlita ett ombud som kan rutinerna och processen..
    Håller med. Ombud Omgående!

Har hon gått till sockontoret? Har jag gjort många ggr när jag hade problem med soc. Enda sättet.

Hade nog inte chansat och tagit hem barnet då risken är överhängande att hon förlorar mot soc!
    Men ett blåmärke? Hur skadad var bebisen?
  • Kjell2

Skriva, gärna gammaldags brev, är också ett förslag. Blir en annan spårbarhet och krav på att svara då.

• amandajavisst

Socialtjänsten vill att alla barn ska vara med sina föräldrar. De jobbar för barnets skull och för barnets bästa. Men om någon gör en orosanmälan så måste socialtjänsten göra en bedömning för att se om de behöver omhänderta barnet eller inte, detta får föräldarna oftast inte veta om. Om det finns saker som pekar på att barnet far illa, så görs en utredning för att se vad som försigår.

Du skriver "när deras spädbarn fått ett blåmärke". Om de åkte till sjukhuset kan det alltså inte vara ett litet blåmärke som de vet hur det uppstod. Eller?

Jag tycker att det är rätt av sjukhuset, eftersom jag tror att det fanns tillräckligt många varningstecken för att göra en orosanmälan. Sjukhuset gör ju inte oroaanmälningar hur som helst, om ett barn kommer in till sjukhuset med en sprucken läpp och en trasig tand, och föräldrarna förklarar att den lille t.ex snubblat och slagit i bordskanten så görs ju ingen orosanmälan.

Men att ett spädbarn får ett blåmärke tyder ju på våld, och ett spädbarn har väl svårt att slå sig själv om de är nyfött. Om föräldrarna inte kan förklara eller ger en uppenbart påhittat förklarning så måste sjukhuset göra en orosanmälan.

Nu blev det en omplacering med samtycke och det är ju det bästa för alla inblandade. Nu ska det utredas och det måste få ta den tid det tar, om barnet blivit slagen av sina föräldrar/någon av dem, så är det ju fruktansvärt viktigt att det är placerat. Om socialtjänsten anser att ett barn ska omhändertas, så kan de be om samtycke från vårdnadshavare. Får de inte samtycke måste de enligt lagen göra en LVU. För barnets bästa. Man kan inte låta barnet vara hos sina föräldrar under utredningen, vilket ni självklart förstår.

Om det dessutom blir en polisutredning så kan barnet vara omhändertaget i fler än fyra månader (som är maxlängd om de inte är polisutredning).

När utredningen är klar så kommer de få reda på exakt hur det ska bli med barnet.

• Frontline

Varför åker man till sjukhus med ett barn som har fått ett blåmärke för?
    Det måste ju vara nåt mer som ligger bakom det isf för annars så borde ju inte sjukhuset göra en anmälan.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
Svar på tråden Vem kontaktar man? Omhändertaget barn