• Anonym (Vem?)

Vem kontaktar man? Omhändertaget barn

Hej!

jag hoppas kunna få lite svar/tips eller råd av er.

Ett par vänner till mig åkte in till sjukhus när deras spädbarn fått ett blåmärke.

Sjukhuset gjorde en orosanmälan och inom en vecka fick soc mamman (som stod som ensam vårdnadshavare) att gå med på en SOL-placering med hot om LVU.

Barnet blev omplacerat. De var alltså misstänkta för misshandel. Vilket de absolut inte har gjort.

Polisutredning har lagts ner men nu svarar inte soc, de är helt omöjliga att få tag på. De får inte träffa sitt barn ens. Vart vänder man sig ??

Detta kan inte vara rätt.

• Svar på tråden Vem kontaktar man? Omhändertaget barn
  • Anonym (BS)

Håller med tidigare inlägg. Du kan omöjligt ja fått hela eller den rätta versionen av händelsen. Kan aldrig tro att varesig sjukvården anmäler eller soc omhändertar ett barn pga ett litet blåmärke. Måste vara något annat som hänt. Helt klart.
    Sen vad vännen säger till dig är ju en annan sak. De kanske inte ville gå ut med sanningen, men något måste de ju säga eftersom barnet är "borta".

• Anonym (anonym)

Är barnet ett spädbarn så vet man varför det fått ett blåmärke och då åker man inte till sjukhus. Har ett spädbarn upprepade blåmärken som uppstått utan att man vet orsaken åker man däremot till sjukhus eftersom det då kan befaras bakomliggande sjukdom.

• Anonym (Vem?)

Ja tydligen handlade det inte om blåmärket. De ansåg att mamman inte kunde ge barnet den omsorg hen behöver..

Men pappan återstår och han får inte tillbaka sitt barn för att han tillfälligt bor hos sin mamma då han och mamman separerat. Är det verkligen en giltig anledning?

• Anonym (Vet inte)
    Anonym (Vem?) skrev 2016-11-17 20:46:48 följande:

Ja tydligen handlade det inte om blåmärket. De ansåg att mamman inte kunde ge barnet den omsorg hen behöver..

Men pappan återstår och han får inte tillbaka sitt barn för att han tillfälligt bor hos sin mamma då han och mamman separerat. Är det verkligen en giltig anledning?

Det är nog saker i det här som du inte vet om. Man omhändertar inte ett barn pga ett blåmärke och om det är pga att mamman inte kan ta hand om barnet så ska det vara ganska allvarlig omsorgssvikt.

Har mamman någon lågbegåvning eller missbruk eller så?

Jag jobbar på socialtjänsten och jag misstänker att något mer ligger bakom. Kanske din väninna inte vågar berätta allt för dig? Skammen är ju stor om man inte klarar av att sköt sitt barn.
  • Kjell2
    Anonym (Vem?) skrev 2016-11-17 20:46:48 följande:

Placeringen är frivillig. Ska giltigheten prövas måste det till domstol.

I och med att mamman gick med på en placering blir regelverket mer luddigt.
  • Anonym (Vem?)
    Anonym (Vet inte) skrev 2016-11-17 20:53:50 följande:

Det är nog saker i det här som du inte vet om. Man omhändertar inte ett barn pga ett blåmärke och om det är pga att mamman inte kan ta hand om barnet så ska det vara ganska allvarlig omsorgssvikt.

Har mamman någon lågbegåvning eller missbruk eller så?

Jag jobbar på socialtjänsten och jag misstänker att något mer ligger bakom. Kanske din väninna inte vågar berätta allt för dig? Skammen är ju stor om man inte klarar av att sköt sitt barn.

Jag kan inte skriva för mkt så att de inte blir igenkända. Mamman är lågbegåvad ja men inte pappan. De har tagit barnet för omsorgssvikt innan pappan stod som vårdnadshavare. Nu gör han det och då skyller de på att han inte har egen lägenhet.
  • Anonym (Ninni)

Socialtjänsten borde heta något annat för "tjänster" är det inte alltid frågan om.
    Ska gudarna veta.

• Anonym (Dagens skratt...)
    amandajavisst skrev 2016-11-03 13:40:31 följande:

Socialtjänsten vill att alla barn ska vara med sina föräldrar. De jobbar för barnets skull och för barnets bästa. 

Ännu en av alla blinda, hjärntvättade eller helt enkelt korkade människor som tor att soc bara vill väl och att alla omhändertaganden går rätt till...

TS! Man kan anmäla socialtjänsten till IVO, Inspektionen för Vård och Omsorg.
  • Anonym (??)

Man åker väl ändå inte till sjukhuset för ett blåmärke bara? Det låter inte troligt tycker jag.

• Anonym (Dock)
    Anonym (Vem?) skrev 2016-11-17 20:58:19 följande:
    Jag kan inte skriva för mkt så att de inte blir igenkända. Mamman är lågbegåvad ja men inte pappan. De har tagit barnet för omsorgssvikt innan pappan stod som vårdnadshavare. Nu gör han det och då skyller de på att han inte har egen lägenhet.
    Han måste skaffa advokat och hämta hem barnet. Det är brådskande då soc kommer hävda att barnet blivit inbott i familjehemmet och inte kan flyttas annars! Ring NU IDAG! Barnet ska vara med pappa!
Svar på tråden Vem kontaktar man? Omhändertaget barn