• Tina81

Hur natta ett barn som reser sig hela tiden?:)

Vår 9 mån tjej har sovit rätt bra i sin spjälsäng ett bra tag. Men senaste månaden har hon börjat resa sig upp i sängen konstant och kommer inte till ro. Vi har därför börjat natta henne i vagnen igen, vilket går bra, men där vaknar hon upp efter ett tag och behöver tas upp och nattas om. Det kan ta ett par timmar.

Känner någon igen detta? Hur nattar vi i spjälsäng när hon bara drar sig upp till stående?:)

• Svar på tråden Hur natta ett barn som reser sig hela tiden?:)
  • Heddizz

Hej! Vi har precis samma problem med vår 10-månaders tjej! Håller på att bli tokig! När vi ska natta henne får vi lägga henne ner säkert 30 ggr (vi har innan nattningen kört hela proceduren med bad, nedvarvning, sagoläsning mys och välling osv) och hon är jättetrött när vi lägger henne. Men i spjälsängen blir hon som förbytt. Ställer sig upp och hoppar och härjar runt. Vi har kämpat i mer än en månad nu utan resultat. Det känns som om spjälsängen inte symboliserar lugn längre utan en plats där hon tycker det är spännande att leka. Trots våra ihärdiga försök att lägga henne. Låter vi henne vara, sitter bredvid och väntar på att hon "ska lägga sig själv" blir hon mer och mer galen och hoppar hej vilt med ögonen halvt stängda eftersom hon är så trött. Plus att det kan ta upp till 1,5 timme innan hon somnar. Därför känner vi att det är bäst att lägga ner henne gång på gång med förhoppningen att poletten till slut ramlar ner. I sängen sover man! Sen vaknar hon ca 5 ggr per natt och ställer sig upp direkt i sängen. Nästan i sömnen känns det som.

Jag var ju inte mycket till hjälp mer än att jag förstår din situation????

Kanske någon med liknande erfarenheter som tagit sig igenom det? Tips!?

• Heddizz

Oj! Alla frågetecken på näst sista raden skulle egentligen vara en smileygubbe!

• lövet2

Jag nattade i famnen eller bredvid mig i soffan. Mycket enklare för min del!

• Anonym (Min säng)

Vi har alltid nattat alla våra barn liggandes bredvid dem

I vår säng. De somnar mycket bättre när de känner närhet.

• Sommar15

Lägg ner dem, lägg ner dem igen, och igen och igen och igen... :) vår dotter var likadan. Men tills slut fattade hon vinken. Ibland fick vi gå in och lägga ner henne 50 ggr. Nu räcker det oftast med ett par gånger innan hon lägger sig ner självmant (hon är 14 mån och har stått sedan 9 mån). En bra grej är ju att de blir trötta av allt stående och hoppande :)

• Anonym (Nattinatti)

Minns att sonen höll på så vid 6-9 månaders ålder när han började kunna resa sig till stående. Just spjälsängen var ju ett jättebra ställe att utveckla den färdigheten på.

Så länge han var glad fick han hålla på och träna utan att vi gjorde någon grej av det. God natt var liksom god natt.

Det fanns tillfällen då han inte alls var lika nöjd med det och då gick vi in och gjorde om proceduren.

Sedan ut ur rummet och fortsätta greja för han blev så orolig på något sätt om det var tyst och stilla utanför dörren. När vi slamrade med disk, tvättmaskinen gick och TV'n var på hade han lättare att komma till ro. För vår del fungerade det aldrig att ta upp och natta i soffan eller i vår säng. Då blev det ramaskri.

• Anonym (Nattinatti)

Minns att sonen höll på så vid 6-9 månaders ålder när han började kunna resa sig till stående. Just spjälsängen var ju ett jättebra ställe att utveckla den färdigheten på.

Så länge han var glad fick han hålla på och träna utan att vi gjorde någon grej av det. God natt var liksom god natt.

Det fanns tillfällen då han inte alls var lika nöjd med det och då gick vi in och gjorde om proceduren.

Sedan ut ur rummet och fortsätta greja för han blev så orolig på något sätt om det var tyst och stilla utanför dörren. När vi slamrade med disk, tvättmaskinen gick och TV'n var på hade han lättare att komma till ro. För vår del fungerade det aldrig att ta upp och natta i soffan eller i vår säng. Då blev det ramaskri.

• Sommar15
    Anonym (Nattinatti) skrev 2016-11-09 09:18:46 följande:

Precis, låt de trötta ut sig liksom :) för oss har det också bara blivit sämre att ta upp och natta någon annanstans. Somnar gör man i sin egen säng. Så länge man är konsekvent så funkar det tids nog!
  • cosinus
    Anonym (Nattinatti) skrev 2016-11-09 09:18:46 följande:

Jag gjorde också så. In godnatt, lämnade rummet och pysslade på. Blev barnet ledset gick jag såklart in och stannade tills det var lungt. Ibland strök jag ryggen eller buffade rumpan eller gungade sängen (vyssanlulltassar) och barnet somnade ganska enkelt och ibland började det leka och ställa sig upp igen och då gick jag därifrån och pysslade vidare för att återkomma om/när barnet kallade på mig.
Svar på tråden Hur natta ett barn som reser sig hela tiden?:)